מחאה מול הקריה: מאות מילואימניקים חתמו על אי-התנדבות

לאחר ש-100 טייסים חיל האוויר הודיעו בימים האחרונים שלא יתייצבו לשירות מילואים, מאות אנשי מילואים מחטיבות חי"ר וסיירות כמו שלדג, שייטת וחובלים הגיעו לרחבת מוזיאון תל אביב, שם הם מפגינים ומודיעים על הפסקת שירותם באופן מיידי. "ממשלת ישראל מרסקת את החוזה עם מתנדבי המילואים"

זמן צפייה: 01:04

מאות אנשי מילואים מחטיבות חי"ר וסיירות כגון שלדג, שייטת וחובלים חתמו הערב (רביעי) מול הקריה בתל אביב מסמך "אי-התנדבות לשירות מילואים" במסגרת מחאת "אחים לנשק". מדובר בהפסקת שירותם באופן מיידי, ולא רק לאחר האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות.

ממטה מחאת המילואמניקים נמסר: "ממשלת ישראל מרסקת את החוזה עם מתנדבי המילואים. החוק לביטול עילת הסבירות שמתוכנן לעלות להצבעה בימים הקרובים רומס את ערכי מגילת העצמאות, ומנוגד לרוח צה"ל לאורה חונכנו ושעליהם כוננה המדינה.  יש לנו מסר ברור לראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל: אתם מפרים את החוזה איתנו. הלב כואב והנפש מיוסרת, אבל לא השארתם לנו ברירה. כמו לאורך כל שנותינו במילואים, גם הפעם נתייצב להגנה על המדינה בנפשנו ובגופנו".

בנוסף, במקביל לנאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בפני הקונגרס האמריקני בארה"ב, מפגינים הגיעו אל מול שגרירות ארה"ב בישראל, והם מבעירים אבוקות ומנסים לחסום את התנועה באזור, לאחר שחלקם התיישבו על הכביש. כוחות מג"ב הגיעו למקום. כ-5,000 מפגינים נוספים צועדים במחלף לוד ונמצאים בדרכם לירושלים.

מחאת המילואימניקים ברחבת מוזיאון תל אביב
מחאת המילואימניקים ברחבת מוזיאון תל אביב
מחאת המילואימניקים ברחבת מוזיאון תל אביב
מחאת המילואימניקים ברחבת מוזיאון תל אביב

נזכיר, כי היום נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, נפגשו ביום ראשון האחרון לשיחת עדכון. כך נמסר ממשרד הביטחון. עוד נאמר כי "בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית ואת כשירות צה"ל". הפגישה באה על רקע איומי הסרבנות ומחאת אנשי המילואים.

שלשום פורסם בחדשות 13 כי כ-100 טייסי מילואים בחיל האוויר הודיעו בימים האחרונים שלא יתייצבו לשירות מילואים. להחלטה של הטייסים יש השלכות רחבות והיא עלולה לפגוע בכשירות המבצעית של הצבא כולו. מדובר באנשי צוות אוויר המשרתים בטייסות מבצעיות, במטה וביחידות הבקרה האווירית.

הטייסים זומנו בעקבות ההחלטה לשיחות עם מפקדיהם, שלאחריהן יוחלט לגבי המשך שירותם. בצה"ל הביעו חשש מהתרחיש הזה ופרסמו כמה פעמים "תמונות מצב" על המחאה בקרב משרתי המילואים - עם דגש על אנשי צוות אוויר. ביום חמישי ייתכן שיגיע גל נוסף של טייסים שיודיעו על הפסקת התנדבות - בהתאם להתקדמות החקיקה.

Whatsapp Image 2023 03 03 At 1
טייסי חיל האוויר (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אמש שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים בטקס לציון 76 שנים ליציאת אוניית המעפילים "אקסודוס" שנערך במוזיאון ההעפלה בחיפה, ואמר כי "כשם המג"ד זקוק לכל החיילים בגדוד, כך אני, כשר הביטחון של מדינת ישראל, זקוק לכל אנשי כוחות הביטחון, על מנת להצליח במשימה המורכבת של הגנה על מדינת ישראל ועל חיי אזרחיה".

השר גלנט התייחס לאיומי הסרבנות בקרב אנשי מילואים במחאה נגד המשך חקיקת המהפכה המשפטית, ופנה אל אנשי המילואים: "מותר להיות חלוקים בדעתנו, מותר להתווכח ולדון, מותר להפגין, אבל אסור לפגוע, בשם דעה פוליטית כזו או אחרת, בצה"ל. אין לנו קיום בארץ הזו בלי צבא ההגנה לישראל".