נהיגה בהשפעה: איך מתפקדים נהגים שלא ישנו כל הלילה?

עשרה נסיינים ונסייניות, שחלקם לא ישנו כל הלילה, מקצתם שתו משקאות אלכוהוליים ואחרים עישנו קנאביס - עלו על ההגה. המטרה: לבדוק את ההשפעה על הנהיגה. בחלק השלישי: נהיגה בעייפות | פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 09:24

כל אחד אמור לדעת שלא עולים על הכביש אם שותים או מעשנים סמים. אלכוהול, קנאביס ועייפות, כולם מסוכנים – אך לא בטוח שהציבור יודע עד כמה. בניסוי שנערך בחדשות 13 עלו על מסלול הנהיגה עשרה נסיינים ונסייניות, חלקם לא ישנו כל הלילה, מקצתם שתו אלכוהול ואחרים עישנו קנאביס. כולם עלו ההגנה בכוונה לבדוק את ההשפעה על הנהיגה.

בחלק הראשון של הפרויקט בדקנו כיצד מתפקדים נהגים ששתו אלכוהול, ובחלק השני של הניסוי בדקנו כיצד מתפקדים נהגים שעישנו קנאביס. הערב בחלק השלישי: נהיגה אחרי לילה ללא שינה, מה שרבים מגדירים "הרוצח השקט". כשהעירנות יורדת בזמן הנהיגה, הגוף מכין את עצמו לשינה, הראש מרחף והעיניים נעצמות.

נהגי משאית ונהגים מקצועיים אחרים נמצאים בסיכון
נהגי משאית ונהגים מקצועיים אחרים נמצאים בסיכון | צילום: חדשות 13

אחד מכל ארבעה נהגים בישראל הודה כי נרדם או "ניקר" במהלך נהיגה, תופעה מסוכנת שגורמת לכ-20 אחוזים מהתאונות הקטלניות בכל העולם, וכוללות בדרך כלל סטייה מהכביש, או התנגשות חזיתית עם רכב הנוסע בכיוון הנגדי.

האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה הם צעירים, בעלי הפרעות שינה, עובדי משמרות ונהגים מקצועיים. נהגי משאית ונהגים מקצועיים רבים אחרים בסיכון, מפני שהעבודה שלו דורשת שעות נהיגה ארוכות ביום ובלילה, בשעות לא קבועות, כששינה היא לפעמים רק המלצה.

ד"ר עלא מחאמיד, מנהל השירות ביחידה לאבחון הפרעות בשינה בבית לוינשטיין, אומר: "הסימנים העיקריים שאנחנו רואים אצל אנשים שסובלים מעייפות: הירדמות פתאומית במהלך הנהיגה, תגובה מאוד איטית, וחוסר בקשב ובריכוז, שיכולים לגרום לעצמו ולסביבה לתאונות מאוד קשות".

שלא כמו אלכוהול וסמים, למשטרה אין יכולת לבדוק ולאכוף נהיגה בהשפעת עייפות, שמסכנת לא פחות מהם ואולי אף יותר. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אומר: "המדינה צריכה לדאוג לאזורי עצירה ומפרצי מנוחה באזורים שבהם אנחנו יודעים שיש נסיעות ארוכות ומעייפות. יש גם מערכות טכנולוגיות כיום ברכבים שיכולות להתריע על מצב של עייפות, צריך לקדם אותן.