עימותים ועצורים בהפגנה בת"א, מכת"זית באיילון: "נשרוף את המדינה"

אלפים הפגינו למען החטופים ונגד הממשלה בת"א. מדורות הוצתו בדרך בגין, איילון נחסם בשני הכיוונים. המשטרה הפעילה מכת"זית ופינתה את הכביש. 16 נעצרו. חסימות גם בשער הנגב שבדרום. קרובי חלק מהחטופים תקפו את נתניהו: "מטרפד עסקה"

זמן צפייה: 08:32

"צריך לשרוף את המדינה - עד שכולם יחזרו": אלפים הפגינו הערב (שבת) למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בת"א. מדורות הוצתו בדרך בגין, איילון נחסם לתנועה בשני הכיוונים - ונפתח מחדש לתנועה לקראת 23:00. כמו כן, עימותים נרשמו בין המפגינים למשטרה, שהפעילה מכת"זית כדי לפזר את המוחים. 16 מפגינים נעצרו בגין הפרות סדר. מוקדם יותר, בני משפחות חטופים מסרו הצהרה, בה תקפו את ראש הממשלה, ואמרו: "נתניהו מטרפד עסקה, התנהלותך - פשע. נרדוף אותך ונפעל להדחתך המיידית". ברקע, גורמים מדיניים מסרו כי משלחת מקצועית תצא מחר לקהיר לדון על עסקת חטופים.

מדוברות המשטרה נמסר: "הערב במסגרת מחאה שאושרה על-ידי המשטרה ונערכה כסדרה ובהתאם לתנאים שנקבעו, הגיעו מוחים שהפגינו באופן לגיטימי למתחם שהוקצה לטובת המחאה, כאשר בתום המחאה רוב הציבור התפנה מהמקום. במקביל, התקבצו מספר מפגינים אשר ירדו וחסמו את איילון לכיוון צפון וכל זאת על מנת לפגוע במרקם התקין של שגרת החיים, תוך ניסיונות לחסום ציר תנועה ולמנוע את חופש התנועה מכלי רכב שנעו על הציר. כוחות המשטרה פינו את המפגינים מהכביש, תוך הפעלת אמצעי לפיזור הפגנות וביצעו מעצר של מפירי הסדר. במהלך הפרות הסדר נעצרו 16 מפגינים שירדו וניסו לחסום את כביש איילון, ונרשמו 9 דוחות על סך 1,000 שקלים בגין הפרעה לתנועה. כלל הכבישים נפתחו לתנועה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2403302155' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ceu2g1kw' duration='1387']

מפגינים בתל אביב למען החטופים ונגד הממשלה
מפגינים בתל אביב למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים בתל אביב למען החטופים ונגד הממשלה
מפגינים בתל אביב למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: איתי רון, פלאש 90
מכת"זית מופעלת על המפגינים בתל אביב למען החטופים ונגד הממשלה
מכת"זית מופעלת על המפגינים בתל אביב למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אימה של החטופה לירי אלבג, שירה, אמרה בעצרת: "כבר 176 יום, כבר 4224 שעות שאני שומעת את לירי צועקת אליי: 'אמא! הצילו! הוא פוגע בי!'. 176 יום, 4224 שעות שבהן אני לא עוצמת עין מהמחשבות והפחד על מה שלירי ושאר החטופים עוברים. החברה הישראלית זקוקה לניצחון בו האור שלנו גובר על החושך. כדי שהעם שלנו יתחיל את השיקום הזה, אנחנו מוכרחים לקבל חזרה את אלו שנחטפו מאיתנו באכזריות. עם ישראל לא ישכח ולא יסלח לכל מי שמונע עסקה שתחזיר אותם אלינו. נגמרו התירוצים".

היא הוסיפה: "אזרחי ישראל, אני מבקשת מכם עכשיו בקול זעקה - צאו איתנו לרחובות להחזיר את הבנות שלנו הביתה, את הילדים שלנו, את המבוגרים, הגברים, האבות והחיילים. צאו איתנו לרחובות להחזיר את הנרצחים! אנחנו צריכים אתכם איתנו". בנוסף, שיר סיגל, ביתם של שורדת השבי אביבה סיגל והחטוף קית' סיגל, אמרה: "הגענו לקצה. אם לא יהיה שינוי בשבוע הקרוב, נעביר את כל הפעילות שלנו לירושלים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403302238' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='הפגנות באיילון, מכת"זית הופעלה נגד מוחים' poster='' kid='1_anenvyuu' duration='60']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2430032206' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים חוסמים את איילון' poster='' kid='1_99mlc88n' duration='35']

בנוסף, מחאת הנשים להשבת החטופות והחטופים הצטרפה להפגנת המשפחות בת"א. אחת ממובילות מחאת הנשים, אורי נחמני, אמרה הערב בשער בגין בכניסה לבסיס הקריה: "ממשלת ישראל והקבינט - תפסיקו לחרטט אותנו עם מילים מיותרות כמו 'ניצחון מוחלט', אל תגידו לנו שאתם צריכים להחליט החלטות קרות ואל תהפכו מאבק על חיים של אנשים למאבק פוליטי זול. חבורה של גברים מנהלת את המלחמה, גברים יושבים ומפרשנים אותה בערוצי החדשות - ואם אתם מדירים אותנו פעם אחרי פעם משולחנות מקבלי ההחלטות, אנחנו נשטוף את הרחובות ואנחנו לא מתכוונות לעצור עד שכולם יחזרו. חמאס יישאר חמאס, ארגון טרור שפועל כמו ארגון טרור, אבל האחריות היחידה להחזיר את החטופים והחטופות הביתה היא רק של הממשלה שלנו. במקום לתרץ תירוצים, תגישו עסקה, תציעו מתווה, תרחיבו את המנדט. אנחנו לא עוצרות עד שכולן חוזרות!".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2403302019' autoplay='0' credit='' desc='דברי רז בן עמי ששוחררה מהשבי' poster='' kid='1_syet7icw' duration='121']

Whatsapp Image 2024 03 18 At 1
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב

כמו כן, בהצהרה שנשאו בני משפחות חטופים מוקדם יותר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, עינב, אמרה: "התנהלות נתניהו בנושא החטופים היא בלתי נתפסת. היא פשע. לכן, לא נותרה לנו ברירה אלא לומר: 'ראש הממשלה נתניהו. אחרי שהפקרת את בני משפחותינו ב-7 באוקטובר, ואחרי 176 ימים שבהם לא הבאת עסקה, ומכיוון שאתה עוסק כל הזמן בטרפוד עסקה - הבנו שאתה המכשול להשבתם. אתה הוא מי שעומד בינינו לבין השבת אהובינו הביתה. אתה הוא המכשול שמונע במודע ובכוונה עסקה. לכן, אנו נאלצים לעשות כל שביכולתינו כדי להסיר את המכשול - אתה. אין לנו ברירה. הבנו שאם לא נפעל מיד להזזתך מהגה השלטון, לא נזכה לראות את אהובינו חוזרים בחיים, ולא נזכה להביא את מתינו לקבורה בקבר ישראל. בכך, לא תזכה מדינת ישראל באפשרות לתקומה מהאסון הגדול'".

"'לכן, היום אנחנו נאלצים להתחיל שלב חדש במאבק שלנו. מעכשיו, אנחנו נפעל להחלפתך המיידית'", הוסיפה עינב בפנייתה לרה"מ נתניהו. "'הגענו למסקנה שזו הדרך המהירה ביותר להבאת עסקה לשחרור בני משפחותינו החטופים. אנחנו נפגין ונקרא להדחתך ולהחלפתך, נרדוף אותך ציבורית, ויחד עם אזרחים וציבור תומך - אנחנו לא נרפה עד שאתה תפנה את הכיסא שלך לטובת מנהיג אחר שכן יוכל להציל את יקירינו מהשבי בעזה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403301827' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת משפחות החטופים' poster='' kid='1_rpniolz6' duration='331']

בנוסף, כלתו של החטוף יורם מצגר, אילה, אמרה בהצהרה: "ראש הממשלה לא השאיר לנו ברירה. כולנו ראינו איך רה"מ נתניהו שוב מטרפד עסקה להחזרת החטופים. כולנו ראינו כיצד רה"מ דוחה דיוני קבינט, ממדר חברי קבינט, דוחה הצעות של הדרג המקצועי, מקשיח עמדות - ואז מונע מהמשלחת לנסוע או מצמצם לה את המנדט. נתניהו מונע הצגת הצעה ישראלית במשא ומתן, והשבוע כבר הכריז שינהל את המשא ומתן לבד ובעצמו. האם זה הגיוני שהחלטות על חייהם של אזרחי ישראל החטופים יתקבלו על-ידי בן אדם אחד, תוך התעלמות משותפיו לקבינט? כולנו ראינו כיצד האינטרס האישי והפוליטי של ראש הממשלה נתניהו מניע אותו שוב ושוב בקבלת ההחלטות, וכיצד הדאגה שלו ליציבות הקואליציה גוברת על החובה הברורה שאמורה להיות לו - להציל חיים ולהחזיר הביתה את אהובינו החטופים".

בתוך כך, אחיינו של החטוף אברהם מונדר (78), שחר מור (זהירו), אמר היום בריאיון לרשת CNN: "בעוד שהממשלה עסוקה בכל מיני משחקים פוליטיים, החטופים 'מתבזבזים' באיזה בור בתוך רצועת עזה". עוד אמר מור: "הממשלה בישראל לא מחויבת מספיק להחזרת החטופים שנותרו בשבי חמאס הביתה". כמו כן, הוא תקף את התנהלות הממשלה במלחמה: "אנחנו לא מנצחים. ההצגה הזו צריכה להיפסק. הממשלה מטעה את הציבור. אנחנו צריכים קצת התערבות בינלאומית, משום שלפי האופן שבו הדברים מתנהלים - אנחנו קופצים ישר למטה לתהום".

בהכנת הידיעה השתתפה שי שחר