"האמנתי שתחזור": עלמה נפרדת מכרמל גת, שהוחזקה עמה בשבי

עלמה אור, בת ה-14, נחטפה מבארי בבוקר של 7 באוקטובר יחד עם אחיה, ובמשך 50 יום בשבי הם הוחזקו יחד עם כרמל גת, שהייתה עבורם המבוגר האחראי. אך גם מקור השפיות והתמיכה. לאחר שחרורם קיוותה עלמה שכרמל תשרוד ותחזור, תקווה שנמוגה לאחר שפורסם כי נרצחה בשבי: "היא שרדה את כל זה - ובסוף לא עשו עסקה"

זמן צפייה: 14:38

"באמת האמנתי שכרמל תהיה בין החטופים שיחזרו. למרות שלא היה סימן חיים עד עכשיו, האמנתי שהיא חיה כי היא הייתה חזקה. הייתי בטוחה שהיא שרדה. אם היו משחרררים אותה בעסקה - היא הייתה יכולה כבר להשתקם". עלמה אור, בת 14, נחטפה מבארי בבוקר 7 באוקטובר יחד עם אחיה נועם. במשך 50 יום הם הצליחו לשרוד את זוועות השבי של חמאס, והוחזקו יחד עם כרמל גת. נועם ועלמה שוחררו בעסקה - וכרמל נותרה מאחור. במשך תשעת החודשים שעברו מאז, עלמה לא דיברה - אך הידיעה קורעת הלב בתחילת השבוע על הירצחם של ששת החטופים ששרדו עד ימים לפני שגופותיהם נמצאו, בהם כרמל - הביאה אותה לספר הערב (שבת) על האדם שהייתה.

אחרי 50 ימים בשבי שני האחים שוחררו כחלק מעסקה ונאלצו להיפרד מכרמל. הם גילו כי אמם יונת נרצחה ב-7 באוקטובר, ואביהם דרור הוגדר כחטוף ורק באחרונה נודע כי גם הוא נרצח, וגופתו עדיין מוחזקת בידי חמאס. בכל הזמן הזה קיוותה עלמה שלפחות כרמל תחזור מהשבי והמשיכה לכתוב לה מכתבים. היא החזיקה מעמד כמעט 11 חודשים בשבי חמאס, אך כאמור, מספר ימים לפני הגעת צה"ל - נרצחה. השבוע עלמה ליוותה את כרמל בדרכה האחרונה.

כתבות נוספות:

כרמל גת
כרמל גת

בבוקר של אותה שבת נכנסו מחבלים לבית משפחת אור, ובזמן שההורים החזיקו את ידית הדלת וניסו בכל כוחם למנוע מהם לפרוץ - עלמה פתחה את החלון, ובני המשפחה החליפו מילות אהבה אחרונות שלאחריהם קפצו האחים ורצו תוך כדי חיפוש מקום מקלט. הם מצאו מקום מסתור מתחת לאחד הבתים, אך זה לא עזר: תוך זמן קצר הם נתפסו על-ידי מחבלי חמאס. ברכב שלקח אותם לעזה הם פגשו לראשונה בכרמל. בין השלושה נרקם קשר מיוחד. נועם ועלמה נחטפו בלי לדעת מה קרה להוריהם, וכרמל הייתה עבורם המבוגר האחראי. הם תיעדו את הימים בשבי במחברת ישנה שמצאו בחדר שבו הוחזקו. המחבלים החרימו את היומן, ועכשיו עלמה ונועם הם היחידים שיכולים לספר מה כתבה כרמל בימיה האחרונים.

שלט עם תמונתה של כרמל גת בהפגנה בתל אביב
שלט עם תמונתה של כרמל גת בהפגנה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"בכל יום כתבנו מה עשינו", מספרת עלמה - ואומרת כי השלושה נהגו לצטט כמה שורות מהשיר "מתנות" של אביתר בנאי, שבו מופיעות השורות: "'כשאני יוצא מזה אני קונה מתנות לכולם. כשאני יוצא מזה אני איש חדש בעולם. כשאני יוצא מזה - ואני יוצא מזה".  עלמה הוסיפה: "באמת האמנתי שכרמל תהיה בין החטופים שיחזרו. למרות שלא היה סימן חיים עד עכשיו, האמנתי שהיא חיה. כי כשהיא הייתה איתנו היא הייתה חזקה, הייתי בטוחה שהיא שרדה. אם היו מוציאים אותה בעסקה היא הייתה יכולה כבר להשתקם.

"זאת תחושת פספוס", היא מסכמת, "כי היא שרדה את כל זה - ובסוף לא עשו עסקה".

הלווייתה של כרמל גת בבארי
הלווייתה של כרמל גת בבארי | צילום: דוברות קיבוץ בארי

משפחתה של כרמת גת מסרה: "זה לא היה צריך לקרות. כרמל, עם תכונותיה הייחודיות, קיימה את חלקה בעלילה – החזיקה מעמד, שמרה על שפיות, בריאות נפשית ופיזית ואף תמכה רבות באחרים. השלטון הערל בגד בה ובגד בנו. מפקדי צה"ל יודעים שלחץ צבאי הורג חטופים. הדרג הצבאי אומר לעצור. הדרג המדיני אומר להמשיך, על חשבון חיי החטופים. אל תבקשו סליחה. צאו להפגין למען עסקה, כאן בבגין ובכל מקום בארץ. בשביל כרמל זה כבר מאוחר, אבל זאת הדרך היחידה להחזיר הביתה את מי שנותר".