דיווח בגרמניה: משפחות י"א חללי מינכן יפוצו ב-30 מיליון אירו

עיתון גרמני דיווח כי לאחר החרם של המשפחות בעקבות ההחלטה הגרמנית לפצות כל אחת מהמשפחות ב-200 אלף דולר, ממשלת גרמניה תעביר פיצוי בסך 30 מיליון אירו, כשכל משפחה צפויה לקבל סכום העומד על 3 מיליון אירו. בעקבות כך, המשפחות צפויות להגיע לטקס הזיכרון בשבוע הבא

הכניסה לבית בו נרצחו ספורטאי אולימפיאדת מינכן
הכניסה לבית שבו נרצחו ספורטאי אולימפיאדת מינכן | צילום: רויטרס

העיתון הגרמני "Suddeutsche Zeitung" דיווח היום (שלישי) כי במסגרת הסכם הפיצויים המתגבש בין ממשלת גרמניה ומשפחות הנספים של קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכת בשנת 1972, ממשלת גרמניה צפויה לשלם למשפחות פיצויים בסך 30 מיליון אירו. אם הצדדים אכן יגיעו להסכמה בנושא - משפחות הנספים צפויים להגיע לגרמניה ולקחת חלק בטקס שיערך לזכרם. זאת, לאחר שהודיעו בעבר כי יחרימו את הטקס.

העיתון ציטט מקורות בממשלת גרמניה, לפיהם השיחות שהתקיימו בימים האחרונים בין עורכי הדין של המשפחות ונציגים מטעם ממשלת גרמניה, הצדדים הגיעו להסכמה כי יש להגיע ל"פתרון ידידותי", ובהתאם ממשלת גרמניה מוכנה להעלות את סכום הפיצויים. בעבר, ממשלת גרמניה הציעה להעניק פיצויים בסך שווי של 5.4 מיליון אירו. בתום, שיחת העדכון בין משפחות חללי מינכן לעורכי הדין הגרמנים, המשפחות התבקשו לחתום על הסכם סודיות לפני שיחשפו לסכום שמציעה ממשלת גרמניה, כאשר כל משפחה צפויה לקבל סכום בסביבות ה-3 מיליון אירו.

הטבח באולימפיאדת מינכן
הטבח באולימפיאדת מינכן | צילום: רויטרס

לפני שלושה שבועות, משפחותיהם של קורבנות הטבח במינכן הודיעו כי יחרימו את הטקס בגרמניה, שתוכנן לאחר שהממשלה הפדרלית הגרמנית הסכימה לפצות כספית את המשפחות. כזכור, בחודש שעבר הודיע דובר משרד הפנים של גרמניה כי הממשלה מסכימה לפצות כספית את המשפחות, והוסיף כי ההחלטה באה כדי "להדגיש שוב את המשמעות של ההשלכות החמורות על קרובי משפחות הקורבנות".

עוד הוסיף הדובר בהודעתו כי "בסקירה מקיפה ומלאה אודות האירועים" היה חשוב לצדדים "לבטא את מערכת היחסים המיוחדת של גרמניה עם ישראל, וליצור נקודת מוצא לתרבות זיכרות חדשה".

האנדרטה לזכר הספורטאים הישראים שנרצחו באולימפיאדת מינכן
האנדרטה לזכר הספורטאים הישראים שנרצחו באולימפיאדת מינכן | צילום: איתי מידן

טרם התקבלה ההחלטה של ממשלת גרמניה להעלות את גובה הפיצויים, אילנה רומנו, אימו של מרים המשקולות יוסף רומנו שנרצח בפיגוע, אמרה לחדשות 13 לפני שלושה שבועות כי ההחלטה של הגרמנים "מבזה, לא מקובלת ונדחית על הסף". רומנו הוסיפה: "אנחנו מחרימים את הטקס כי ההחלטה היא מבזה. צריכים להבין בגרמניה שחייבים לשלם לפי סטנדרטים בינלאומיים. אם ב-1972 הם שילמו למחבלים 9 מיליון דולר, הם ישלמו פי 11 לנרצחים".

יורם אלון, אחיו של הסייף דן אלון שהיה מניצולי הפיגוע ונפטר ב-2018, אמר לחדשות 13 לפני שלושה שבועות: "דני לא קיבל לא התנצלות או עזרה נפשית, לא ממדינת ישראל ולא מהגרמנים, וסבל את הכאב והטראומה כל החיים. כל החיים הוא חי ודיבר על מינכן. שנים פחד להישאר ולישון לבד, היה מתעורר בלילה עם צעקות וחושב שתוקפים אותו. אף אחד לא חשב שיש להם הלם קרב כמו לחיילים. הוא לא התגבר על הטראומה עד יומו האחרון".

11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן
11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן | צילום: רויטרס

מאז אירע הפיגוע, ממשלת גרמניה וכן המשטרה המקומית סירבו להתנצל בפני המשפחות השכולות, כמו כן, הם סירבו להעניק למשפחות גישה מלאה לתיקי החקירה ולממצאיה. יצוין כי משפחות הנספים קיבלו בעבר דמי פיצויים בשנת 1972 ובשנת 2002, אך אלה היו מינוריים והוכרזו על ידי הצד הגרמני כ"סיוע הומניטרי" בכדי למנוע את הודאתם באשמה. לא ברור אם המשפחות יקבלו את ההצעה החדשה. מקורות ממשלתיים בגרמניה אומרים שהשיחות עשויות להסתיים עד סוף השבוע הקרוב.

באירוע הטרור שהתרחש ב-5 וב-6 בספטמבר בשנת 1972, אז נרצחו חברי המשלחת האולימפית על-ידי מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור". שניים מהם נרצחו בכפר האולימפי, במגורי המשלחת הישראלית, ואילו את התשעה האחרים החזיקו המחבלים כבני ערובה במשך כמעט יממה. הם נרצחו בניסיון החילוץ של המשטרה המקומית.