ארגון "ראש יהודי": "נקיים את התפילה בכיפור בבית הכנסת ולא בגן מאיר"

אחרי שבית המשפט העליון קבע כי ניתן לקיים תפילה בהפרדה בתל אביב ביום הכיפורים, ארגון "ראש יהודי" - שעתר נגד החלטת העירייה לאסור תפילה בהפרדה - הודיע כי על אף שביהמ"מ פסק לטובתו, ו"בעקבות חשש מפרובוקציות" - הוא יקיים את התפילה בבית הכנסת ברחוב בר כוכבא בעיר, ולא בגן מאיר

זמן צפייה: 01:16

אחרי שאתמול קבע בית המשפט העליון כי ניתן לקיים תפילה בהפרדה בתל אביב ביום הכיפורים, ארגון "ראש יהודי" - שעתר נגד החלטת העירייה לאסור תפילה בהפרדה - הודיע הבוקר (חמישי) כי על אף שבית המשפט פסק לטובתו, ו"בעקבות חשש מפרובוקציות", הוא יקיים את התפילה בבית הכנסת ברחוב בר כוכבא בעיר, ולא בגן מאיר.

"אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט העליון שאמרה את האמת הפשוטה: במדינת ישראל תפילה לפי המסורת היהודית גם במרחב הציבורי היא מובנת מאליה", מסר ישראל זעירא, יו"ר הארגון, "לא הדרת נשים ולא אצבע בעין, לא פרובוקציה ולא אפליה. מחיצה כהלכתה כמנהג דורות . בעזרת ה', עוד תהיינה תפילות רבות במרחב הציבורי בכל הארץ, וגם בעיר העברית הראשונה".

"בזמן מלחמה, כשחיילינו מסתכנים בקרבות גבורה, ובזמן שכל האומה מתפללת להשבת חטופינו בשלום, הדרך לנצחון והכרעת האויב כמו גם השבת חטופינו, הינה בהוספת קדושה, באחדות ובשלום פנימי. לצערנו שמענו תכנונים להרוס גם את התפילה החוקית הזו, אנו בוחרים בצעד אחראי ולהיות מהנעלבין ואינן עולבין, ונתפלל ביום כיפור בתוך בית הכנסת. מזמינים את כולן וכולם להצטרף אלינו למרכז ראש יהודי, בר כוכבא 54, או למניינים אחרים ברחבי העיר. מחכים לכם באהבה גם אחרי היום הקדוש בהרצאות, מפגשים ולימוד משותף של תורה משמחת".

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
עימותים בתל אביב בערב יום כיפור, במהלך תפילות בהפרדה של "ראש יהודי" | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ח"כ מרב מיכאלי מסרה: "‏מברכת את ארגון הפרובוקציה “ראש יהודי” שהבינו שלא כדאי להם לפגוע ברגשות התל-אביביות ביום הקדוש לכל היהודיות והיהודים. אחרי הכל, אין לדעת איך היינו מגיבות להדרה הזאת, נשים הן הרי ידועות כהיסטריות".

מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
סערת התפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף ביום הכיפורים | צילום: איתי רון, פלאש 90

בפסק הדין שניתן אתמול בבית המשפט העליון נכתב: "המערערים יהיו רשאים לקיים את תפילות יום הכיפורים התשפ"ה – תפילת כל נדרי ותפילת נעילה – בשטח גן מאיר שבין הרחובות טשרניחובסקי והמלך ג'ורג' בתל אביב, בשעות שנתבקשו על ידם, ובמתחם שתגדיר העירייה למטרה זו - בהתחשב במספר המשתתפים הצפוי באירוע".

עוד נכתב: "מובהר בזאת כי המערערים יהיו רשאים לקיים את התפילה על פי המסורת הדתית המקובלת עליהם, וכי לשם כך יהיו רשאים להקים את האמצעים הנדרשים לקיום התפילות באופן האמור (לרבות מחיצה בעבור אותם מתפללים המבקשים לקיים את התפילה בהפרדה בין גברים לנשים). העירייה תהיה מוסמכת לקבוע הסדרים לביצוע האמור לעיל, לרבות לעניין הבטחת הבטיחות, מתן אפשרות שימוש בחלקי הגן שלא ישמשו לתפילה ובמכלול הגן בשעות בהן לא מתקיימת תפילה, ואפשרות המעבר בגן בזמן התפילה".

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר: "בית המשפט העליון נתן יד להדרת נשים במרחב הציבורי ובכך פתח מדרון חלקלק". עם זאת, הוא הוסיף כי הוא "קורא לתושבי תל אביב-יפו לכבד את פסק הדין ולאפשר את התפילה בגן מאיר".

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
סערת התפילה בהפרדה: עימותים בת"א, יום כיפור 2023 | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בשנה שעברה פרצו עימותים בערב יום הכיפורים, במהלך תפילת כל נדרי בכיכר דיזינגוף בתל אביב, בשל ניסיון המארגנים לחצוץ בין גברים לנשים - זאת בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי בעיר, שדחה את עתירת ישיבת "ראש יהודי" - ולאחר שעיריית תל אביב החליטה שלא לאפשר זאת. מארגני התפילה הציבו חציצה בדמות דגלים - והמוחים שהגיעו למקום קראו קריאות "בושה" ופירקו אותה. בעקבות העימותים בתל אביב, פרצו שורת מחאות ברחבי הארץ נגד הפרדה מגדרית במרחב הציבורי.