מנהיג הזרם הליטאי הרב חיים קנייבסקי הלך לעולמו בגיל 94

לאחר פעולות החייאה בביתו שבבני ברק, על ידי צוותי איחוד הצלה, ותפילות לשלומו, הרב קנייבסקי הלך לעולמו בגיל 94. הלוויתו תהיה ביום ראשון. נשיא המדינה ספד: "צניעותו והנהגתו הרוחנית יחסרו לעולם הישיבות ולעם ישראל"

זמן צפייה: 07:47

מנהיג הזרם הליטאי של הציבור החרדי, הרב חיים קנייבסקי, הלך לעולמו היום (שישי) בגיל 94, לאחר מאמצי החייאה בביתו שבבני ברק. הרב קנייבסקי חיבר ספרים רבים במקצועות תורניים והיה מוקד לרבים שהגיעו לקבל את עצותיו וברכותיו. הלוויתו תיערך ביום ראשון, כדי לאפשר למשטרה להיערך למה שצפויה להיות אחת ההלוויות הגדולות בשנים האחרונות בארץ.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "יחד עם המוני בית ישראל, אני כואב את הבשורה המרה עם עלייתו של גדול הדור ושר התורה, הגאון הרב חיים קניבסקי לגנזי מרומים. אהבת התורה, צניעותו, ענוותנותו והנהגתו הרוחנית יחסרו לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. תנחומיי הכנים למשפחתו תלמידיו ומוקיריו".

ראש הממשלה נפתלי בנט כתב עליו כי "חרף גדולתו בתורה ובציבור, הרב הקפיד לקבל תמיד בלב פתוח ובמאור עיניים כל אדם. הוא היה מנהיג ציבור אמיתי, אשר מביתו הצנוע בבני ברק הנהיג רבבות מעם ישראל - בחוכמה, ביישוב הדעת, בבקיאות נדירה. אני משתתף בצער המשפחה באבלה הכבד. יהי זכרו ברוך ונשמתו צרורה בצרור החיים".

Whatsapp Image 2022 03 18 At 1
צוותי איחוד הצלה בביתו של הרב קנייבסקי | צילום: איחוד הצלה

שר הביטחון בני גנץ כתב: "‏צער עמוק על לכתו של שר התורה, הרב שמריהו יוסף חיים בן פעשא מרים קנייבסקי ז"ל. מעבר לגדולתו ההלכתית, היה הרב קנייבסקי אדם עם חוכמת חיים עמוקה ממנה התרשמתי במספר שיחות שהיו לי עימו. משתתף בצער המשפחה ומאמיניו הרבים".

הרב הראשי לישראל דוד לאו מסר כי "יחד עם כל בני ישראל בארץ ובגולה אנו דומעים כואבים והמומים עם הסתלקותו לגנזי מרומים של רבם של כל בני הגולה מרן שר התורה הגאון הגדול רבי חיים קניבסקי זכר צדיק וקדוש לברכה. עם ישראל איבד את גדול הדור, שתורתו, תפילותיו וברכותיו עמדו לימין כלל ישראל עשרות שנים".

הרב חיים קנייבסקי
הרב חיים קנייבסקי

הרב קנייבסקי נולד בפינסק, אז בפולין וכיום בבלארוס, כבנם הבכור של הרב יעקב ישראל קניבסקי ופעשא מרים, אחותו של החזון איש. בשנת 1934 עלה עם משפחתו לישראל והם התיישבו בבני ברק. הוא התגורר תחילה עם משפחתו בבית דודו החזון איש לאחר העליה ארצה, ומאוחר יותר משפחתו עברה לדירה סמוכה, בשכונת גבעת רוקח.

הוא למד בתלמוד תורה רבי עקיבא ובמקביל למד עם אביו את רוב מסכתות הש"ס, כשכבר בגיל עשר נכנס ללמוד בישיבת תפארת ציון בבני ברק, שם למד אצל הרב מיכל יהודה ליפקוביץ. בעתיד לבוא, בתפקידו כפוסק, היה הרב לרוב מתבסס על דברי קודמיו ונמנע מלהכריע בשאלות חדשות. מאז פטירתו של הרב שטינמן לפני כחמש שנים, הוא נחשב לאחד משני מנהיגי הציבור הליטאי המרכזיים, לצד הרב גרשון אדלשטיין שהינו ראש ישיבת פוניבז'.