מטה המשפחות: "רה"מ לא דיבר על החטופים - שגם הלילה לא ישובו"

לאחר נאום נתניהו, בו לא התייחס לעסקה, שיר, בתו של קית' סיגל, תקפה: "זו אכזבה גדולה. ראש הממשלה לא מבין את הבהילות והדחיפות. משלחת מו"מ יכולה הייתה כבר לצאת לקטר - והוא מבזבז זמן". משפחות חטופים צעדו בת"א ומוחים התאספו מחוץ לקונסוליה האמריקנית. עינב צנגאוקר: "נתניהו מטרפד עסקה. חיי הקואליציה חשובים לו יותר מהחטופים"

זמן צפייה: 04:15

ברקע דחיית יציאת המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן בדוחא שבקטר לשבוע הבא, לאחר שנקבעה ליום חמישי בתחילה, מפגינים למען עסקת חטופים פתחו הערב (רביעי) בצעדה מכיכר דיזינגוף שבתל אביב אל כיכר החטופים - שם יוקרן נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון, אל מול שני בתי הקונגרס. כמו כן, בני משפחות חטופים יישאו דברים. במקביל, מפגינים למען שחרור החטופים התאספו בסמוך לקונסוליה האמריקנית בתל אביב.

משפחות החטופים שבכיכר החטופים הגיבו לנאום נתניהו בקונגרס, ומסרו: "45 דקות של נאום עם מחיאות כפיים לא ישכיחו את העובדה האחת והמצערת, שצמד המילים 'עסקה עכשיו' נעדרו מנאומו של ראש הממשלה. לא דובר גם על 120 חטופות וחטופים שגם הלילה לא ישובו הביתה".

לאחר נאום נתניהו, שיר, בתו של קית' סיגל השבוי בעזה, אמרה בריאיון במהדורה המרכזית: "אכזבה גדולה. ראש הממשלה לא מבין את הבהילות והדחיפות. משלחת של מו"מ יכולה ברגעים אלה לצאת לקטר - והוא מבזבז אותו. לא היה קשר בנאום להצלת החטופים ולא הייתה בשורה, הוא מתעסק בדברים שראויים לסוף המלחמה ולא לזמן זה. לראייתי, הוא מדבר בתחושה שניצחנו - אך יש 120 חטופים בעזה, להחזיר אותם זה הניצחון האמיתי. רה"מ נאם שעה, אני חושבת על שעה עבור אבי - היא כמו נצח".

נכדותיו של אלכס דנציג, החטוף שנהרג בשבי, מוחות בזמן נאום נתניהו בקונגרס
נכדותיו של אלכס דנציג, החטוף שנהרג בשבי, מוחות בזמן נאום נתניהו בקונגרס | צילום: רויטרס
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לנאום ראש הממשלה, ותקף: "יש לי שאלה אחת בעקבות נאום נתניהו: מה עם החטופים? מה אמרת על זה מלבד מילים ריקות? לנתניהו היתה הזדמנות להודיע שהוא מקבל את העסקה ומחזיר את החטופים לפני שכולם ימותו במנהרות. הוא לא עשה את זה. היתה לו הזדמנות להציג תוכנית ליום שאחרי שיש לה קשר למציאות, הוא לא עשה את זה. היתה לו הזדמנות לגייס את הקונגרס לטובת תושבי הצפון ונגד יש החיזבאללה, הוא לא עשה את זה".

"במקום זה שמענו אותו מדבר על 7 באוקטובר כאילו אין לו קשר למה שקרה שם", הוסיף לפיד. "כאילו אין לו מושג מי היה ראש הממשלה ומי היה אחראי לאסון. כאילו לא כל אחד מחברי הקונגרס שישב באולם ומחא כפיים בנימוס ידע שהוא אשם ברשלנות ובהזנחה הנוראה שהובילה לאסון. לזה הוא חיבר אוסף מילים ריקות על האיום האיראני שאנחנו - והאמריקנים - כבר שמענו מאתיים פעם. עשרות חברי קונגרס, כולל קמלה האריס, העדיפו לא להשתתף בהצגה הזו. קשה להאשים אותם. הדבר היחיד שהיה ראוי בנאום היתה התודה החמה לנשיא ביידן שאותו הוא משמיץ כבר חודשים. מלבד זאת, עדיף היה לכולנו שהיה נשאר בבית ומטפל בחטופים בעזה ובמפונים בצפון".

מפגינים למען שחרור החטופים, סמוך לקונסוליה האמריקנית בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים, סמוך לקונסוליה האמריקנית בתל אביב | צילום: רויטרס

גורם מדיני מסר לאחר ההודעה על דחיית יציאת המשלחת כי "המשלחת הישראלית תצא לשיחות לאחר פגישת רה"מ נתניהו עם הנשיא ביידן, בה ידונו אודות המתווה וכיצד ניתן לקדמו". הגורם הבהיר: "צוות המו"מ ממשיך ללא הרף את השיחות עם המתווכות". עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, אמרה על דחיית יציאת המשלחת לקטר: "נתניהו מטרפד את העסקה".

"במקום להצהיר בקונגרס שהוא מקבל את העסקה שעל השולחן, נתניהו מונע את מימוש העסקה ממניעים אישיים. גם אם נתבשר על עוד חטופים שמתו במנהרות, הוא ימשיך את מסע היח"צ שלו בארה"ב וימשיך לגרור רגליים. נראה שהוא נבהל מבן גביר, וזה בלתי נתפס שגם היום, 9 חודשים אחרי המחדל, חיי הקואליציה שלו חשובים יותר מחייו של מתן ושל שאר החטופים שהופקרו על ידו. חטופים מתים בשבי ונתניהו יחגוג יומולדת לבן ממיאמי במקום להציל אותם. דמם על ידיו של נתניהו שייזכר לדראון עולם כמנהיג מנותק וכושל שהביא עלינו אסון", הוסיפה צנגאוקר.

השר יואב בן צור (ש"ס) נפגש היום עם משפחות חטופים. הוא הדגיש:  "צריך להגיד את האמת - המדינה כשלה ולא הגנה עליהם, וזו האחריות של כולנו להשיב אותם. אנחנו לא נאחזים בכיסא, אנחנו נאחזים כדי להציל חיים. לא ניתן לשוליים לעצור עסקת חטופים. כשתגיע עסקה שגורמי הביטחון יאשרו אותה - אנחנו נחושים לפעול בכל מחיר. התוצאה הפוליטית לא מעניינת אותנו".

יו"ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים היום פגישה נוספת עם משפחות החיילים החטופים - ואמר: "פדיון שבויים ופיקוח נפש קודמים לכל. כפי שהצהרתי מספר פעמים, בהוראת רבותינו נתמוך בכל עסקה שתובא לממשלה. חובתנו להשיבם הביתה במהרה ולהוציאם משיעבוד לגאולה".

עינב צנגאוקר בהצהרת קרובי חטופים מחוץ לקריה
עינב צנגאוקר בהצהרת קרובי חטופים מחוץ לקריה, בשבוע שעבר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עומרי שתיוי, אחיו של עידן שתיוי, נשא דברים בטרם יצאה הצעדה לכיוון כיכר החטופים וחשף הקלטה מפגישת ראש הממשלה עם בני משפחות החטופים בוושינגטון בה שומעים את נתניהו אומר: "אני יודע את הקושי הנורא שלכם, את הסיוטים שאתם עוברים, את הגיהנום שאתם חיים בתוכו, אל תאבדו תקווה ואנחנו נממש אותה".

שתיוי הגיב להקלטה שחשף ואמר: "אם אתה מבקש מאיתנו לשמור על תקווה, הדרך היחידה היא לומר שתי מילים בלבד בנאומך הערב בקונגרס - 'יש עסקה'. אני עומד כאן בשביל כל שאר האחים והאחיות שלכם, בשביל הבנים והבנות שלכם - זה יכול להיות כל אחד מכם. הם נרקבים שם 9 חודשים. יש עסקה שיכולה להחזיר אותם. מוסר, הוא מעל נקמה משיחית, שחררו אותם עכשיו! אין חשוב מזה".

"אריה דרעי, אני פונה אליך", הוסיף. "אתה יודע להציב אולטימטומים. הצבת לבן גביר, הצבת על חוק הרבנים - עכשיו זה הזמן שלך להציב אולטימטום על החטופים. תסתכל לי בעיניים, תסתכל לעידן בעיניים, אני דורש ממך להציב אולטימטום לראש הממשלה עוד הערב. מרן עובדיה יוסף פסק את ההלכה הזאת - לפדות את השבויים. הצמרת הבטחונית כולה תומכת. עכשיו זה הזמן שלך לדאוג שהממשלה לא חוטאת. נתניהו, ראש הממשלה, בן גוריון, רבין ובגין מסתכלים עליך מלמעלה - אתה ראש הממשלה, כל החלטה שתקבל תשרטט את העתיד שלנו. תזכור את הנאמר - לא תעמוד על דם רעיך".

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב ברקע נאום נתניהו בקונגרס | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

בתוך כך, עשרות בני משפחות חטופים ופעילים נוספים הפגינו הלילה מול הקפיטול בוושינגטון, לקראת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מול שני בתי הקונגרס בארה"ב. בני המשפחות והקהל החזיקו את תמונותיהם של 120 החטופים שעדיין בשבי וקראו: "Bring Them Home Now".

במהלך המחאה נשאו דברים החטופה המשוחררת אביבה סיגל, אשתו של החטוף קית' סיגל; אלון גת, אחיה של החטופה כרמל גת; מיכאל לוי, אח של אור לוי וכרמית פלטי-קציר, אחותו של החטוף אלעד קציר שנחטף בחיים, נרצח בשבי וגופתו הוחזרה לישראל על ידי כוחות צה"ל.

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

אביבה סיגל, אמרה: "הגעתי לוושינגטון כדי לשמש כקולו של קית' אהובי, כי לקית' אין קול. ל-120 בני הערובה שנותרו בעזה אין קול. אין להם אוויר לנשימה, מים לשתות או אוכל לאכול. אני יודעת את זה - כי הייתי שם. כי זו מציאות שאסור לנו לעצום מולה עיניים. אני כאן כדי להטיל על ראש הממשלה נתניהו דין וחשבון, לבצע את עבודתו ולשחרר את החטופים. הדבר היחיד שאני רוצה לשמוע ממנו בנאומו הוא שנחתמה העסקה וקית' חוזר הביתה".

אלון גת הוסיף: "אחותי כרמל גת חטופה כבר 291 ימים. ב-7 באוקטובר נחטפתי אני ביחד עם אשתי ובתי בת ה-3, אמי נחטפה ונרצחה ואחותי נחטפה ועודנה מוחזקת בשבי. בתי גפן ואני הצלחנו להימלט מהמחבלים ואשתי ירדן הוחזרה אלינו בנובמבר במהלך עסקת השחרור לאחר 54 ימים מסויטים. אנחנו צריכים עסקה עכשיו. אנחנו יודעים בוודאות שזה אפשרי ואנחנו זקוקים לעסקה הזאת באופן מיידי".
מיכאל לוי שיתף גם הוא: "אחי הקטן אור לוי נחטף ומוחזק בעזה, הבן המתוק שלו אלמוג, רק בן שלוש, חי בלי אבא שלו כבר 291 ימים. מחבלי חמאס רצחו את אמו של אלמוג ואנחנו מגדלים אותו עד שאבא שלו יחזור. הוא שואל איפה אבא כל הזמן, איפה אבא שלו באמת? עסקה היא הדרך היחידה להציל אותם ואוזל לנו הזמן. נפגשנו עם העובדה הזאת בכאב אתמול כשגילינו על עוד שתי נשמות שנחטפו בחיים - ונרצחו בשבי. הגעתי לוושינגטון כדי להפעיל לחץ על כל הצדדים, ובמיוחד על ראש הממשלה שלנו, נתניהו, כדי להבטיח את ההסכם שיסיים את הסבל של כולם".

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

כרמית פלטי קציר, אחותו של אלעד קציר, אמרה: "שלושה מבני משפחתי היו קורבנות של הטבח ב-7 באוקטובר. אבי, רמי קציר, נרצח בביתו. אמי חנה קציר, נחטפה באלימות לעזה מביתם, והוחזרה, בקושי בחיים, במסגרת עסקת החטופים של נובמבר, לאחר שעברה 49 ימים בגיהנום. אחי, אלעד קציר, נחטף באכזריות. הוא שרד בשבי כ-100 ימים, ולאחר מכן נרצח על ידי חוטפיו, תוצאה ישירה של הקיפאון במשא ומתן בעסקת חטופים. עסקה הייתה יכולה להציל את חייו של אחי, בדיוק כפי שעסקה הצילה את חיי אמי. אני כאן היום כדי להודות לנשיא ביידן ולממשל ארה"ב על תמיכתם ומאמציהם עד כה. אני גם כאן כדי לקרוא לכל בעלי העניין, כולל ראש הממשלה נתניהו שלי שיישא דברים בקונגרס מחר, לעשות כל שביכולתם כדי להגיע להסכם להחזרת החטופים שלנו הביתה - היום".

המיצג הוקדם לערב לפני הנאום לאור הפגנות ענק של תנועות פרו-פלסטיניות הצפויות בעת נאום נתניהו. המשטרה המקומית הודיעה למטה המשפחות בארה"ב שהם נאלצים להרחיק אותם שני רחובות רחוק יותר מהקפיטול ובתגובה המשפחות החליטו לקיים את המפגן יום קודם.

ממטה משפחות החטופים בארה"ב נמסר: "המיצג היום הוא מיצג של תקווה, מיצג שבא להזכיר לכולם איך נראה ניצחון. ניצחון הוא בראש ובראשונה איחוד משפחות, הוא השבת אהובינו הביתה לארצם, הוא רגעי האחדות המופלאים שחווינו כולנו בעסקה הקודמת. נתניהו - הצל חיים, חתום על העסקה. אל תחזור לישראל בידיים ריקות!".