התמונה האחרונה – לפני שהכול השתנה: "זו אהבה שנגמרה באכזריות"

שיראל צולמה עם יזן שעות לפני שנהרגו בפיגוע הירי בחדרה, רפי ורעייתו הצטלמו בחו"ל זמן קצר לפני שנרצח בפיגוע בי-ם ורב-סרן בר פלח רק רצה לתעד את הבילוי עם חברתו - ימים לפני שנפל בג'נין: "הגעגוע חזק, מנסים להמשיך למרות הכאב"

זמן צפייה: 16:41

בבסיס מג"ב בבית אל, בשיט על הדנובה בבודפשט או בבר במרכז תל אביב.  אם תמונה אחת שווה אלף מילים - התמונות האחרונות של החללים והנרצחים, תמונות של חיים מאושרים שנגדעו באחת, מציפות רגשות, תחושות וזכרונות שגם ברבבות מילים עדיין קשה לתאר. בני משפחותיהם של שיראל אבוקרט, יזן פלאח, רפאל בן אליהו ובר פלח חזרו לרגעים האחרונים עם האהובים שכבר לא איתם ואל התיעוד האחרון שלהם.

רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח - נפלו בפיגוע הירי בחדרה ב-27.03.2022

בשביל משפחות שכולות רבות התמונה האחרונה של יקיריהן היא אחד הדברים החשובים ביותר שנשארו. שיראל אבוקרט ויזן פלאח נפלו בפיגוע הירי בחדרה במרץ לפני כשנה. התמונה האחרונה שלהם ביחד צולמה כמה שעות בלבד לפני כן - בבסיס מג"ב.

בין שיראל ליזן הייתה חברות מיוחדת: שניהם בני 19, לוחמי מג"ב, אוהבים לשיר ככה סתם באמצע היום בבסיס ותמיד מוכנים ורוצים לעזור במה שרק אפשר. יותר משנה אחרי אותו לילה נורא, הקשר המיוחד שהיה להם הצליח לחבר גם את משפחת אבוקרט ומשפחת פלאח. דימה, אמו  של יזן, ודבורה, אמה של שיראל, סיפרו: "הם הצטלמו יחד, כמה תמונות טובות - כשהם צוחקים".

Qojsij
שיראל אבוקרט ויזן פלאח שנפלו בפיגוע הירי בחדרה | צילום: באדיבות המשפחות

Pyrunm
שיראל אבוקרט ויזן פלאח שנפלו בפיגוע הירי בחדרה | צילום: באדיבות המשפחות

"אני מרגישה שאני ודימה אותו דבר", סיפרה דבורה על הקשר החזק. דימה אמרה מצידה: "אני מבינה את הכאב שלה והיא את שלי - יותר מכולם". רביע, אביו של יזן, אמר כי הוא "מקווה שזה לא יהיה לשווא. הם ציוו לנו את החיים ונמשיך לזכור אותם בכל פינה, בכל מקום".

Kcdkwj
רפאל בן אליהו, שנרצח בפיגוע הירי בנווה יעקב | צילום: באדיבות משפחת בן אליהו

רפאל בן אליהו - נרצח בפיגוע הירי בשכונת נווה יעקב בירושלים ב-27.01.2023

כשמשפחת בן אליהו עשתה את דרכה חזרה הביתה בערב שבת לפני כחודשיים בירושלים הם שמעו מתוך הרכב את הזעקות והקריאות לעזרה של תושבי שכונת נווה יעקב שניסו להימלט מהירי הבלתי פוסק. אב המשפחה, רפאל, רפי - לא חשב פעמיים ויצא מייד לעזור. החלטה אמיצה ששניות אחר כך כבר עלתה לו בחייו.

אור בן אליהו, בנו של רפאל, סיפר: "יום שישי בשעה 20:18 שזה הרגע שהמחבל התחיל לירות בנו נהיה מין שקט כזה בבית וכולנו מאוד מתכנסים ונזכרים ויש חור מאוד גדול בלב. שקט כזה שאי אפשר למלא אותו". טינה, אלמנתו של רפי שחזרה את הרגעים הקשים: "אני חשבתי שמישהו התעלף. עצרנו את האוטו, אור ורפי יצאו מהאוטו לעזור, להזמין אמבולנס. אני פותחת את האוטו ואני רואה את בעלי בשלולית של דם ברצפה. אי אפשר להוציא את זה מהראש".

Fboill
טינה ובעלה רפאל בן אליהו, שנרצח בפיגוע הירי בנווה יעקב | צילום: באדיבות משפחת בן אליהו

Ostxtc
משפחת בן אליהו | צילום: באדיבות משפחת בן אליהו

עד אותו ערב החיים שלהם היו אחרים. "הוא היה צריך לצאת לפנסיה", סיפרה טינה. "ותכננו לטייל הרבה. הטיול האחרון שלנו היה בבודפשט, נהנינו מאוד. זו אהבה שנגמרה באכזריות. לא חשבתי שזה יהיה הטיול האחרון שלנו".

נכדו השני של רפי נולד שעות בודדות אחרי שהוא כבר לא היה בין החיים. בתוך האבל הכבד, המשפחה שהתפרקה והניסיון לאחות את השברים - לילדיו היה ברור מה הצוואה שאבא הותיר אחריו: "אבא תמיד גידל אותנו כמשפחה שמחה, תמיד היינו משפחה שמחה, תמיד אהבנו שמחות ומוזיקה. זה קשה ואנחנו מנסים להמשיך בשבילו עם כל הכאב, להיות שמחים".

Xzjsri
רס''ן בר פלח, שנפל בהיתקלות עם מחבלים | צילום: דובר צה''ל

רב-סרן בר פלח - נפל בהיתקלות עם מחבלים סמוך לג'נין ב-14.09.2022

רב-סרן בר פלח יצא עם בת זוגו אריאל, אחיו טל ובת זוגו ג'ני - חמישה ימים לפני שנפל. לא קל לשכנע אותו אז, באותו יום חמישי אחרי 28 ימים בבסיס, לצאת קצת ולהשתחרר. "כבר ישבנו כאן קודם ואחר כך נכנסנו פנימה לשחק - יש שם כדורגל שולחן - בר ניצח אותנו והוא לא הפסיק לנצח", נזכר אחיו טל.

הלב הענק של בר תמיד רצה לשמוח ולשמח את כל מי שסביבו, וככה בדיוק היה גם באותו ערב בבר, שהפך לבילוי האחרון. "אריאל שאלה אותו 'איך שם? כמה מסוכן שם?' וזה גם היה הערב שבר סיפר לה שהוא מוגן ושהוא ברכב משוריין, שיש להם חרכי ירי ושהם בכלל לא יוצאים מהרכב. זה רגע שלא שוכחים", סיפר אחיו.

Vxiswd
רס''ן בר פלח, שנפל בהיתקלות עם מחבלים | צילום: באדיבות משפחת פלח

Xhgawd
בר פלח ומשפחתו | צילום: באדיבות משפחת פלח

שבעה חודשים אחרי מותו, אחיו ואחיותיו עדיין לא מרגישים שבאמת נפרדו ממנו. הנוכחות שלו, גם אם לא פיזית, כל כך חזקה בחייהם של כל אחת ואחד מהם, ברגעים קטנים וברגעים גדולים. אחיו עמוס שיתף: "אני שואל את עצמי כמעט עשר פעמים ביום, מה הוא היה אומר או חושב על זה שעשיתי ככה או על זה שעשיתי ככה".

אחיותיו, ריקי וגלית סיפרו: "קורה לך דבר קיצוני, הדבר הכי שמח בעולם, הדבר הכי עצוב בעולם; אתה רוצה להתקשר, אתה רוצה להגיב - ואין. זה לא בסדר. אני כל הזמן חושבת עליו - מהרגע שאני פותחת את העיניים עד שאני סוגרת אותן, וגם כשאני סוגרת אותן, יש ימים שגם אני חולמת עליו והגעגוע הוא חזק. זה לא נהיה יותר קל או יותר קשה, זה פשוט כל הזמן קשה לי".