עימותים ועצורים בת"א; מפגינים למען החטופים הציתו מדורה בקפלן

עינב צנגאוקר בהפגנה בת"א: "כשהבן של רה"מ מעודד מרד - הבן שלי בעזה. מתן, הממשלה בגדה בך". אביה של התצפיתנית רוני אשל: "נתניהו, אתה לא ראוי לבנות שנרצחו". מפגינים הציתו מדורה בקפלן, כוחות משטרה ומכת"זית במקום, 2 נעצרו

זמן צפייה: 01:01

לקראת חידוש המגעים לעסקה: המונים הפגינו הערב (שבת) למען השבת החטופים ונגד הממשלה. ברחוב בגין בת"א אלפים רבים קראו לעסקה, בהפגנה שהתקיימה תחת הכותרת "ליל האימהות", בהובלת הורי החטופים. המפגינים צעדו לכיוון רחוב קפלן והציתו מדורה על הכביש. המשטרה ניסתה לפזר אותם באמצעות מכת"זית - אך המפגינים חסמו אותה בגופם. במשטרה הכריזו על ההפגנה כבלתי חוקית, ועצרו שני מוחים "בגין הפרת הסדר".

מוקדם יותר נאמה עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, ואמרה: "כשהבן של רה"מ מעודד מרד - הבן שלי חטוף; מתן - הממשלה בגדה בך". עוד נאמו הערב - ויקי כהן, אמו של החייל החטוף נמרוד כהן; ענת אנגרסט, שבנה מתן בשבי; מעיין שרמן, שבנה החייל רון נחטף, נהרג בשבי וגופתו הושבה לישראל; ויפעת קלדרון, בת דודתו של עופר קלדרון שמוחזק בעזה.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2405252236' autoplay='0' credit='דנור אהרון' desc='מפגינים חוסמים את המכת"זית' poster='' kid='1_cv6vvp9l' duration='25']

"ליל האימהות
"ליל האימהות | צילום: איתי רון, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405252130' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א'' desc='עינב צנגאוקר: "הממשלה בגדה בבן שלי"' poster='' kid='1_xe2v26a3' duration='254']

קודם לכן, התקיימה ברחוב קפלן הסמוך מחאה נגד הממשלה, שם רבבות המשתתפים קראו לבחירות. איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל, שנהרגה ב-7 באוקטובר, אמר כי "בישראל אף פעם אין אשמים, אף פעם אין נושאים באחריות", וקרא: "נתניהו, הזהירו אותך והתעלמת, רק על זה אתה חייב לקחת אחריות ולהתפטר מיד. אתה לא ראוי לרוני ולבנות שנרצחו, אתה לא ראוי לעם הנפלא הזה". עוד קרא אשל להקמת "ועדת חקירה עצמאית ובלתי תלויה, שתבדוק לעומק את כל הכשלים שהובילו לטרגדיה של 7 באוקטובר".

Whatsapp Image 2024 05 25 At 2
איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנהרגה ב-7 באוקטובר | צילום: ליאור שגב
סרטון התצפיתניות מוקרן על קניון עזריאלי חטופות חטופים חרבות ברזל
סרטון התצפיתניות מוקרן על קניון עזריאלי | צילום: איתי רון, פלאש 90

אלפים רבים הגיעו גם לעצרת בכיכר החטופים, שם נאמה, בין היתר, אביבית יבלונקה, שגופת אחיה חנן הובאה ארצה מעזה. "בבת אחת, אני הופכת מאחות עם תקווה - לאחות שכולה", אמרה. "חנן אהב את החיים, חגג אותם וסיים אותם בצורה בה הוא חי - במסיבת 'נובה'. אחי, דמיינתי לקבל אותך עם חיבוק כשאתה חוזר. אמנם לא חזרת כמו שקיוויתי, אך ישנם עדיין 125 חטופים שעדיין שם וחייבים להוציא אותם מהגיהנום עכשיו".

עצרת בכיכר החטופים חטופים חרבות ברזל
עצרת בכיכר החטופים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
אביבית יבלונקה בעצרת בכיכר החטופים, חנן יבלונקה, חטופים, חברות ברזל
אביבית יבלונקה בעצרת בכיכר החטופים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בכיכר החטופים נאמו גם אורלי גלבוע, שירה אלבג ואיילת לוי, שבנותיהן התצפיתניות דניאלה, לירי ונעמה מוחזקות בעזה. תצפיתניות בעבר ובהווה הגיעו לכיכר החטופים ונפגשו עם האימהות. שירה אלבג אמרה לחדשות 13: "זה מרגש מאוד, הן כמו הבנות שלי. אני מחכה שגם הבנות (החטופות) יהיו פה, זה לא אמיתי שאנחנו ביום ה-232 והן לא פה". איילת לוי מסרה: "זה מרגיש קרוב, כאילו נעמה קרובה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405252121' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_4ge6ktbi' duration='0']

מוקדם יותר מסרו קרובי חטופים הצהרה לתקשורת בכניסה לקריה בתל אביב. עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, אמרה: "התנאים לעסקה לא השתנו, והם הדרך היחידה להחזרת החטופים. לא תהיה עסקה בלי הפסקת המלחמה, אם הממשלה לא תחתור עכשיו לעסקה, בסוף תיכפה על ישראל הפסקת מלחמה ללא החזרת החטופים - ואנחנו נאבד את בני משפחותינו לנצח".

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, אמרה: "ראשי מערכות הביטחון, ובפרט הרמטכ"ל, אומרים בדיונים סגורים - 'קודם כל להחזיר את החטופים, בחמאס אפשר לטפל אחר כך'. אנחנו אומרים - קרסה הקונספציה לפיה אפשר למוטט את חמאס ולהחזיר את החטופים בו זמנית". אור גת, שאחותו כרמל גת מוחזקת בעזה, פנה לחברי הקואליציה, ואמר: "לפי הסקרים, רוב הציבור מסכים להפסקת המלחמה בתמורה להחזרת החטופים. הקשיבו לציבור שבשמו אתם יושבים על כסאותיכם. ההיסטוריה תשפוט כל אחד ואחת מכם, אל תהיו שותפים לפשע הפקרת אזרחים".

קרובי חטופים בהצהרה בכניסה לקריה, ת"א, שער בגין, בני משפחות החטופים חרבות ברזל
קרובי חטופים בהצהרה בכניסה לקריה, ת"א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405251823' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_mda0yfgs' duration='81']

ראש המוסד שב הבוקר מפריז, לאחר פגישה שקיים עם ראש ה-CIA וראש ממשלת קטר. השלושה "דנו בבניית תשתית שנועדה לאפשר התקדמות לפתיחת משא ומתן מחודש לשחרור החטופים". בתום המפגש נמסר כי הוחלט שבמהלך השבוע הקרוב ייפתח משא ומתן "על בסיס הצעות חדשות, בהובלת המתווכות מצרים וקטר - ובמעורבות פעילה של ארה"ב".