רפאל ניסה לעזור לפצועים - ונרצח בפיגוע: "נפלת כגיבור אמיתי"

רפאל בן אליהו בן ה-56 נורה למוות על-ידי המחבל בפיגוע בנווה יעקב לאחר שניסה לסייע לפצועים אחרים. בהר המנוחות התאספו מאות מכרים ובני משפחה כדי ללוותו בדרכו האחרונה. אשתו אמרה בבכי: "רוצה להתעורר מהסיוט". בנו, אור: "לא אשכח את הלילה הזה בחיים, היית על הרצפה ונפרדתי ממך". גם שאול חי בן ה-68, גבאי בית הכנסת בפסגת זאב, הובא למנוחות

זמן צפייה: 04:43

רפאל בן אליהו, בן 56, שנרצח בפיגוע ליד בית הכנסת בנווה יעקב בירושלים, נטמן (ראשון) בהר המנוחות בירושלים. שאול חי בן ה-68, גבאי בית הכנסת בפסגת זאב, מובא למנוחות גם הוא. הנער אשר נתן, בן 14, והזוג אליהו ונטלי מזרחי, נטמנו במהלך הלילה. בפיגוע נרצחו גם איליה סוסנסקי בן ה-26, ואירינה קורולובה, עובדת סיעודית אזרחית אוקראינה.

הלוויתו של רפאל בן אליהו נערכת בהר המנוחות בירושלים. שר המורשת עמיחי אליהו, וראש עיריית ירושלים משה לאון נוכחים. אישתו של בן אליהו בחרה שלא להספיד את רפאל, פרצה בבכי וקראה: "רוצה להתעורר מהסיוט". אמו של רפאל זעקה: "הלוואי שהיו לוקחים אותי במקומו".

הלוויתו של רפאל בן אליהו
הלוויתו של רפאל בן אליהו | צילום: חדשות 13

אור, בנו של רפאל, נכח עם אביו, אמו ואחיו הצעיר אצל סבתם בארוחת שישי רגילה, טרם התרחש הפיגוע: "לא אשכח את הלילה הזה בחיים, היית על הרצפה ונפרדתי ממך. אמרתי לך אבא סליחה, אני אוהב אותך. היה לנו נס, אלוהים לקח את הנשמה שלך אבל השאיר אותנו". עוד הוסיף אור: לא האמנתי בחלומות הכי שחורים שלי שלא תזכה לחופה שלי ושל מתן. אבא יש לך נכד שנולד אתמול בלילה, לא זכית להכיר אותו היית אמור ללכת אליו, אני בטוח שהנשמה הגדולה שלך תהיה בתוך הילד הזה. נתגעגע אליך, תהיה איתי בכל נשימה ונשימה".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

קובי, בנו של רפאל, הגיע במיוחד מחו"ל, וספד לאביו: "אתה היית מודל בשביל בכל כך הרבה דברים, הסתכלתי עליך בהערצה, הכוח שלך הנתינה האינסופית, היכולת להחזיק אותהו, לפרנס לדאוג לכולנו - תמיד עם חיוך ענק על הפנים". "אתה נרצחת ונפלת חלל כגיבור אמיתי", הוסיף קובי.

"אתה עצרת את הרכב שלך באמצע התופת ויצאת רק בשביל לעזור לאחרים תמימים שנרצחו על ידי המחבל בן עוולות ימח שמו וזכרו", אמר קובי. "המשפחה שלנו שהיית איתך ברגעים האלה של התופת אתה הסתכלת למוות בעיניים ולא מצמצת לשנייה אבא. ולא פחדת לרגע. אתה גיבור, אתה הגיבור שלי".

בנו ראובן: "אבא שלי, גם ברגע האחרון שמרת על המשפחה שלך והילדים שלך, ועכשיו אתה שם ואנחנו כרן. מי היה מאמין שבגיל 28 אצטרך לקבור אותך. אתה תמיד תהיה שם, תמיד נמשיך את המורשת שלך". "שמור עלינו, תן לנו את הכוחות מגן עדן", הוסיף.

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש העיר משה לאון עלה להספיד ואמר: "רפאל היקר והאהוב, אתה גיבור אמיתי, אתה גיבור ירושלים, אתה היצלת נפשות רבות ביום שישי, אחד אחר יכול להיות שהיה בורח, לוחץ על הגז ובורח מהמקום". "רפאל אתה גידלת משפחה אהובה שכולם אוהבים אחד את השני, אוהבים אחד את השני. הבן הגיע ישירות מארה״ב עזב את אישתו שכרעה ללדת כדי להיות ליד המשפחה ולידך הערב". לאון סיכם: "נעשה מאמץ שמקרים כאלה לא יישנו, ושאתה תהיה הקורבן האחרון שהגן על ירושלים".

בנו של רפאל בן אליהו, נרצח בפיגוע בנווה יעקב בירושלים
בנו של רפאל בן אליהו, שנרצח בפיגוע בנווה יעקב בירושלים | צילום: חדשות 13

"היה יום שישי רגיל", משחזר אור בשיחה עם חדשות 13 ביום שלאחר הפיגוע הרצחני, "סיימנו ארוחת שישי נכנסנו לאוטו אני אבא שלי אמא שלי ואחי הקטן. התחלנו לנסוע 100-200 מטרים פתאום קפצו עלינו זוג, שצעק 'תעצרו את הרכב'", אחר כך התברר לאור שאלו היו הזוג מזרחי, אליהו ונטלי, שגם הם נרצחו בפיגוע.

"הם צעקו 'תתקשרו לאמבולנס, היה מחבל שברח ברכב לבן'. אבא שלי עם הלב זהב שלו בלם את הרכב, קפצנו החוצה, הוצאתי טלפון להתקשר למשטרה הוא הוציא טלפון להתקשר לאמבולנס. אמא רצתה גם לצאת מהרכב צעקנו אליה 'אל תצאי'. לא עוברות 2 דקות אני מזהה רכב לבן מגיע במהירות מטורפת וישר הרגשתי", סיפר אור בדמעות.

כזכור שבעה בני אדם נרצחו בפיגוע ירי לעבר מתפללים שיצאו מבית הכנסת "עטרת אברהם" בשכונת נווה יעקב שבצפון ירושלים, ולעבר עוברי אורח ששהו במקום. שלושה נוספים נפצעו, בהם נער בן 15 וצעיר בן 25 שנמצאים בניתוח, ואישה נוספת שפונתה במצב בינוני. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיעו לזירה.

המחבל הוא עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני. הוא יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.