יו"ר ההסתדרות הרפואית לנתניהו: "עצור את החקיקה, לא נשתוק יותר"

בעקבות משאל שנערך בקרב רופאים בארץ, והצהרה עליה חתמו כ-90 אחוזים מהנשאלים, פרופסור ציון חגי מסר כי "הגענו אל הקו האדום". בהצהרה מיוחדת הוא התייחס לראשונה למהפכה המשפטית וקרא לראש הממשלה: "עצור את החקיקה"

זמן צפייה: 16:50

יושב ראש ההסתדרות הרפואית פרופסור ציון חגי נשא היום (ראשון) הצהרה מיוחדת בבית ההסתדרות הרפואית על רקע חקיקת המהפכה המשפטית. חגי קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו: "עצור את החקיקה. ההסתדרות, ואני בראשה, לא נוכל יותר לשתוק".

"לצערי אנו שומעים קולות המבקשים לפגוע בארגוני עובדים ולהחלישם", אמר חגי בהצהרתו. "אנו לא נהסס לנקוט בצעדים ארגוניים בכול מקרה של פגיעה בזכויות היסוד של המטופלים והרופאים. גם הקיטוב בעם פוגע בבריאות הנפשית של אזרחי המדינה. כ-25% מהפניות לער"ן נובעות מהמצב הפוליטי".

פרופ' חגי התייחס לאיומים בסרבנות ואמר כי "כ-250 רופאו ורופאים הודיעו שיפסיקו לשרת במילואים. זו תופעה חמורה ביותר שצריכה גם היא להדאיג את כולם. מדינת ישראל הגיעה אל הקו האדום".

"אני קורא לראש הממשלה: עשה מעשה. עצור את החקיקה. נהל מו"מ ותביא להסכמה רחבה של כל חלקי העם. אני חייב להדגיש: ההסתדרות, ואני בראשה, לא נוכל יותר לשתוק או לעמוד מנגד ולראות את הרכבת דוהרת קדימה אל התהום".

פרופ' ציון חגי, יו''ר ההסתדרות הרפואית, בהצהרה על המהפכה המשפטית
פרופ' ציון חגי, יו''ר ההסתדרות הרפואית | צילום: ההסתדרות הרפואית

את ההצהרה נשא פרופ' חגי בעקבות מכתב "קריאה לפעולה" שנשלח אליו  - לאחר שלא הביע עמדה בנושא עד היום. מוקדם יותר היום מסר חגי לקראת ההצהרה כי "הגענו אל הקו האדום. זו העת להשמיע קול ברור ונחוש מול מי שמבקשים לדהור אל התהום".

את המכתב שלחו עשרות רופאים בכירים, ראשי אגודות וחברות רפואיות והזהירו כי "עלולים לעבור חוקים הפוגעים במערכת הבריאות ובהסתדרות הרפואית, ויביאו לשינוי מהותי באופי שירותי הבריאות ובהכשרה ורישוי מקצועות הרפואה". עוד הוסיפו: "כרופאים אנחנו מחויבים לטפל בכלל המטופלים, ללא קשר לגיל, דת, גזע, דעה, מגדר, או כל מאפיין אחר".

יו''ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי בעצרת המחאה בביה''ח הדסה הר הצופים
יו''ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי | צילום: דוברות הדסה

"עד כה, היה בכוחו של בית המשפט העליון להגן על הזכויות הרפואיות של כל אזרחי המדינה, ועל מתן השירותים הרפואיים לכל חלקי החברה הישראלית, כנדרש לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ולפי חוק זכויות החולה. החקיקה המקודמת מאיימת לבטל את כוחו של ביהמ"ש העליון".

כמו כן, בשבוע שעבר נערך על ידי ההסתדרות הרפואית משאל בקרב כלל הרופאים בישראל, בעניין צעדי הממשלה. מהתוצאות עלה כי כ-90 אחוזים מהחברים שהשתתפו במשאל הביעו את הסכמתם כי "מערכת בריאות מתפקדת וערכית חייבת להיסמך על משטר דמוקרטי ועל מערכת משפט חזקה ועצמאית שמבטיחה שזכויות המטופלים, הרופאים, ומערכת הבריאות - לא יפגעו".