המידע לא עבר, הלוחמים לא שמעו את המג"ד: תחקיר האסון בשג'אעיה

צה"ל הציג ממצאים חדשים מהאסון בו נורו למוות בשוגג שלושה חטופים ישראלים על-ידי לוחמי צה"ל, ומהתחקיר עולה כי המידע על המבנה בו אותרו שלטי הקריאה לעזרה לא הועבר ללוחמים מגדוד 17, וכי הלוחמים שירו לא שמעו את קריאות המג"ד לחדול את האש. המסקנות הוצגו להוריהם של יותם חיים, סאמר אל-טלאלקה ואלון שמריז, ששרדו יותר מחודשיים בשבי בעזה ונהרגו רגע לפני שהגיעו לחוף מבטחים

זמן צפייה: 03:32

צה"ל הציג הערב (חמישי) ממצאים חדשים מהאסון בשג'אעיה, בו נורו למוות בשוגג שלושה חטופים ישראלים על-ידי לוחמי צה"ל. מסקנות התחקיר, שבוצע תוך כדי הלחימה ברצועת עזה, הוצגו לרמטכ"ל הרצי הלוי ולמשפחות השכולות של ההרוגים יותם חיים, סאמר אל-טלאלקה ואלון שמריז.

לפי ממצאי התחקיר שמציג טרגדיה גדולה, שלושת החטופים היו במנהרה בשג'אעיה, וליד פיר מנהרה איתר צה"ל פתק שעליו נכתב "הצילו". ההערכה בצה"ל היא כי השלושה הוצאו מהמנהרה למבנה בו התרחשה ההיתקלות של המחבלים ששמרו עליהם מול לוחמי סיירת גולני ב-10 בדצמבר.

הלוחמים הפתיעו את המחבלים, ושחררו כלב של יחידת "עוקץ" לסרוק את המבנה. הכלב עלה במדרגות, נורה ונהרג לאחר שעלה קומה אחת. בשלב הזה החל קרב עם ארבעה מחבלים, שברחו החוצה ונורו למוות על-ידי כוח שהיה מחוץ למבנה. מסוק קרב ירה שני טילים לקומה העליונה במבנה, ובשלב הזה החטופים צעקו "חטופים, יותם ואלון, אנחנו ליד המדרגות", אך את מה ששמעה המצלמה שהייתה על הכלב לא שמעו לוחמי גולני.

הפתק שנמצא בפתח מנהרה
הפתק שנמצא בפתח מנהרה | צילום: דובר צה"ל
המבנה בו שהו 3 החטופים
תיעוד מהמבנה בו שהו 3 החטופים | צילום: דובר צה״ל

אחד הלוחמים שמע את המילה "חטופים" וחשב שזה ניסיון לבצע פיגוע משיכה. כוח הנדסה חשד שהבית ממולכד, והציע להתרחק מהמקום. לאחר שהמחבלים נהרגו החטופים ברחו מהמקום, ושרדו באומץ ובתושייה. ב-14 בדצמבר זוהה מבנה שעליו שלט "SOS", אך המידע לא עבר מחטיבת כפיר לחטיבת ביסל"ח. נבדק אם השלושה עברו בין מבנים נוספים.

ב-15 בדצמבר, ב-9:42 בבוקר, נורו החטופים לאחר שעמדו ללא חולצות בין 20 ל-30 שניות ונופפו בדגל לבן. עץ שעמד ליד מבנה הסתיר לקלע שירה בהם, והוא חשב שמדובר בפיגוע משיכה. הוא ירה ופגע בשמריז ובאל-טלאלקה ממרחק של 38 מטרים, ואז יותם חיים ברח למבנה. טנק נשלח לאזור, ואז נשמעו צעקות "הצילו". מפקד גדוד 17 צעק ליותם לצאת לכיוונו וצעק ללוחמים "חדל", אך כמה מהלוחמים לא שמעו אותו בגלל הרעש של הטנק, ואז לוחם אחד ירה כדור בודד במקלע נגב, בנוסף לירי של לוחם נוסף, ויותם נהרג במקום.

כאשר הגיעו הכוחות לגופתו של יותם, הם זיהו שמדובר בצעיר בעל חזות מערבית, עם שיער ג'ינג'י וקעקועים. לפי צה"ל הירי ביותם היה החלק החמור ביותר באירוע. ב-18 בדצמבר נסרק המבנה בו התגלה השלט, אך הכוחות היו בטוחים שמדובר במבנה ממולכד. באותו יום נסרק הכלב, אך הממצאים לא קושרו לאירוע.

בתחקיר נאמר כי המפקדים ידעו על הימצאות חטופים בשג'אעיה, והיו כוחות של שייטת 13 שהיו מוכנים להקפצה לאירוע שחרור חטופים. יחד עם זאת, לא היה תדרוך מספק לתרחיש של מפגש עם חטופים במשימת טיהור בתים, והלוחמים היו בתודעת איום.

מיקום האירועים בשכונת שג'אעיה
מיקום האירועים בשכונת שג'אעיה | צילום: דובר צה"ל
המבנים מהם הלוחמים ירו בחטופים חרבות ברזל
המבנים מהם הלוחמים ירו בחטופים | צילום: דובר צה"ל
פענוח זוויות הירי בחטופים חרבות ברזל
פענוח זוויות הירי בחטופים | צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל הלוי אמר כי צה"ל כשל בשחרור החטופים, וכי הלוחמים היו צריכים לחכות עוד רגע לפני הלחיצה על ההדק, אך הוסיף כי לא הייתה כוונת זדון. הרמטכ"ל קבע כי ישנה חשיבות עליונה לעמידה בהוראות הפתיחה באש, והוסיף כי במצב בו אין איום מידי והזיהוי אינו זיהוי אויב במובהק, ישנו צורך בקיומה של בחינה רגע לפני ביצוע הירי. במקרה זה, שלושת החטופים לא נעו בצורה מאיימת ואחזו בדגל לבן, לכן היה נכון לוודא את הזיהוי בטרם ביצוע הירי, אך תנאי הלחץ וסביבת הפעולה הקשו על הלוחמים במימוש דגשים אלה.

הרמטכ"ל סיכם ואמר כי "הירי בחטופים לא היה צריך להתבצע – ירי זה לא תאם את הסיכון ואת המצב. עם זאת, הוא בוצע בנסיבות מורכבות, ובתנאי לחימה עצימים תחת איום ממושך. עלינו המפקדים לוודא שההוראות המבצעיות ברורות, ושפעולת הכוחות בשטח משקללת היבטים נוספים, שבאים לידי ביטוי בהפעלת שיקול הדעת של הלוחמים והמפקדים בשטח. הוראות הפתיחה באש הן עניין הכרחי, והן נועדו לשמור עלינו, גם בכדי שלא נהרוג את עצמנו. הן קובעות ומשפיעות על החלטות גורליות, כפי שקרה באירוע הזה".

הרמטכ"ל הנחה את כלל המפקדים ללמוד את לקחי האירוע, ולהעבירם לכוחות הלוחמים באופן מידי, על מנת למנוע הישנות מקרים דומים ככל שניתן. בנוסף, הנחה להעלות את מודעות הכוחות בשטח לנוכחות חטופים במרחב הלחימה, לרבות מיקומיהם, תמונותיהם וממצאים שונים אודותיהם.

המבנה בו שהו 3 החטופים
המבנה בו שהו 3 החטופים | צילום: דובר צה״ל

לפי שעה לא יינקטו צעדים נגד הלוחמים היורים, אך הוחלט לתחקר אירוע זה בניגוד לאירועים אחרים שלא נחקרים תוך כדי המלחמה, מכיוון שזה אירוע שמשפיע על המשך הלחימה. בעקבות האירוע הוחלט בצה"ל להדק את הקשר עם מפקדת החטופים של האלוף ניצן אלון. בצה"ל נערכים למצבים דומים מול חטופים, והרמטכ"ל התייחס לתרחישים דומים בשיחת זום עם כל המח"טים הנלחמים כעת ברצועה, ואמר להם לנסות לדבר ולשאול שאלות לפני שיורים. אתמול יצא גדוד 17 להתרעננות מהלחימה בעזה.