ברקע המחאה: היערכות במשרד התחבורה להשקת הקו האדום

טקס חגיגי להשקת הקו האדום מתוכנן בהשתתפות שרת התחבורה, רה"מ ושר האוצר. למרות תקוות במשרד התחבורה ובקרב ראשי עיריות לאורך הקו שהרכבת תשפר את מצב הפקקים, רבים מהתושבים הכריזו שימשיכו להשתמש ברכבם הפרטי, כל עוד היא לא תסע בשבתות וחגים. ראש עיריית ת"א אף הודיע כי ייעדר מהטקס. בתוך כך, פעילים נגד המחאה החברתית נערכים להגיע למחות בטקס ההשקה

זמן צפייה: 04:45

נסיעת המבחן החגיגית הראשונה לקו האדום של הרכבת הקלה, נערכה הבוקר (רביעי) מתחנת "ארליך" בשדרות ירושלים שביפו - לתל אביב, במעמד שרת התחבורה, מירי רגב. מחר צפוי להתקיים בתחנה בפתח תקווה טקס השקה חגיגי לקו, בהשתתפות השרה רגב; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ושר האנרגיה, ישראל כץ, שבתקופת כהונתו כשר התחבורה החלו עבודות הרכבת, אי שם לפני 8 שנים.

במשרד התחבורה ובעיריות שלאורך הקו מקווים שהרכבת תשפר ולו במעט את מצב הפקקים אבל תושבים כבר הודיעו שאין להם כוונה לוותר על הרכב הפרטי, כל עוד הרכבת לא תפעל בשבתות וחגים. מי שלא יגיע לטקס ההשקה הוא ראש העיר תל אביב רון חולדאי, במחאה על אי הפעלתה בשבתות וחגים, "זו המחאה שלי". פתיחת הקו לציבור הרחב תתרחש ביום שישי השבוע - אז גם הנסיעות בו יהיו בחינם.

דנקל, תל אביב, הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בשד' ירושלים ביפו
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בשד' ירושלים ביפו | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

בינתיים, גם המחאה נגד המהפכה המשפטית לא פסחה על השקת הרכבת, כשמוחים הגיעו לתחנה ביפו וההפגנות צפויות להמשיך בטקס ההשקה מחר.

ממטה המאבק במהפכה המשפטית נמסר: "מחר, יום חמישי, צפויים נתניהו ושרים בממשלת החורבן להגיע לטקס חנוכת הקו האדום של הרכבת הקלה. לוחמות ולוחמי הדמוקרטיה מארגוני המאבק יגיעו להבהיר להם שהקו האדום האמיתי הוא ריסוק הדמוקרטיה ושלטון החוק".

הקו האדום יהיה המרכזי והראשון שייצא לפועל כחלק מה"דנקל". הוא יצא מפ"ת ויעבור בתחנות בני ברק, ר"ג, ת"א-יפו ועד לתחנתו הסופית בבת ים. בחלקו המרכזי הוא צפוי לעבור בתוואי תחתי, בדומה לרכבת תחתית ובשאר חלקי המסלול בתוואי עילי. אורכו של הקו הוא כ-24 קילומטר, מתוכם 12 קילומטר במנהרה, והוא יתפרס על חמש ערים ו-34 תחנות, מתוכן 10 תת-קרקעיות.

דנקל, תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרכבת תפעל מ-05:45 ועד 01:00 בלילה ביום חול ובימי שישי פעילותה תופסק שעה לפני כניסת השבת ותחזור כשעה לאחר יציאת השבת. תעריף הנסיעה הבסיסי יהיה 5.5 שקלים ובנסיעות של יותר מ-15 ק"מ יעלו כבר 12 שקלים. בנוסף, נודע כי למעלה מ-300 דיילים עתידים להדריך את הציבור על הנסיעה ברכבת - כיצד משלמים, ואיך עולים, יורדים ונכנסים לתחנה.

עבודות הבנייה בקו החלו בשנת 2009, ופתיחת הקו באופן מלא תוכננה במקור לשנת 2013, אולם בעקבות ביטול המכרז להקמתו של הקו - לנוכח קשיים בהשגת מקורות המימון של הזוכה במכרז והלאמת הפרויקט על-ידי המדינה - נדחה מועד פתיחתו לשנת 2021. לאחר מכן נדחתה הפתיחה לנובמבר 2022, ואז נדחתה שוב, הפעם למרץ 2023. בעקבות התקלה במערכת הבטיחות נדחתה פתיחת הקו למאי 2023, ולצורך קבלת אישורים אחרונים נדרשה הדחייה האחרונה.