כ-118 מחו בת"א: רכב דרס מפגינים בנתיבי איילון, 2 נפצעו קל

לקראת הדיון הדרמטי בבג"ץ על עילת הסבירות, הפגינו רבבות ברחבי הארץ - זה השבוע ה-36 ברצף. שלום חנוך בקפלן: "מצרף את עצמי ואת קולי למען החופש והשוויון בארץ של כולנו". רה"מ תקף את ברסלר: "זילות השואה והסתה לרצח". תיעוד: רכב דרס מפגינים באיילון, שניים נפצעו קל

זמן צפייה: 01:10

לקראת הדיון הדרמטי בבג"ץ בנושא ביטול עילת הסבירות, ואחרי קריסת מתווה הפשרה, התחדשו הערב (שבת), זו הפעם ה-36 ברצף - ההפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ. לפי הערכת CrowdSolutions עבור חדשות 13, כ-118 אלף הפגינו במוקד המרכזי ברחוב קפלן שבתל אביב - שם הופיע הזמר שלום חנוך, שאמר: "מצרף את עצמי ואת קולי למען החופש והשוויון בארץ של כולנו". אחרי ההפגנה בקפלן, הגיעו מאות מוחים להפגין מול ביתו של השר יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית), ומול ביתו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה פרצו עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים. בנתיבי איילון רכב דרס מפגינים, שני צעירים נפצעו קל.

ניתאי, עד ראיה לדריסה, סיפר לחדשות 13: "ראינו את הדורס מול העיניים שלנו. הנהגים יצאו עם מקלות ועודדו אחד את השני לנסוע, משום מקום הוא דפק פול גז והעיף 4 באוויר. הנהג יצא, לא הגיש עזרה. כלום. הוא כעס, היה איתו ילד ברכב. הנהגים איימו עלינו, היה שם כאוס. אנחנו עדיין בהלם, זה היה מטורף". מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לאירוע הדריסה באיילון: "ראש הממשלה מגנה בחריפות כל צורה של אלימות, קורא לכולם לפעול באיפוק ולשמור על החוק".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309092325' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: דריסת המפגינים באיילון' poster='' kid='1_q3n37tlu' duration='9']

ראש שב"כ לשעבר יובל דיסקין נשא דברים במוקד ההפגנה בקפלן, ואמר: "אני קורא לרמטכ"ל, ראשי שב"כ והמוסד, המפכ"ל ונציבת שירות בתי הסוהר להתייחס בספק לכל הנחיה של נתניהו וממשלתו - בדגש על יציאה לפעולות צבאיות. אני סומך עליכם. אתם המחסום האחרון".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309092112' autoplay='0' credit='' desc='שלום חנוך בהפגנה בקפלן' poster='' kid='1_7hh6u6u9' duration='43']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309092238' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ לביתו של אוחנה בת"א' poster='' kid='1_8y3bnzjd' duration='42']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309092228' autoplay='0' credit='' desc='מחאה מול ביתו של השר וסרלאוף' poster='' kid='1_3wzf2xjy' duration='45']

מוקדם יותר תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את מובילת המחאה, פרופ' שקמה ברסלר, שאמרה כי "אסור לדבר עם נאצים - יהודים או לא" - אמירה שעליה התנצלה - ואמר כי הוא "מגנה בחריפות את דבריה של מובילת הפגנות השמאל, שקמה ברסלר, שהתייחסה לשרי הממשלה כאל 'נאצים'. האמירה השערורייתית הזאת היא גם זילות השואה, וגם הסתה פרועה לרצח שרי הממשלה ונבחרי ציבור. הזכות להפגין איננה הזכות להסית".

נתניהו תקף את ברסלר: ''הסתה פרועה לרצח''
נתניהו תקף את ברסלר: ''הסתה פרועה לרצח'' | צילום: אבשלום ששוני, חיים גולדברג/פלאש 90

מובילי המחאה, "כוח קפלן", הגיבו על דברי נתניהו: "מי שמוביל את ישראל לדיקטטורה חשוכה, שריסק את הכלכלה, את צבא העם, שהקים מכונת רעל ושנאה שקרעה את העם - כדאי שלא ידבר על הסתה. ההסתה של נתניהו כבר הובילה לרצח ראש ממשלה ולמאות תקיפות אלימות בחודשים האחרונים. ביבי, הרסת את המדינה - אנחנו נתקן".

גם ארגון המחאה אחים לנשק הגיב לדברים: "מר נתניהו אין בך קמצוץ מהמנהיגות והאומץ של שקמה ברסלר שמובילה את המחאה הגדולה בתולדות המדינה שאתה רוצה לרסק. ברסלר, כמצופה ממנהיגה, התנצלה על דברים. כשהבן שלך כינה את חיילי וקציני צהל, חיילי sa, שתקת, כי אתה מפחד ממנו. כשמשה מירון, שקיבל ממך משכורת, עמד עם שלטי שמאלנים בוגדים, שתקת - כי ההסתה היא דרכך".

הפגנה בקפלן
הפגנה בקפלן | צילום: רויטרס
מפגינים מול בית יו''ר הכנסת אמיר אוחנה
מפגינים מול בית יו''ר הכנסת אמיר אוחנה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שלום חנוך בהפגנה בקפלן
שלום חנוך בהפגנה בקפלן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, יותר מ-3,500 סופרים ואמנים ישראלים וישראליות שיגרו בסוף השבוע מכתב לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולמזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, בבקשה שיימנעו מפגישה עם רה"מ נתניהו בניו יורק ומהזמנתו לנאום מעל בימת האו"ם. במכתביהם, כותבים בין השאר יוזמי המכתב, פרופ' ורד לב כנען, ד"ר רונית פלג, ד"ר רפאל זגורי-אורלי, פרופ׳ שמעון שוקן, עינת מיטל והסופר אילן שיינפלד כי "מר נתניהו מציג בתקשורת העולמית חזות של 'חיזוק הדמוקרטיה' ומציג עצמו כמי שפועל בשם 'רצון העם'. אולם, תנועת ההתנגדות העממית הסוחפת של שמונת החודשים האחרונים מבהירה כי חלק גדול מן העם בישראל, ובכללו רבים מאלה שהצביעו לנתניהו, מתנגד למהלכים החד צדדים של ההפיכה המשטרית ולהשחתת ערכי הדמוקרטיה עליהם מבוססים החיים בארצנו".

"בעודו מכריז בריאונות בתקשורת העולמית כי בכוונתו לעשות הכול כדי להגיע להסכמות רחבות עם האופוזיציה, ולהגן על ישראל הדמוקרטית והליברלית - מר נתניהו מקדם עם קואליציית הימין הקיצוני לא פחות מ-225 הצעות חוק אנטי-דמוקרטיות הנמצאות בשלבי חקיקה שונים, משסה את העם זה בזה, מסכן את ביטחון ישראל ונמנע מלפתור את סכסוך הדמים בו נתונה ישראל, המחייב את הפסקת השליטה על עם אחר. את הרס הדמוקרטיה הישראלית מחולל מר נתניהו כדי להביא לביטול המשפט המתנהל נגדו בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. במקביל, שותפיו לקואליציה פועלים לביסוסה של ישראל כמדינת אפרטהייד הנשלטת ע״י קיצונים דתיים. הזאת דמות המדינה בה אתם מעוניינים לתמוך על-ידי פגישות עם נתניהו?".

בין החותמים: הסופרים אדיבה גפן, דוד גרוסמן, עמרי חורש, יונתן יבין, ינץ לוי, איריס לעאל, חיים לפיד, מעוזיה סגל, יוסי סוכרי, שהם סמיט, יהודית קציר, עילאי ראונר, דורית רביניאן, עדנה שבתאי, אסף שור, אילן שיינפלד, שרה שילה, האמנים אלון גרבוז, תמר גתר, מיכל הלפמן, שחר יהלום, נבט יצחק, יצחק לבנה, מיכל נאמן, אחינועם ניני, האוצרות נעמי גבעון, אורית שחם גובר, נשות ואנשי האקדמיה ניב אחיטוב, איתי אטר, יהודה אפק, מיכל בן שחר, חמוטל בר-יוסף, עודד גולדרייך, איתן דומני, יוחאי הופנהיימר, אריאל הירשפלד, דוד הראל, רפאל זגורי-אורלי, דפנה יואל, חגי כנען, ורד לב-כנען, רבקה כרמי, חגי לווין, רונית פלג, איריס פרוש, אלחנן ריינר, אבי שגיא, שמעון שוקן, יגאל שוורץ, יופי תירוש, נשות הקולנוע ענת אבן, ג'ולי שלז, הכוריאוגרפים ענבל אושמן, נועה דר, אוהד נהרין, הרב יהוידע אמיר, הרב עמיחי לאו לביא, הדיפלומטים בדימוס דן אשבל, רפאל גמזו ועוד.

''עשרת הדיברות'' שתלה יואב אנדרמן מחוץ לבית השר וסרלאוף
''עשרת הדיברות'' שתלה יואב אנדרמן מחוץ לבית השר וסרלאוף

מוקדם יותר פרצו עימותים בין מפגינים לשוטרים בעקבות מעצר של אחד הפעילים, יובל אנדרמן, שתלה שלטים ליד ביתו של השר יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) בתל אביב. הוא שוחרר כעבור זמן קצר. מובילי המחאה מסרו: "רגע לפני הדיון ההיסטורי בבג"ץ על ביטול חוק הדיקטטורה הראשון, אנו עדים להתנהלות דיקטטורית של משטרת ישראל שעוצרת לשורה של חקירות שווא אזרחים שמשתתפים במחאה. נתניהו גורר את ישראל להיות דיקטטורה מסוכנת שאין בה חופש מחאה וזכויות אזרח בסיסיות. יש רק דבר אחד שיכול לעצור אותו: מאות אלפים ברחובות שחוסמים בגופם את הדיקטטורה".