"300 ימים בעזה": משפחות חטופים ופעילים חסמו את אילון

מפגינים ופעילים להשבת החטופים חסמו את נתיבי איילון לכיוון דרום בקריאה לאישור העסקה. הערב: צעדת ענק ועצרת בכיכר החטופים בתל אביב. מטה המשפחות: "300 באוקטובר חייב להסתיים. מחזירים את כולם הביתה - עכשיו"

זמן צפייה: 00:08

"300 ימים החטופים נרקבים במנהרות החמאס": משפחות חטופים ופעילים נוספים להשבתם חסמו הבוקר (חמישי) את איילון לכיוון דרום מתחת לגשר יהודית בקריאה לאישור עסקה להשבת החטופים. אחותו של החטוף מתן צנגאוקר ריססה על הגשר בסנפלינג את הכיתוב "די לטרפד!", "במסר לראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק לטרפד את העסקה שעל השולחן ולהצהיר כי הוא תומך בה ולא מערים מכשולים יותר". הערב, לציון 300 ימים מאז פרוץ המלחמה וחטיפת יקיריהם לעזה, משפחות חטופים יקיימו צעדת ענק בהובלת המשפחות סביב הקריה בתל אביב, שלאחריה תתקיים עצרת בכיכר החטופים.

עינב צנגאוקר, אמו של מתן, אמרה: "300 ימים בני מתן ועוד 114 חטופים מופקרים במנהרות החמאס בגלל נתניהו שמסכל שוב ושוב עסקאות. לאזרחי מדינת ישראל נגמר החמצן. ככל שנתניהו גורר את המלחמה ומסכל עסקאות, כך הגזרה בצפון מתחממת. אנחנו כפסע ממלחמה רב-זירתית וחייבים עסקת חטופים שתחזיר אלינו הביתה את אהובינו, תוביל להסכם בצפון ולחזרת העקורים לביתם, ותחזיר לכולנו את החמצן".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408010836' autoplay='0' credit='סנואו' desc='"עסקה - עכשיו!": משפחות חטופים מפגינות באיילון' poster='' kid='1_kfo0g4q9' duration='10']

משפחות חטופים חוסמות את איילון דרום
משפחות חטופים חוסמות את איילון דרום | צילום: דנור אהרון Danor Aharon

האירועים המרכזיים

19:00 - "צעדת ה-300" סביב הקרייה: הצעדה תתכנס בשדרות שאול המלך 25 (ליד הבמה המרכזית), ותמשיך מכיכר החטופים לשאול המלך, לאונרדו דה וינצ'י, קפלן, בגין ובחזרה באותו המסלול, עד לכיכר החטופים לעצרת המרכזית.

20:30 - עצרת ענק בכיכר החטופים בהשתתפות אמני ישראל. רשימת האמנים המשתתפים: אור כהן, איזי, אליאב זוהר, אפרת גוש, ארז לב ארי, ארקדי דוכין, בלקן ביטבוקס, גורי אלפי, גיא מזיג, החצר האחורית, הראל סקעת, לאה שבת, מיקה משה, נעם רותם, נופיה, עברי לידר, ערן צור, קרולינה, רן דנקר, שי גבסו ועוד.

הרחובות שייחסמו

החל מהשעה 18:30:

  • שד' שאול המלך יחסמו מדרך מנחם בגין עד רחוב אבן גבירול לשני הכיוונים.
  • דרך מנחם בגין תיחסם משד' שאול המלך עד רחוב חשמונאים לשני הכיוונים.
  • רחוב ויצמן יחסם מרחוב ברקוביץ לכיוון דרום.
  • רחוב קפלן ייחסם מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים.
  • רחוב גבעת התחמושת יחסם מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין למערב.

ייתכן כי במהלך הערב ייחסמו גם:

  • דרך נמיר מרדכי תיחסם מרחוב ארלוזורוב לכיוון דרום.
  • דרך מנחם בגין (מכיוון רמת גן) תיחסם מרחוב על פרשת דרכים לכיוון מערב.
משפחות חטופים חוסמות את איילון דרום
משפחות חטופים חוסמות את איילון דרום

לאורך היום נערכו עשרות מיצגים ופעולות ברחבי הארץ, בהם: מבצע "שמור מקום" שבמסגרתו מתנדבים מצפון עד דרום הניחו את תמונות החטופים ברכבות, מקומות בילוי, ספסלי רחוב ומשרדים. חברת אל על האירה אמש את אחת מטיסות הלילה שלה בתאורה צהובה, כשלאורך היום יציינו את היום ה-300 בטיסות היוצאות של החברה באמצעות כריזה מיוחדת המביעה הזדהות ותמיכה בחטופים ובמשפחותיהם.

כמו כן, עשרות בניינים מרכזיים ואייקוניים ברחבי הארץ יוארו בצהוב וייתלו עליהם כרזות שונות, בהם: מגדלי עזריאלי, גשר המיתרים בירושלים, בנייני חברות שטראוס ובזק, מפעל סודה-סטרים בנגב, גשר ז'בוטינסקי, דיזנגוף סנטר, משרדי HP, מפעל טבע, בניין תדהר ועוד.

ממטה המשפחות נמסר: "די! 300 באוקטובר חייב להסתיים! 300 ימים ולילות שבהם 115 חטופים וחטופות נמצאים בשבי בעזה! בשעה 20:30 נתייצב בכיכר החטופים בת"א עם מיטב אמני ישראל, שיקרעו את השמיים בשירה – עד כאן! נעמוד לצד משפחות החטופים ונדרוש ברעש גדול — עסקה עכשיו! מחזירים את כולם הביתה, עכשיו. כי אין דבר יותר חשוב!".

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אחרי החיסולים המהדהדים ביממות האחרונות של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה בטהרן ורמטכ"ל חיזבאללה פואד שכר בביירות, הוצגה לדרג המדיני הערכה שלפיה סמיכות החיסולים עלולה להביא להקפאת המו"מ לעסקה - בין שבועות לחודשים - וכן להתלכדות הצירים באזור.

איסמעיל הנייה ופואד שוכר
איסמעיל הנייה ופואד שוכר | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408010728' autoplay='0' credit='' desc='עינב צנגאוקר: "אסור שסיכול הנייה יביא לסיכול העסקה' poster='' kid='1_lurl4fw1' duration='42']

עינב צנגאוקר קראה לראש הממשלה לנצל את ההזדמנות שנוצרה עם החיסול של הנייה - ולהביא לעסקה: "מקומם של ראשי מפלצות החמאס הוא בגיהנום, וכולנו בעד לבוא איתם חשבון על מעשיהם. אבל אסור שסיכולו של הנייה יביא לסיכול העסקה ויגזור גזר דין מוות על יקירינו בשבי. ל-115 החטופים נגמר הזמן. ולכן, במיוחד עכשיו, חייבים לתרגם את ההישג המבצעי למהלך מדיני שיציל חיים ויחזיר את כולם".

"נתניהו, האחריות שלך היא בראש ובראשונה להחזיר את מי שהפקרת. קבל את העסקה, בלי תנאים חדשים ובלי מכשולים מיותרים. אחרי 300 ימים, הסיוט הזה חייב להיגמר. מגיע לי לחבק בחזרה את מתן שלי ולשאר המשפחות לקבל את יקיריהם", הוסיפה צנגאוקר.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2407312056' autoplay='0' credit='' desc='הוריה של לירי אלבג: "מפחדים שהחיסולים יפגעו במו"מ לעסקה"' poster='' kid='1_tzxq2eab' duration='279']

בנוסף, בריאיון לחדשות 13 אמש, הוריה של התצפיתנית החטופה לירי אלבג, אלי ושירה, הביעו את דאגתם מכך שהאירועים האחרונים יביאו לפגיעה ממשית במגעים לעסקה - ואף בבתם ובחטופים אחרים. "אנחנו מפחדים. החיסולים מרחיקים את העסקה. משלשום אנחנו בחששות שיעשו משהו לחטופים כנקמה". הם פנו לנתניהו, והפצירו בו לפעול לאישור המתווה שעל השולחן: "זה אך ורק בידיים שלך - לשחרר או לא לשחרר".