אלפים מחו למען החטופים; מפגינים נגד הממשלה נעצרו בת"א

גם הערב הפגנות קרובי החטופים התחלקה בין שני מוקדים - כיכר החטופים בת"א ומול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחרי שהמפגינים הורחקו מהבית בקיסריה - מטה המשפחות הצהיר כי העצרת המרכזית בשבוע הבא - תתקיים שם. אחרי שרה"מ אמר שההפגנות קרובי החטופים לא עוזרות ומגבירות את דרישות חמאס - ממטה המשפחות נמסר: "לו היו נעה, יאיר ואבנר בידי חמאס בעזה - נתניהו ורעייתו היו נלחמים איתנו בכיכר החטופים"

זמן צפייה: 01:21

ביום ה-113 למלחמה, ואחרי פרסום סרטון הטרור הפסיכולוגי של חמאס שבו מופיעות שלוש החטופות קרינה ארייב, דניאלה גלבוע ודורון שטיינברכר - אלפים מחו גם היום (שבת) בכיכר החטופים למען השבתם של 136 הישראלים שמוזחקים בעזה, ובמקביל - משפחות החטופים הפגינו מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. קרובי החטופים הורחקו ממעון רה"מ ולא הורשו למחות גם 300 מטר מביתו. מטה המשפחות הודיע בתגובה: "אם ימשיכו להרחיק אותנו מביתו של נתניהו בקיסריה - נקיים שם את העצרת המרכזית בשבת הבאה, בהשתתפות עשרות אלפים".

במקביל, התקיימה הערב הפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה בת"א, משם צעדו המפגינים לרחוב קפלן - וניסו לחסום את הכביש. המשטרה התעמתה עמם ועצרה 5 מפגינים בחשד להפרת סדר, ואדם נוסף, שלפי המשטרה לא קשור למפגינים, בחשד לתקיפת שוטר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401272056' autoplay='0' credit='' desc='המשטרה עוצרת מפגינים בת"א' poster='' kid='1_qceyqrnv' duration='56']

בהצהרתו הערב בקריה שבת"א, אמר נתניהו על ההפגנות להשבת החטופים: "זה לא עוזר, רק מגביר את הדרישות של חמאס ומרחיק את היעד". מטה המשפחות מסר בתגובה: "לו היו נעה, יאיר ואבנר מוחזקים כעת בידי חמאס במנהרות עזה, היו נתניהו ורעייתו איתנו בכיכר החטופים, נלחמים על חייהם". עוד נכתב בהודעת המטה: "אם המשפחות לא יגייסו את תמיכת העולם והציבור לשחרור החטופים - הם יסיימו כמו רון ארד. גם להם המלצתם לא להפגין, לא לצעוק ולא להעלות את המחיר. ואז שכחתם אותו".

[brightcove_iframe video_id='news-part-242711612' autoplay='0' credit='' desc='רובי חן, אביו של איתי שחטוף בעזה: "צאו להפגין"' poster='' kid='1_20vfxmdh' duration='300']

יריב חן, אביו של איתי חן שנחטף לעזה, אמר בשיחה עם חדשות 13: "ראש הממשלה חושב שהמחיר להחזיר את הבן שלי יקר מדי. כנראה שלנתניהו לא נעים לשמוע אותנו, אז הרחיקו אותנו מהבית; גידרו את המקום ולא נותנים לנו להתקרב". לדבריו, "זו בושה שראש הממשלה לנו לממש את הזכות הדמוקרטית שלנו להפגין. כל יום שעובר הוא סכנת חיים ממשית עבורם. אני קורא לראש הממשלה: זה בידיים שלך. אתה רוצה להחזיר אותם בחיים – או מתים? קבל החלטה. אנחנו דורשים מראש הממשלה לזכור את המקורות היהודיים של העם הזה ולהחזיר את החטופים הביתה עוד היום".

מפגינים למען שחרור החטופים חוסמים את נתיבי איילון
מפגינים למען שחרור החטופים חוסמים את נתיבי איילון | צילום: דור פזואלו, פלאש 90
הפגנה בירושלים למען שחרור החטופים
הפגנה בירושלים למען שחרור החטופים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ביום רביעי, בצל הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקת חטופים, ומנגד ההכחשות הפומביות מפי גורמים ישראלים, הובילו אלפי נשים "יום זעם", שכלל חסימות כבישים והפגנות ברחבי הארץ בגשם השוטף - וקראו לשרי הקבינט לחתור מיד לעסקה להשבת החטופים והחטופות. בשעות הערב הגיעה המחאה לשיאו, כשאלפי מפגינות ומפגינים צעדו מכיכר החטופים שברחבת מוזיאון ת"א לכיוון רחוב קפלן. מאות ירדו לנתיבי איילון, התיישבו על הכביש וחסמו את איילון דרום במשך חצי שעה - עד שפונו בידי המשטרה.

"התאחדנו כדי לא לשתוק עוד", נכתב בהודעת המטה. "אנו יוצאת לרחובות כדי לבחור בחיים לפני כל דבר אחר. נשים היו ועודן משנות מציאות וכך נעשה גם הפעם. אנו כואבות וכועסות, אך לראשונה - יש בנו תקווה. נתאחד יחד, נשים מכל המגזרים, בקריאה לקבינט לקדם עסקה להחזרת החטופים". לפני כן התקבצו עשרות מפגינות ברחבת המשביר ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים, וצעדו למאהל משפחות החטופים, שנמצא מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו. המפגינות קראו: "אחיות חטופות - הנשים יוצאות לרחובות!".