ערב הדיון בבג"ץ: 47 אלף מפגינים בי-ם, צעדה לעבר מעון רה"מ

ערב הדיון ההיסטורי על ביטול עילת הסבירות, מוחים כ-47 אלף ממתנגדי החקיקה מול ביהמ"ש העליון. חלקם צעד לעבר מעון רה"מ ברחוב עזה. גורמים המעורים במגעים: "נתניהו שוקל להצהיר על התקדמות". הערכה: בלי התקדמות פורמלית - בג"ץ לא ידחה את הדיון

זמן צפייה: 04:36

שעות לפני הדיון הההיסטורי בבג"ץ בנוגע לביטול עילת הסבירות מחר (שלישי), שיתכנס לראשונה בתולדותיו בהרכב מלא של 15 שופטים - מפגינים הערב עשרות אלפים אלפים ממתנגדי המהפכה המשפטית מול בית המשפט העליון בירושלים. לפי הערכת CrowdSolutions עבור חדשות 13 - מוחים בירושלים כ-47 אלף בני אדם. המפגינים חסמו לזמן קצר את רחוב בגין בעיר ופונו על ידי המשטרה לאחר עימותים קצרים. סמוך ל-21:00 החלו המפגינים בצעדה לעבר מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה.

בתוך כך, נתניהו שוקל לפרסם התייחסות לפני הדיון עם מסר שלפיו חלה התקדמות במגעים. כמו כן, אם ראש הממשלה יכריז על שינוי המתווה - הוא צפוי לבקש מבג"ץ לדחות את הדיון. גורמים המעורים בפרטים אמרו לחדשות 13 כי "אם תהיה פשרה, סביר שתסוכם רק בהמשך השבוע". משפטנים בכירים העריכו כי "בלי התקדמות פורמלית - בג"ץ לא ידחה את הדיון".

ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 09 11 At 1
הפגנה בירושלים לקראת הדיון בעילת הסבירות | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309112027' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_6ytp4wnu' duration='18']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "מה שאנחנו רואים בשעות האחרונות הוא לא אמיתי. אני בעד הסכמות רחבות, אבל מה שאנחנו רואים עכשיו זה ניסיון לשבש את הדיון החשוב ביותר בתולדות בג"ץ. רגע לפני ש- 15 שופטי בג"ץ מתכנסים, רגע לפני שנתניהו נוסע לארה"ב, פתאום צצות הצעות פשרה פיקטיביות שאין להם שום גיבוי בתוך הקואליציה. האופוזיציה לא תתן יד לניסיונות הונאה. נפעל לפי הערכים שלנו ונביא למדינת ישראל שקט אמיתי, לא הונאה נוספת".

קודם לכן אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אני בעד הידברות, אבל נגד כניעה". לדבריו, "התקפלות בבית הנשיא פירושה השפלת יותר מחצי מהעם. התקפלות בבית הנשיא פירושה פגיעה בערכי הימין. עוצמה יהודית לא תיתן את היד להתקפלות הזאת". מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה על דברי בן גביר: "ראש הממשלה פועל כדי למצות כל אפשרות כדי להגיע להסכמה לאומית שתביא לאיזון בין שלוש הרשויות. אם תושג הסכמה כזאת, אף אחד לא ימנע את מימושה".

בן גביר הוסיף: "הרפורמה חשובה למדינת ישראל. היא תאזן בין שלושת הרשויות - הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. אני קורא לחבריי, ראשי הקואליציה - השמיעו את קולכם. בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זמן קצר לאחר מכן פרסם יו"ר הציונות הדתית, השר בצלאל סמוטריץ', הצהרה שבה אמר כי שוחח עם נתניהו וכי הוא אמר לו: "אנחנו מוכנים להידברות והסכמות כולל ויתורים כדי להביא לאחדות בעם, כדי לשמור על צה"ל מאוחד וחזק ועל החברה הישראלית שלמה. עם זאת, אנחנו מתנגדים בתוקף לתכתיבים ולקבלת אולטימטומים ממי שהפסידו בבחירות, לא זכו באמון העם ומנסים בעזרת איומי סרבנות ופגיעה בביטחון המדינה להכתיב לנו בכוח את עמדתם. לא נסכים בשום מצב לוותר על הגיוון בבחירת השופטים, כדי שייצגו את כלל הציבורים במדינת ישראל, ולא נסכים למצב שבו האופוזיציה שהפסידה בבחירות יכולה לרמוס ולדרוס את הימין בוועדה לבחירת שופטים".

השר אופיר אקוניס (הליכוד) אמר כי הוא "קורא לכל הצדדים להמשיך במאמצים להגיע לפשרות והסכמות רחבות, שיהיו מקובלות על רוב גדול של הציבור הישראלי. רוב העם בישראל מצפה כעת להרגעת הרוחות, להסכמות ולפתוח את השנה החדשה ברוח מפויסת, נוכח האתגרים העצומים וההזדמנויות שעומדות בפני מדינת ישראל, בזירה המדינית, הביטחונית והכלכלית".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא היום דברים בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, והתייחס למתווה הנשיא: "אני רואה בו בסיס להתקדמות לעבר הסכמות רחבות. אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה - אני אהיה שם, לא משנה מה הסיבות של נתניהו". עם זאת, הוסיף גנץ כי "נתניהו יצטרך להוכיח כוונה, ויכולת לעמוד מאחורי הצעותיו. אם יחזור ל'שיטת התשלומים' וימשיך בחקיקה – הוא יעשה טעות, שרק תביא להחרפת המשבר".

גנץ גם התייחס לדיון מחר בבג"ץ ואמר: "מותר לבקר את בית המשפט, אך מי שלא יכבד את החלטותיו לא רק יביא עלינו משבר חוקתי – הוא ישלול את הלגיטימציה של השלטון לקבל החלטות. אני מודיע שאקבל כל החלטה של בית המשפט, תהיה אשר תהיה, בכל סוגייה. אני קורא לראש הממשלה להודיע שלא משנה מה תהיה פסיקת בג"ץ, הוא יכבד אותה ויפעל לפיה. העמימות מסוכנת".

ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים | צילום: רויטרס

בעקבות ההפגנה, נחסמו בירושלים הרחובות הבאים:

•אליעזר קפלן וזוסמן בקטע בין דרך רופין (כיכר השעון) ועד שדרות רבין
•שדרות רבין בקטע שבין רחוב לורך ועד רחוב רוטשילד
•רחוב הנשיא השישי בקטע בין צומת שערי משפט ועד שדרות רבין
•רחוב רוטשילד בקטע בין שדרות יצחק רבין ועד משכן הכנסת
•רחוב עזה בקטע בין רחוב הזז ועד ארלוזרוב
•רחוב מטודלה בקטע שבין רחוב האר"י ועד רחוב סעדיה גאון
•רחוב בן צבי בקטע בין שדרות יצחק רבין ועד רחוב רופין
•רחוב רמב"ן בקטע שבין כיכר ריבלין ועד רחוב ארלוזרוב