מסתמן: הרכבת הקלה בגוש דן תחל לפעול כבר בחודש הקרוב

הפעם זה (כמעט) סופי: הקו האדום של הרק"ל בגוש דן ייצא לדרך כבר במהלך יולי, לאחר שנת"ע קיבלה אישור עקרוני מהחברה הגרמנית לפיו מבחינה בטיחותית אין מניעה לפתוח את הקו. המכתב יוגש למשרד התחבורה - ואז גם ייבנה לוח הזמנים לפתיחה

זמן צפייה: 01:17

הפעם זה (כמעט) סופי: הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יחל לפעול כבר במהלך החודש הקרוב, כך מסתמן הבוקר (ראשון), לאחר שחברת נת"ע קיבלה מכתב מהחברה הגרמנית ובו אישור עקרוני לפיו אין מניעה לפתוח את הקו.

המכתב הזה למעשה היה המסמך הכי חשוב שנדרש לטובת קבלת האישור להתחיל בפעילות הרכבת הקלה, לאחר שהפתיחה נדחתה בגלל תקלת בלימות החירום שלא תוקנה לחלוטין, וללא האישור הבטיחותי שמופיע בו לא ניתן היה לפתוח את הקו. את המכתב צפויה להגיש נת"ע למשרד התחבורה, ואז גם יתחילו שם לבנות את לוח הזמנים לפתיחת הקו. אם לא יהיו תקלות מיוחדות - הרכבת הקלה סוף סוף תופעל לציבור הרחב.

דנקל, תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כזכור, בשבוע שעבר הודיע ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג לתושבים כי בתום ישיבה שקיים עם מנכ"לי נת"ע ותבל בנוגע לתיאומים אחרונים לקראת הפעלת הרכבת הקלה - צפוי הקו האדום להתחיל לפעול בחודש הקרוב. במשרד התחבורה טרם אישרו את הפרטים.

הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בשד' ירושלים ביפו
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בשד' ירושלים ביפו | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

הקו האדום יהיה המרכזי והראשון שייצא לפועל כחלק מה"דנקל", והוא יעבור בין הערים בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. בחלקו המרכזי הוא צפוי לעבור בתוואי תחתי, בדומה לרכבת תחתית ובשאר חלקי המסלול בתוואי עילי. אורכו של הקו הוא כ-24 קילומטר, מתוכם 12 קילומטר במנהרה, והוא יתפרס על חמש ערים ו-34 תחנות, מתוכן 10 תת-קרקעיות.

עבודות הבנייה בקו החלו בשנת 2009, ופתיחת הקו באופן מלא תוכננה במקור לשנת 2013, אולם בעקבות ביטול המכרז להקמתו של הקו, לנוכח קשיים בהשגת מקורות המימון של הזוכה במכרז והלאמת הפרויקט על ידי המדינה, נדחה מועד פתיחתו לשנת 2021. לאחר מכן נדחתה הפתיחה לנובמבר 2022, ואז נדחתה שוב, הפעם למרץ 2023.  בעקבות התקלה במערכת הבטיחות נדחתה פתיחת הקו למאי 2023, ולצורך קבלת אישורים אחרונים נדרשה הדחייה האחרונה.