כ-174 אלף בת"א; מפגינים חסמו את איילון - ופונו

לפי הערכות, כ-174 אלף הפגינו בקפלן ועוד עשרות אלפים מחו במוקדים נוספים ברחבי הארץ, זו השבת ה-30 ברצף. המשטרה הודיעה כי תחקור תליית תמונות של שוטרים שתועדו תוקפים מפגינים בגין "הסתה לאלימות". המפכ"ל: "זה משפט שדה, המשטרה הפכה לשובר הגלים של המחאה". בן גביר: "הם גיבורים". איילון צפון נחסם ליד מחלף ההלכה - ונפתח

זמן צפייה: 02:26

בסופו של שבוע דרמטי שבו עבר בקריאות שנייה ושלישית החוק לביטול עילת הסבירות, שהביאו למחאות נרחבות ועימותים אלימין בין שוטרים למפגינים - הפגינו גם הערב (שבת), זה השבוע ה-30 ברצף, אלפי מוחים בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, מצפון עד דרום.

המוקד המרכזי, כבכל שבוע, היה רחוב קפלן שבתל אביב. מובילי המאבק מסרו: "השבוע החלה ההפיכה המשטרית דה-פקטו. עיני כל העולם נשואות אלינו, הציבור המוחה נגד ההפיכה המשטרית. לא נאפשר את ההפיכה, ונמשיך להפגין ולהילחם". נכון ל-21:15, על-פי הערכת חברת CrowdSolutions עבור חדשות 13, כ-174 אלף הפגינו בקפלן - לשם הגיע גם המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי. עוד אלפים מחו ברחבי הארץ. בתום ההפגנה החלו המוחים לצעוד על דרך בגין. חלק מהמפגינים ירד לאיילון צפון באזור מחלף ההלכה וחסם את הכביש - שנפתח תוך דקות ספורות.

מפגינים צועדים על איילון צפון
מפגינים צועדים על איילון צפון | צילום: עמר קמפלר

בתוך כך, תמונות של שוטרים שתועדו תוקפים מפגינים נתלו בת"א. המשטרה פתחה בחקירה וטענה כי מדובר ב"הסתה לאלימות". ממחאת הסטודנטים והסטודנטיות נמסר בתגובה: "ההחלטה של המשטרה שלא לחקור שוטרים אלימים, אבל כן לחקור את מי שמצביע על היותם אלימים, היא אבסורדית. השלטים ביקשו להביא לידיעת הציבור את מעשי האלימות מהשבוע האחרון. ליבנו עם קרובנות האלימות המשטרתית שסיימו את ההפגנות בבתי חולים. לא נירתע". המפכ"ל אמר כי מדובר ב"משפט שדה. ניתן לזה יד. אנחנו לא מקלים באירועים שקרו, אבל מדובר בשוטרים שמשרתים עשרות שנים וקמים כל בוקר כדי לשמור ולהגן על אזרחי מדינת ישראל. המשטרה הפכה להיות שובר הגלים של המחאה".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2329072238' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='המפכ"ל על תמונות השוטרים: "משפט שדה"' poster='' kid='1_k1prhs63' duration='126']

בהפגנה בתל אביב נשא דברים פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל. הוא פנה לראש הממשלה נתניהו: "אני פונה אליך כמי שמונה על ידך לנגידות והוביל יחד איתך ביחד את כלכלת ישראל במשך שנים. למען עתיד ילדינו, רק בידך למנוע הידרדרות לתהום. זה הזמן, אדוני ראש הממשלה, להשתחרר מכבלי הפוליטיקה. זה הזמן לעצור, זה הזמן להתחייב שלא תהיה חקיקה ללא הסכמה רחבה. לא עכשיו, לא אחר כך. זה הזמן להציל את מדינת ישראל וכלכלתה".

מוחים בתל אביב
מוחים בתל אביב | צילום: רויטרס
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307291956' autoplay='0' credit='' desc='מעצר אלים בפרדס חנה' poster='' kid='1_vsg68ldy' duration='52']

פרופ' שקמה ברסלר, אחת ממובילות המחאה, אמרה ל"המטה המרכזי": "אנחנו עם הפנים קדימה למאבק ארוך שמצפה לנו". לדבריה, "נתניהו יכול לעשות מה שהוא רוצה. הוא יגלה שלא הכול עובד לו. שלטון שפועל נגד מרבית אזרחיו - דינו להיכשל".

בהכנת הידיעה השתתפו אור הלר, לירון שמם, נעם ברקן, עלי מוגרבי, טל שנהב, יוסף ישראל, יוסי אלי, אלי סניור ועמר קמפלר