מדד הדמוקרטיה: ירידה ניכרת באמון הציבור במוסדות המדינה

מדו"ח המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי בעשור האחרון חלה ירידה בשיעור האופטימיים לגבי עתיד המדינה. צה"ל נותר המוסד שנהנה מהאמון הגבוה ביותר, ירידה גדולה נרשמה באמון הציבור בביהמ"ש העליון, בממשלה ובכנסת. עלייה גדולה נרשמה גם בשיעור המעוניינים במנהיג חזק שיוכל לפעול ללא מגבלות - אך רוב הציבור תומך בסמכותו של העליון לבטל חוקים

זמן צפייה: 01:45

המכון הישראלי לדמוקרטיה הגיש הבוקר (ראשון) לנשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג את "מדד הדמוקרטיה הישראלית" לשנת 2022. בתוך כך, הדו"ח, כך לפי טענת המכון, "משרטט תמונת מצב בנוגע להערכת הציבור את חוסן הדמוקרטיה הישראלית, מידת האמון במוסדות המדינה והערכת הציבור את תפקוד השירות הציבורי". כמו כן, בדו"ח שהתפרסם השנה, נערכה השוואה בין דעת הקהל הישראלית לאורך עשרים השנים האחרונות.

מדו"ח המכון, עולה כי בעשור האחרון חלה ירידה ניכרת בשיעור האופטימיים (מ-76% ל-49%) לגבי עתיד המדינה. באשר לאמון הציבור במוסדות המדינה, צה"ל נותר המוסד הציבורי שנהנה מהאמון הגבוה ביותר (88%), ירידה גדולה נרשמה באמון הציבור בביהמ"ש העליון (59%), בממשלה (37%) ובכנסת (36%).

מידת האמון במוסדות השונים בקרב האוכלוסייה היהודית
מידת האמון במוסדות השונים בקרב האוכלוסייה היהודית | צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מידת האמון במוסדות השונים בקרב האוכלוסייה הערבית
מידת האמון במוסדות השונים בקרב האוכלוסייה הערבית | צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מנגד, עלייה גדולה נרשמה גם בשיעור המעוניינים במנהיג חזק (53%) שיוכל לפעול ללא מגבלות, אם כי רוב הציבור (58%) עודנו תומך בסמכותו של ביהמ"ש העליון לבטל חוקים. ממוצע אמון הציבור במוסדות המדינה עומד על 31% - מדובר בשפל חסר תקדים והממוצע הנמוך ביותר מזה שני עשורים.

עוד מהסקר עולה כי רוב גדול בציבור היהודי (69%), לעומת מיעוט בלבד בציבור הערבי (31%), סבורים כי ישראל היא דמוקרטיה גם עבור אזרחיה הערבים. במקביל לזה, בציבור היהודי חלה עלייה בשנים האחרונות בשיעור המעדיפים את ציוויי ההלכה היהודית לאלו המעדיפים את עקרונות הדמוקרטיה במקרה של סתירה ביניהם.

המתחים בחברה הישראלית לפי מדד הדמוקרטיה לשנת 2022
המתחים בחברה הישראלית לפי מדד הדמוקרטיה לשנת 2022 | צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מה הישראלים חושבים בנושא דת ומדינה? מדד הדמוקרטיה לשנת 2022
מה הישראלים חושבים בנושא דת ומדינה? מדד הדמוקרטיה לשנת 2022 | צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה