בטקס בבית הנשיא: הרצוג יוקיר את גבורת 3 החטופים שנפלו בעזה

הנשיא הודיע על טקס ייחודי שיערוך בבית הנשיא בו הוא יוקיר את גבורתם של אלון שמריז, סאמר טלאלקה ויותם חיים, שנורו למוות בשוגג על-ידי כוח צה"ל בשג'אעיה, ויעניק תעודות הוקרה לבני משפחותיהם. "בנחישות וערבות הדדית יוצאת דופן יצאו למסע הצלה וחילוץ-עצמי הרואי נגד כל הסיכויים"

החטופים שצה"ל הרג בשוגג (מימין): יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טאללקהחרבות ברזל

נשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע היום (רביעי) על טקס ייחודי שיערוך בבית הנשיא, בו הוא יוקיר את גבורת החטופים אלון שמריז, סאמר טלאלקה ויותם חיים, שנורו למוות בשוגג על-ידי כוח צה"ל בשג'אעיה שבצפון רצועת עזה. הנשיא הודיע לבני משפחותיהם ולמערכת הביטחון על כוונתו להעניק תעודות הוקרה למשפחות, וכי יקיים טקס בבית הנשיא במועד שיקבע בהמשך.

"בחודש דצמבר האחרון הצליחו שלושת החטופים להימלט מידי חוטפיהם מארגון הטרור חמאס, ובנחישות וערבות הדדית יוצאת דופן יצאו למסע הצלה וחילוץ-עצמי הרואי נגד כל הסיכויים", נמסר מבית הנשיא, "המסע, שכלל השארת סימנים מזהים, קריאה להצלה ומעבר בין מבנים בלב שטח האויב, נגמר באופן טרגי עם מותם בשדה הקרב על ידי כוחות צה"ל".

"לאור נסיבותיו יוצאות הדופן של האירוע, החליט נשיא המדינה להוקיר את הנחישות, עוז הרוח והגבורה המיוחדת אותם הפגינו ולהעניק למשפחותיהם תעודת הוקרה ייחודית בשם מדינת ישראל".

המבנה בו שהו 3 החטופים
תיעוד מהמבנה בו שהו 3 החטופים | צילום: דובר צה״ל

משפחת שמריז הגיבה על החלטת הנשיא: "אנו מודים לנשיא המדינה ומתרגשים מהחלטתו להוקיר את נחישותו ועוז רוחו של אלון, יחד עם יותם וסאמר. הוקרת גבורתו של אלון מנשיא המדינה היא נקודת אור במסע המטלטל שאנו חווים מאז היוודע דבר האסון. אנו מלאים בתקווה כי בג"צ יאמץ את החלטת נשיא המדינה ויכריע להכיר באלון כחלל צה"ל".

תיעוד המבנה בו שהו 3 החטופים חרבות ברזל
תיעוד מהמבנה בו שהו 3 החטופים | צילום: דובר צה"ל

לפי ממצאי התחקיר הצה"לי אודות האסון, שלושת החטופים היו במנהרה בשג'אעיה, וליד פיר מנהרה איתר צה"ל פתק שעליו נכתב "הצילו". ההערכה בצה"ל היא כי השלושה הוצאו מהמנהרה למבנה בו התרחשה היתקלות של המחבלים ששמרו עליהם מול לוחמי סיירת גולני. הלוחמים הפתיעו את המחבלים, ושחררו כלב של יחידת "עוקץ" לסרוק את המבנה. הכלב עלה במדרגות, נורה ונהרג לאחר שעלה קומה אחת. בשלב הזה החל קרב עם ארבעה מחבלים, שברחו החוצה ונורו למוות על-ידי כוח שהיה מחוץ למבנה.

מסוק קרב ירה שני טילים לקומה העליונה במבנה, ובשלב הזה החטופים צעקו "חטופים, יותם ואלון, אנחנו ליד המדרגות", אך את מה ששמעה המצלמה שהייתה על הכלב לא שמעו לוחמי גולני. אחד הלוחמים שמע את המילה "חטופים" וחשב שזה ניסיון לבצע פיגוע משיכה. כוח הנדסה חשד שהבית ממולכד, והציע להתרחק מהמקום. לאחר שהמחבלים נהרגו החטופים ברחו מהמקום, ושרדו באומץ ובתושייה. בהמשך זוהה מבנה שעליו שלט "SOS", אך המידע לא עבר מחטיבת כפיר לחטיבת ביסל"ח. נבדק אם השלושה עברו בין מבנים נוספים.

ב-15 בדצמבר, ב-9:42 בבוקר, נורו החטופים לאחר שעמדו ללא חולצות בין 20 ל-30 שניות ונופפו בדגל לבן. עץ שעמד ליד מבנה הסתיר לקלע שירה בהם, והוא חשב שמדובר בפיגוע משיכה. הוא ירה ופגע בשמריז ובטלאלקה ממרחק של 38 מטרים, ואז יותם חיים ברח למבנה. טנק נשלח לאזור, ואז נשמעו צעקות "הצילו". מפקד גדוד 17 צעק ליותם לצאת לכיוונו וצעק ללוחמים "חדל", אך כמה מהלוחמים לא שמעו אותו בגלל הרעש של הטנק, ואז לוחם אחד ירה כדור בודד במקלע נגב, בנוסף לירי של לוחם נוסף, ויותם נהרג במקום.