מחאת ענק בת"א: 5 מפגינים נפצעו קל-בינוני מדריסה, הנהג נעצר

עשרות אלפים מחו מול הקריה, בקפלן ובכ-50 מוקדים נוספים. הם קראו להשבת החטופים והקדמת הבחירות: "נתניהו מכשיל עסקה". 5 מפגינים נדרסו בקפלן, אחת הפצועות במצב בינוני והיתר קל. הנהג החשוד - כדורגלן עבר - נעצר. שוטרת הוכתה באגרוף

זמן צפייה: 02:42

חצי שנה למלחמה: 183 ימים אחרי השבת של 7 באוקטובר, ששינתה את חיי אזרחי ישראל ללא היכר ופתחה את המלחמה הארוכה ביותר מקום המדינה - כש-133 חטופות וחטופים עדיין מוחזקים בעזה - ושעות אחרי שהותר לפרסום כי חולצה גופתו של אלעד קציר, בן 47, שנחטף מניר עוז ונרצח בשבי, כ-45 אלף בני אדם הפגינו הערב (שבת) בתל אביב, כך לפי הערכת CrowdSolustion עבור חדשות 13, בעד עסקה ונגד הממשלה, וקוראים לבחירות. הפגנות נוספות התקיימו בכ-50 מוקדים ברחבי הארץ. חמישה מפגינים נפצעו מדריסה בצומת הרחובות קפלן ובגין. מצבה של אחת הפצועות בינוני ו-4 קל. הנהג החשוד, כדורגלן עבר, המשיך בנסיעה - ונעצר.

בתקרית נוספת שאירעה הערב, המשטרה האשימה מפגין בתקיפת שוטרת מג"ב בפניה - וחזרה בה. על-פי הודעת המשטרה הראשונה, המוחה הכה אותה באגרוף, והיא נזקקה לטיפול רפואי. "קומץ של מפגינים הגיעו במטרה להתעמת עם השוטרים באלימות קשה ולא למחות באופן לגיטמי", נכתב בהודעה. ואולם, בהמשך התברר כי אותו מפגין פגע בשוטרת - כיוון שנדחף לכיוונה בעוצמה בידי שוטר אחר. במשטרה הבהירו: "בבחינה מחודשת של הצילום מזירת האירוע, נראה כי השוטרת אכן נפגעה באפה ממרפק של אחד המפגינים - עת שהמפגין נהדף ע"י אחד השוטרים, ללא כוונת זדון לפגוע בשוטרת".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2404062143' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='מחאה סוערת בתל אביב' poster='' kid='1_uhdul46w' duration='162']

מ"אחים לנשק" נמסר בתגובה על אירוע הדריסה: "ראינו הערב מול העיניים מתקפת שנאה רצחנית בתוך עמנו, בחסות ההסתה המתמשכת של ממשלת נתניהו. ממשלת המחדל מסיתה מעל גבי במות ואולפנים, מתירה את דמם של המפגינים וזאת התוצאה. ניסיונות ההפחדה שלכם לא יצליחו. הם רק יגדילו את עוצמתנו, במחאה דמוקרטית נחושה נגד ממשלה שחייבת למסור בחזרה את המנדט לעם".

מדורה בהפגנה בתל אביב
מדורה בהפגנה בתל אביב | צילום: רויטרס

חלק מבני משפחות החטופים קיימו הצהרה מול הקריה, וקראו להדחתו של ראש הממשלה: "גם השבוע נתניהו מטרפד מטרפד עסקה, והחטופים מתים בשבי", אמרה יעל אור, קרובת משפחתו של החטוף דרור אור. דני אלגרט, שאחיו איציק מוחזק בעזה, פנה גם הוא לרה"מ: "כולנו רואים איך אתה מוכר לציבור אשליות על רפיח ועל ניצחון - ומפקיר את החטופים בניגוד לעמדת הדרג המקצועי. אתה ממשיך להקשיח עמדות, לצמצם את המנדט למשלחת, לא שם את העסקה בראש סדר העדיפויות - וממשיך לתקוע מקלות בגלגלי המו"מ. זה לא מקרי שביידן נזף בך - גם הוא רואה שאתה מטרפד עסקה. נתניהו - אתה מכשיל את העסקה ולכן נמשיך לפעול למען הדחתך המיידית".

רבבות בתל אביב
רבבות בתל אביב | צילום: רויטרס
רבבות מפגינים בתל אביב
רבבות מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

עינב צנגאוקר, שבנה מתן בשבי חמאס, אמרה: "נתניהו מפחד מבן גביר ומסמוטריץ' ומפקיר את החטופים. גנץ, איזנקוט וגלנט - תצילו אותנו. תעשו מעשה ותחליפו את ראש הממשלה מיד. לחטופים אין זמן לבחירות, חייבים להזיז את המכשול לעסקה עכשיו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404061840' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_l6fyf4nq' duration='309']

נועם פרי, שאביה חיים בן ה-80 חטוף בעזה אמרה לחדשות 13: "ב-7 באוקטובר הסתכלתי לילדים שלי בעיניים ואמרתי להם שסבא שלהם נחטף לעזה. הבטחתי להם שני דברים: שסבא חזק, והוא יחזיק מעמד, ואני עומדת במילה שלי. הבטחתי להם שמדינת ישראל תעשה הכול כדי להחזיר את סבא שלהם, כי מדינת ישראל לא משאירה אף אחד מאחור. אדוני ראש הממשלה, אני מבקשת שתעזור לי לקיים את ההבטחה לילדים שלי – כי זאת ההבטחה שכל אחד מבטיח לילדים שלו. שבמדינה שלנו לא משאירים אף אחד מאחור. תשלח את הצוות לקהיר עם משימה אחת: להחזיר אותם הביתה. לא היינו שם בשבילם ב-7 באוקטובר, עכשיו אנחנו חייבים להחזיר אותם. כל יום הוא מאוחר מדי".

אסתר בוכשטב, אמו של החטוף יגב בוכשטב, אמרה בת"א: "אנו חיים בחוסר ודאות למצב יקירנו. ‏‎חצי שנה אנחנו בסיוט שהתחיל באותה שבת ארורה ב-06:29, סיוט מתמשך שמרגע לרגע רק נהיה רע יותר. אנחנו פה דואגים, כואבים, נלחמים, אבל החטופים, בני משפחותינו נמצאים בגיהנום של חמאס, בתנאים לא-אנושיים. ‏‎מה עוד אתם צריכים כדי להבין את התופת שבבני משפחותינו עברו ועוברים בידי חמאס? ‏‎מה עוד צריך כדי להבין שאי אפשר עוד לחכות עד להתמשכות המשא ומתן? הבשורה הקשה על אלעד הוכיחה לשוב כי אין עוד יום אחד אפילו לחכות. ‏‎אנחנו דורשים שהמדינה תעשה הכול כדי להגיע לעסקה, להחזיר את החיים לשיקום ואת הנרצחים לקבורה".

‏‎ניסן קלדרון, אחיו של החטוף עופר קלדרון, אמר: "לפני 183 יום נחטף מביתו אחי, עופר יחד עם שניים מילדיו – סהר וארז. ‏‎לפני 131 יום סהר וארז חזרו מהגיהינום ואנחנו מברכים ומוקירים את חזרתם, אבל לפניהם דרך ארוכה וקשה של שיקום. ‏הם לא יוכלו להשתקם מבלי שאבא שלהם, עופר, יהיה פה. תחסכו משאר המשפחות את ההודעה המרה שקיבלה משפחת קציר ותעניקו לנו הודעה אחת משמחת לה אנחנו מייחלים כבר חצי שנה. תחליטו ותביאו אותם הביתה".

[brightcove_iframe video_id='news-part-24641931' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_3i97p6u2' duration='119']

מתנועת "חופשי בארצנו", ממארגני המחאות, נמסר: "המוני האזרחים ייצאו לרחובות, כי במשך חצי שנה אנחנו חיים במדינה ללא ממשלה מתפקדת. ממשלת החורבן מובילה אותנו מאסון לאסון ואין לה את הלגיטימציה המוסרית והציבורית להמשיך ולכהן. הדבר הנכון לטובת המדינה הוא לפזר את הכנסת ולתת לעם לבחור הנהגה חדשה שתהיה מחויבת לעם ולצרכי המדינה בשעת משבר ולא לצרכים הסקטוריאליים וההישרדותיים שלה".

עוד נאמר: "חצי שנה לתוך המחדל המתגלגל, כש-133 חטופים נמקים במנהרות חמאס, איבדנו את הדרום ואת הצפון ואין שום אופק נראה ל'יום שאחרי' או אסטרטגיה להשבת הביטחון - רק עם ממשלה חדשה נוכל להתחיל את שיקום המדינה ולהחזיר את אמון העם בהנהגה".

תמי ארד, אשת הנווט השבוי רון ארד, אמרה לאחר היוודע דבר הירצחו בשבי של אלעד קציר - שגופתו חולצה מח'אן יונס והובאה לישראל בלילה - כי "החזרה מהשבי אינה תלויה בתרופה פורצת דרך, בהתרחשות של נס אלא בהחלטה של בני אדם. ובמקרה הזה החלטה של אדם אחד ושמו אינו סינוואר. ראש ממשלת ישראל הוא זה שנדרש לקחת את ההחלטה. ירצה - יחזרו. לא ירצה - הם יישארו בעזה או יחזרו כמו אלעד קציר ז״ל מניר עוז שגופתו הושבה הלילה במבצע צבאי. אלעד נרצח בשבי. אלעד, יש לומר, חי בשבי תקופה ארוכה.

Whatsapp Image 2023 03 07 At 1
תמי ארד | צילום: פייסבוק

"ואחרי הדברים האלה חשוב לומר שאני האחרונה שאשפוט את מי מבין המשפחות שחושב שתפילות לבדן או איפוק יקדמו את השבתם של יקיריו. ולא זו בלבד אני מציעה להן לא להקשיב לאף אחד. לא לי, ולא לאב השכול, שמייצג משפחות שכולות נוספות שתומכות במדיניות הממשלה. לשיטתי אין לאף אחד בעולם את הזכות לומר למשפחות החטופים כיצד לנהוג גם אם הוא שילם את המחיר היקר מכל. הן נלחמות על חיי יקיריהן ובמלחמה על חיי שבויים אין פרוטוקול. לכו עם הלב שלכם ואל תאבדו תקווה. אני אהיה אתכם גם הערב בקפלן".

מחאות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה
מחאות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: רויטרס

מהמשטרה ממסר כי קיום המחאה אושר בהתאם לתנאים שנקבעו עם המארגנים. "לרשות המוחים נסגר רחוב קפלן בחלקו, במטרה לאפשר איזון בין חופש המחאה באופן לגיטימי, לבין חופש התנועה תוך פגיעה מינימלית בשגרה. לקראת המחאה המתוכננת, המשטרה נערכת בכוחות גדולים, במטרה לאבטח את המשתתפים במחאה ולשמור על בטחונם, לצד הכוונת התנועה ושמירה על הסדר הציבורי במחאה".