השיחה הטעונה בין ניצב אשד למפכ"ל: "אתה חלש, הרסת את המשטרה"

הדחתו של מפקד מחוז תל אביב בוצעה בשיחת טלפון שקיבל מהמפכ"ל קובי שבתאי, בשעה שהוא ואנשי יושבים על התוכניות לקראת המחאות בצאת השבת. אשד הופתע מהשיחה, ואמר לו: "אתה לא ראוי לפקד על המשטרה". מיד לאחר מכן, אשד ניגש לחדר המבצעים ושידר לכוחות המשטרה שפעלו אתמול בכל גזרות המחאה במחוז:"אל תקשיבו לרעשי הרקע"

זמן צפייה: 05:18

פרסום ראשון: הדחתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד אמש (חמישי) בוצעה בשיחת טלפון שקיבל מהמפכ"ל קובי שבתאי, בשעה שהוא ואנשיו ישבו על התוכניות לקראת המחאות בצאת השבת. אשד הופתע מהשיחה, למרות טענות המשטרה על כך שמדובר בסך הכול בהזזת ניצבים ממקום למקום, ואמר לו: "אם זו ההחלטה שלך בשעה כזאת וזמן שכזה - אתה לא ראוי לפקד על המשטרה. אתה חלש, אתה הרסת את המשטרה. אני להדרכה לא הולך - אתה עוד תשמע ממני".

שבתאי שואל את אשד האם הוא מאיים עליו, ואשד השיב: "אני לא מאיים. אני מודיע לך. מה המסר לקצינים והשוטרים בשטח בשעה כזאת?". מיד אחרי שהוא מבין שההודעה עומדת לצאת לתקשורת, אשד ניגש לחדר המבצעים המחוזי ושידר לכוחות המשטרה שפעלו אתמול בכל גזרות המחאה במחוז. "אנחנו נמצאים במהלך אירוע משמעותי במחוז. יש לנו אחריות לאומית משמעותית. אני מבקש מכם - לא להקשיב לרעשי הרקע, כולל אלו הקשורים לי באופן אישי, ולהמשיך להתנהל בצורה מקצעית, עיניינית, ואיכותית, כמו שאתם יודעים".

המפכ''ל קובי שבתאי
המפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום המפכ"ל שבתאי התייחס להחלטה להדיח את ניצב אשד, והודיע על הקפאת ההליך. "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה", אמר המפכ"ל, "עיתוי ההחלטה נקבע על-ידי השר לביטחון לאומי בלבד".

המפכ"ל התייחס בדבריו גם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להקפיא את המהלך בשל "חשש כבד לחוקיות ההליך" - ואמר כי "משטרת ישראל כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועצת המשפטית לממשלה מחייבות אותנו. בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם".

קודם לכן הודיעה בהרב-מיארה כי ערכה אמש בירור ראשוני של הליך העברתו מתפקידו של מפקד המחוז, ובהודעה מטעמה נכתב כי "הבירור הראשי עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה".

"לפיכך", נאמר, "הנחתה היועצת המשפטית לממשלה את הגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד, עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב. למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו".

ניצב עמי אשד, השר איתמר בן גביר והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה
ניצב עמי אשד, השר איתמר בן גביר והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, שיר תורם, אריק מרמור / פלאש 90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את החלטת היועמ"שית: "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת והודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם".