המחאה נגד הממשלה מתרחבת: מפגינים חסמו כבישים ברחבי הארץ

מפגינים נגד הממשלה חסמו צירים ושיבשו את התנועה לפרקי זמן קצרים במוקדים רבים, בין היתר בנתיבי איילון ובכביש 1, בקריאה לפיזור הכנסת וקיום בחירות חדשות. ברקע: הממשלה הייתה אמורה לדון היום בהעלאת גיל הפטור ממילואים בעקבות המלחמה - אך מועד הדיון נדחה

זמן צפייה: 00:28

מפגינים נגד הממשלה מחו הבוקר (ראשון) במוקדים רבים ברחבי הארץ, בקריאה לפיזור הכנסת וקיום בחירות חדשות. כחלק מהמחאה, המפגינים חוסמים כבישים ומשבשים תנועת כלי רכב לפרקי זמן קצרים.

בין היתר, מוחים ביצעו חסימות בנתיבי איילון, בכביש 1 בשער הגיא לכיוון ירושלים, במחלף גלילות לכיוון צפון, בכביש 4 בצומת השרון, בכביש 4 באזור זכרון יעקב, בצומת עינת וצומת גזית בכפר תבור ובמוקדים רבים נוספים. המוחים מניפים שלטים וקוראים קריאות נגד הממשלה, ובחלק מהמקומות הודלקו מדורות על הכבישים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406160841' autoplay='0' credit='יאיר איתן ' desc='מפגינים נגד הממשלה בצומת עינת ' poster='' kid='1_5qq7cr6g' duration='37']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406160842' autoplay='0' credit='יאיר איתן ' desc='מפגינים במחלף שער הגיא ' poster='' kid='1_ttom7m97' duration='10']

מפגינים נגד הממשלה בכביש 4 השרון
מפגינים נגד הממשלה בכביש 4 השרון | צילום: אלמוגית
שיירת מחאה בכביש 4, ליד זכרון יעקב
שיירת מחאה בכביש 4, ליד זכרון יעקב
הפגנות בכביש 4
כביש 4

חלק מהמפגינים קראו למרד מיסים, כפעולת מחאה והתנגדות לממשלה. "לא ממנים ממשלה של גזענים", קראו מוחים בקרית הממשלה בתל אביב, תוך שהם מניפים שלט עם הכיתוב "חרם מיסים על ממשלת האפסים". מפגינים מחוץ לבנייני ממשלה בעיר הניפו שלטים עם מסרים זהים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406160908' autoplay='0' credit='בני משי ' desc='"חרם מיסים". מפגינים בקרית הממשלה בת"א' poster='' kid='1_y17nx5m1' duration='21']

כביש 4 באזור הוד השרון
כביש 4 באזור הוד השרון

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406160930' autoplay='0' credit='עופרי איתן' desc='מפגינים בכביש 4, ליד מעגן מיכאל' poster='' kid='1_rvdwybxy' duration='35']

אמש נערכו ברחובות קפלן ובגין שבתל אביב הפגנות גדולות נגד הממשלה, בהשתתפות כ-160 אלף מוחים. מדורות הוצתו במקום ועימותים נרשמו בין מפגינים לשוטרים. במקביל נערכו הפגנות נוספות למען החטופים ונגד הממשלה בעשרות מוקדים ברחבי הארץ.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם הערב בהפגנה בקפלן, ותקף את התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו בצל האסון הכבד ברפיח וסערת חוק הפטור מגיוס לחרדים: "אני שולח מכאן, בלב שבור, בשם כולנו, תנחומים וחיבוק חזק למשפחות שמונת הלוחמים שנהרגו הלילה ברפיח. תדעו שאנחנו אתכם, בכל ליבנו. כל שבוע והשבר שלו. כשנהרגו ארבעת חיילי גבעתי היינו בכנסת, בהצבעה על חוק הגיוס. כל הכנסת כבר ידעה. כולנו היינו במצב רוח קשה, מדוכדך, ואז הרמנו את הראש וראינו שיש אדם אחד שלא מרגיש ככה. ראינו את החיוך. על מה הוא חייך? על זה שבזמן שחיילים נהרגים הוא העביר חוק שמפלה בין דם לדם. הוא חייך כי כל מה שמעניין אותו, זה להרוויח עוד קצת זמן. עוד כמה שבועות על הכיסא המתנדנד. החיוך הזה יקבור את הקריירה הפוליטית שלו. החיוך הזה יסלק אותו מחיינו. לא יישאר אחריו כלום".

הפגנות בת"א בקריאה לעסקה ויציאה לבחירות מדורה קפלן
הפגנות בת"א, אתמול | צילום: רויטרס

הרחבת המחאות מתבצעת ברקע הדיון שהיה אמור להיערך היום בממשלה בנוגע להארכה נוספת של הוראת השעה שמאריכה את שירות המילואים של לוחמים שהגיעו לגיל הפטור. זאת, במקביל לקידום חוק הפטור מגיוס למגזר החרדי. הדיון בממשלה נדחה בסופו של דבר למועד אחר, בניגוד לבקשת משרד הביטחון. בשבוע שעבר, הקואליציה הצליחה להעביר את החלת דין הרציפות על חוק הגיוס, בניגוד לעמדת שר הביטחון יואב גלנט שהציע נגד.

קידום חוק הפטור מגיוס עורר זעם ציבורי וגרר מחאה מצד משרתי המילואים, הדורשים לקדם מתווים שיביאו לשוויון בנטל. "עם ישראל מייחל להסכמות - שינויים לאומים מבצעים בהסכמה רחבה", כתב השר גלנט בחשבון הטוויטר שלו אחרי ההצבעה על החוק, "אסור לנו לעשות פוליטיקה קטנה על גבם הגדול של לוחמי צה"ל".

לא מעט מחברי הכנסת והשרים שהצביעו בעד החוק מתנגדים לו, והם הסבירו כי הצביעו בעד משום שלטענתם מדובר בהצבעה טכנית. החוק ידון מעתה בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, שאמר אחרי כי השיקול המרכזי יהיה "מתן מענה אמיתי ומדויק לצרכי צה"ל".