בדרך לכנסת: רבבות מוחים נגד המהפכה המשפטית צעדו בכביש 1

עשרות אלפי מפגינים צעדו לכיוון הבירה, על כביש 1 לעבר גשר המיתרים - ומשם למשכן הכנסת לקראת הפגנת הענק. האלוף במיל' דן הראל הצטרף ללצועדים: "אנחנו לא מתכוונים לוותר"

זמן צפייה: 02:44

לקראת ההצבעה בשבוע הבא על ביטול עילת הסבירות, וברקע רעידת האדמה בחיל האוויר עם הודעת מאות טייסים על הפסקת התנדבותם, עשרות אלפי מפגינים נגד המהפכה המשפטית צעדו היום (שבת) לכיוון ירושלים, על כביש 1 במטרה להגיע ב-19:00 לגשר המיתרים - ומשם לצעוד לעבר משכן הכנסת לקראת הפגנת הענק המתוכננת שם הערב.

הצועדים יצאו לדרכם מתל אביב ביום שלישי, בצעדה שהחלה באופן ספונטני בתום מחאות "ליל ההתנגדות", ואת הלילה הראשון העבירו המוחים בפארק אריאל שרון. אתמול התעוררו הצועדים בקיבוץ נחשון, ומשם המשיכו בצעדה על כביש 1, מה שגרם לעומסי תנועה כבדים בדרך לבירה.

הלילה לנו הצועדים באזור המושב שורש, והבוקר הצטרפו אליהם מפגינים נוספים בגשר חמד. בשעות הצהריים היום הגיעו הצועדים למוצא והם ממשיכים בדרכם לבירה, כאשר לכנסת הם צפויים להגיע ב-19:45. אחרי ההפגנה מול הכנסת הם מתכננים להקים "עיר אוהלים" בגן סאקר ולהישאר לישון בירושלים.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות המחאה והתהלוכות שצפויות להתקיים הערב ומחר בירושלים, המשטרה הודיעה כי החל משעות הערב במוצאי השבת יחסמו לתנועה בהתאם לצורך ולסירוגין הרחובות הבאים או חלק מהם: הרצל, רבין, זוסמן, בן צבי, רמב״ן, הנשיא, עזה, ארלוזורוב. כמו כן בשעות הערב ציר הכניסה לירושלים לכיוון גשר המיתרים יחסם באופן חלקי.

מחר משעות הבוקר ולמשך היום ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים או חלקם: קפלן, זוסמן ועזה. כמו כן, במהלך היום ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים, לסירוגין ובהתאם לצורך: רחוב רבין בקטע שבין לורך לבן צבי בשני הכיוונים, ורחוב רופין בקטע שבין צומת הזז ועד כיכר השעון (צומת המוזיאון) לשני הכיוונים.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צעדה, מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באופן חריג, גם שופטים בדימוס יצטרפו לצעדת המחאה, ובמכתב שכתבה להם השופטת בדימוס סביונה רוטלוי נכתב: "בתחושה כבדה של הרס ה'מבצר' של מערכת בתי המשפט - מערכת שכולנו פעלנו בה מתוך תחושת שליחות ואמונה עמוקה בסולם הערכים של משטר דמוקרטי, החלטנו קבוצה של שופטות ושופטים בדימוס להגיע מחר לירושלים כדי להשתתף בסיום הצעדה.

המכתב ששלחה השופטת בדימוס סביונה רוטלוי
המכתב ששלחה השופטת בדימוס סביונה רוטלוי

לוחמי חיל התותחנים שמשתתפים במחאה פרסמו הבוקר סרטון של סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במיל' דן הראל, קורא לעלות לירושלים. ממובילי מחאת התותחנים נמסר: "הקו האדום נחצה! רגעי ההכרעה כאן וההצבעה על החוק הנורא הראשון להחרבת הדמוקרטיה בכנסת ביום שני הקרוב! כל אחד ואחת מאיתנו יכול וחייב להתנגד ולהשפיע! נגיע כולם לכנסת ונבהיר לממשלה העבריינית שגם אם החוק יעבור לא נוותר ולא ניתן להם להמשיך בהרס הדמוקרטיה".

"הצטרפו לצעדת המחאה לירושלים כל אחד כפי יכולתו ולפי לוח הזמנים המפורסם ברשתות", הוסיפו, "במוצ"ש נצטרף לצעדה ונעלה לירושלים כגוש תותחני מרוכז ובולט, נקים מאהל ונישאר שם עם המוני ישראל עד עצירת החקיקה וההצבעה בכנסת".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307221107' autoplay='0' credit='' desc='אלוף במיל′ דן הראל: "מה אתם מוכנים להקדיש בשביל המדינה?"' poster='' kid='1_nfvbpdim' duration='114']

"חבריי התותחנים, שוחרי הדמוקרטיה", אמר האלוף במיל' הראל בסרטון שפורסם, "אחרי חצי שנה רצופה ברחובות, עם פרשים ומכת"זיות, הקרב על עילת הסבירות מגיע לנקודת הכרעה. חצי שנה הצלחנו לבלום אותם, וכרגע העסק הולך ומתכנס להחלטה בנושא עילת הסבירות".

"עילת הסבירות זאת בעצם חיסון של הממשלה על ראש הממשלה ושריה", הסביר, "על כל החלטה שהם לוקחים - מינויים, החלטות לעשות דברים או החלטות לא לעשות דברים - כל ההחלטות האלה יהיו ללא ביקורת שיפוטית כלשהי. כל החלטה של שר - כמו החלטה של מלך. נראה לכם הגיוני? לי לא".

"על כן אני קורא לכם לעלות לירושלים", סיכם האלוף במיל' הראל, "אני מתכוון להיות שם מיום שבת עד יום שני. אני מתכוון להתלוות לשקמה, חבריה ואלפי הצועדים איתה בכניסה לירושלים ביום שבת אחר הצהריים, ולהישאר סביב הכנסת, יחד עם עשרות או מאות אלפי אנשים, כאשר אנחנו מנסים לעשות הבדל ולמנוע את החקיקה הרעה הזאת. בוא תצטרפו אליי, כל אחד כפי יכולתו. חצי יום, יום, מה אתם מוכנים להקדיש בשביל המדינה? יכול להיות שבסופו של דבר אולי לא נצליח, אבל לקרב היום יש גם משמעות לגבי החקיקות בהמשך, ואנחנו לא מתכוונים לוותר".

הצועדים לירושלים הבוקר בקיבוץ נחשון, המהפכה המשפטית
הצועדים לירושלים, אתמול בקיבוץ נחשון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים, הבוקר ליד קיבוץ נחשון
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים, אתמול ליד קיבוץ נחשון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ממחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר כי הערב בשעה 20:00 הם יקיימו מסיבת עיתונאים בדבר המשך התנדבות למילואים: "הערב בשעה 20:00 תתקיים מסיבת עיתונאים דרמטית, בה נציגים של עשרות יחידות מילואים, המייצגים אלפים רבים של מילואימניקים, ישאו דברים בדבר המשך התנדבותם למילואים בעקבות החקיקה הדיקטטורית. האירוע יתקיים בבית חיל האוויר בהרצליה".

מוקדם יותר הערב יגיעו אנשי "אחים לנשק" להפגנה נוספת מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם, וממובילי המחאה נמסר: "היום לפני קפלן, ירושלים ועשרות המוקדים הנוספים ברחבי הארץ אחים לנשק בהובלת השייטים מגיעים לגלנט ודורשים שיגלה מנהיגות. המפקד, אנחנו סומכים עליך שתעשה את המעשה הנכון! מי שבטחון ישראל הוא משימת חייו לא יכול לתת יד לפירוק צבא העם".

הפגנה נוספת מתוכננת הערב ב-18:30 גם בצומת כרכור, ושם צפויים לשאת דברים בין היתר העיתונאי והאקטיביסט תומר אביטל, והבמאי והמחזאי בני ברבש. בהפגנה שתיערך בצומת צמח שעל שפת הכנרת תנאם השופטת בדימוס הילה גרסטל. הפגנות נוספות מתוכננות ברחוב קפלן בתל אביב, ובמוקדים שונים ברחבי הארץ.