פרס ישראל על גבורה ל"צוות אלחנן", שהציל כ-100 תושבי בארי

ב-7 באוקטובר יצאו האחים אלחנן ומנחם קלמנזון מביתם שבעתניאל ליישובי העוטף. הם שמעו על הזוועות, לא היססו - והגיעו למוקד הקרבות עם אחייינם איתיאל זוהר. הם הצליחו להציל עשרות מתושבי בארי, אך שילמו מחיר כבד בעצמם כשאלחנן נפל בקרב. היום בישר להם השר קיש על זכייתם בפרס: "חלק משורה ארוכה של גיבורים"

זמן צפייה: 03:26

שר החינוך יואב קיש הודיע הבוקר (שלישי) כי פרס ישראל בתחום "תקומה וגבורה אזרחית" יוענק השנה למנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר - "צוות אלחנן" - שהצילו יותר מ-100 תושבים בבארי.

כשהאחים מנחם ואלחנן קלמנזון שמעו על הזוועות ביישובי העוטף ב-7 באוקטובר, הם לא היססו - והחליטו להתחמש ולהגיע הישר למוקד הקרבות עם האחיין איתיאל. יותר מ-14 שעות וחצי נסעו אלחנן קלמנזון, אחיו מנחם והאחיין איתיאל הלוך וחזור בין בתי הקיבוץ בג'יפ שלקחו, כשהם מוציאים את כל מי שאפשר, ומנסים להציל כמה שיותר בני אדם. השלושה חילצו את התושבים הנצורים מהבתים, אך שילמו מחיר כבד בעצמם - כשאלחנן נפל בקרב.

השר קיש בישר היום כי מנחם ואיתיאל יקבלו את הפרס, לאחר שיצאו מביתם בעתניאל, בשמחת תורה, להציל חיים של תושבי היישובים בעוטף עזה. "על אף שאמרו להם שהם לא נצרכים, הם הגיעו לקיבוץ בארי ונכנסו פעם אחר פעם אחר פעם במשך שעות ארוכות לתוך הקיבוץ המותקף וכך הצילו עשרות מתושבי הקיבוץ. בבית האחרון אליו נכנסו, ארב מחבל שירה והרג את אלחנן קלמנזון.

"צוות אלחנן"

השר קיש אמר: "היה לי הכבוד לשוחח הבוקר עם בני משפחתם של מנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר ולבשר להם על הענקת הפרס. הודיתי להם על המשפחה המופלאה והגיבורים האדירים שיצאו מקרבם המהווים מגדלור של גבורה לכולנו ומקור של אחדות וגאווה לאומית. אנו אומה של גיבורים, הזוכים הם חלק משורה ארוכה של גיבורים שחירפו את נפשם למען העם והמולדת ואל לנו לשכוח זאת".

אלחנן קלמנזון ורעייתו
אלחנן קלמנזון ורעייתו

בחודש נובמבר נפגשו מנחם ואיתיאל עם תושבי בארי אותם הצילו בזמן המתקפה, באירוע מיוחד. יעל בן צבי גיתאי, שחולצה יחד עם בעלה ובנותיה על ידי הצוות, אמרה: "הם היו מדהימים, ממש הרגיעו אותנו. הם דאגו להעלות את כל הילדים והנשים על הרכב שלהם. הם ממש הטיסו אותנו החוצה".

מנחם קלמנזון הוסיף אז: "דמכם בדמנו, בצורה הכי מוחשית שיכולה להיות. אני מרגיש זכות גדולה להיות במקום הזה בזכות אלחנן. הוא זה שהוביל את זה, היה לו את המבט והייתה לו המסירות".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר הגשת העתירה נגד ההחלטה של השר קיש כי פרס ישראל המסורתי לא יחולק השנה, בג"ץ הוציא ביום חמישי צו על תנאי, שמשמעותו היא כי על המדינה ועל קיש לנמק את ההחלטה, ולהוכיח שלא היו שיקולים זרים. בתחילת החודש פורסם בחדשות 13 כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואנשי משרד המשפטים החלו בבדיקת הנסיבות לביטול הענקת הפרס השנה - לאחר שכבר ביררו את הנושא באופן ראשוני עם משרד החינוך. בהמשך ייבחנו טענותיו של היזם איל וולדמן, לפיו הופעלו לחצים לביטול הענקת הפרסים בעקבות זכייתו - וכן ייבדק אם היו זוכים נוספים שהביאו להחלטה.

"לנוכח סד הזמנים הדוחק ועמדת המדינה לפיה על מנת שניתן יהיה להיעתר לסעד המבוקש בעתירות ולחלק את פרסי ישראל לשנה זו - מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומבלי שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים – החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות", נכתב, "המשיבים יגישו תצהירי תשובה עד 21 במרץ ב-14:00. עיקרי טיעון מטעם העותרים יוגשו עד 26 במרץ ב-14:00".