מובילי המאבק במהפכה המשפטית: "מכריזים על יום מאבק לאומי"

מובילי הארגונים השונים המוחים נגד הרפורמה במערכת המשפט, בהם מאבק הגלימות, מאבק החלוקים הלבנים ומחאת הסטודנטים, כינסו מסיבת עיתונאים והכריזו על הצעד הבא במחאה: "ביום שני הקרוב הכנסת מביאה להצבעה את חוק יסוד הדיקטטורה, קוראים לציבור הרחב להתגייס למאמץ"

מסיבת העיתונאים של ראשי המאבק נגד המהפכה המשפטית

מובילי המאבקים נגד המהפכה המשפטית כינסו היום (חמישי) מסיבת עיתונאים כדי להצהיר על הצעדים הבאים של המאבק, והודיעו כי ביום שני הקרוב יתקיים "יום מאבק לאומי", במסגרתו יתקיימו מספר הפגנות במוקדים בכל רחבי הארץ, שביתה במשק, שיבושים וחסימות כבישים ועוד. בשעה 14:00 צפויה להתקיים הפגנה גדולה מול משכן הכנסת, בעוד בשעה 16:00 תתכנס מליאת הכנסת להצביע על החוקים הראשונים כחלק מהרפורמה המשפטית בקריאה ראשונה.

במסיבת העיתונאים נחכו נציגים ממאבק המשפטנים, מאבק הגלימות, מאבק החלוקים הלבנים, מחאת הסטודנטים ועוד. "ביום שני הקרוב הכנסת מביאה להצבעה את חוק יסוד הדיקטטורה. זהו כנראה החוק המסוכן ביותר מבין החקיקה שמובאת. אם החוק יובא להצבעה ויעבור - הידברות תהיה בלתי לגיטימית בעליל. זהי נקודה שבה בכל שלב הקואליציה תוכל להעביר את החקיקה".

Whatsapp Image 2023 02 13 At 1
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים ביום שני | צילום: עמיר טירקל

"יום המאבק הלאומי" כאמור יכלול צעדות והפגנות בשעות הבוקר בערים, השבתות של חלק מהעסקים, והפגנה בירושלים מול הכנסת "בשעה שהכנסת תתכנס להצביע על חוק הדיקטטורה", כך לפי מארגני המחאות. "אנו קוראים לציבור הרחב להתגייס למאמץ, אנחנו רואים עד כמה ההפגנות מרעידות את הקואליציה - עוד הרתמות ונוכל להפיל את חוק יסוד הדיקטטורה".

כבר אתמול הוציאו מארגני המחאות הודעה לפיה ההפגנות המתוכננות ליום שני יתקיימו מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים בחמישי, והפגנת הענק בקפלן וההפגות ברחבי הארץ במוצ"ש תתקיימנה כמתוכנן.

"ממשלה יקרה עצרי", אמרה יזמת היי-טק בתחום מדעי החיים שנשאה דברים במסיבת העיתונאים, "זה לא שמאל ימין, עושים לנו הפרד ומשול קלאסי. בואו נייצר הסכמות רחבות, בואו נבנה, כדי שאף אחד לא ייקח לנו את המדינה שסבינו בנו, כדי שילדינו ונכדינו יוכלו לחיות פה".

הפגנת הענק בירושלים
הפגנת הענק בירושלים ביום שני | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

נציג מאבק הכלכלנים אמר במסיבת העיתונאים: "מאבק הכלכלנים הוא לא מאבק פוליטי, הוא מאבק שאני לא זוכר כמותו, לא זוכר אירוע שבו כל כך הרבה כלכלנים בארץ ובעולם, חתני פרס נובל, באים ואומרים בצורה ברורה - תוכנית לוין מסוכנת לכלכלת ישראל. הסיבה שאנחנו אומרים את הדבר הזה נובעת מכמה רכיבים".

"נקודה ראשונה, כלכלה לא אוהבת זעזועים חדים, כלכלה לא אוהבת ריצת אמוק, אלא אוהבת יציבות ושינויים הדרגתיים. הנקודה השנייה, אחת מתוצאות היסוד בתחום המחקר שעוסק במוסדות נותנת תוצאה ברורה - במדינות בהן על הרשות המבצעת יש פחות מגבלות, ושבהן הרשות השופטת פחות עצמאית - התוצר והצמיחה יותר נמוכים. והנקודה השלישית, יש מחקר גם בכלכלה וגם במימון שמראה בצורה ברורה שבמקום שבו בתי המשפט אינם עצמאיים יש פחות משקיעים זרים. הקטר שלנו הוא ההייטק ובלי משקיעים זרים לא יהיה פה הייטק. אנחנו שומעים את המגמה של הוצאת כספים מהארץ, שומעים את אזהרות הבנקאים, צריך לעצור את הדבר הזה".

Whatsapp Image 2023 02 13 At 1
שלט מחאה בהפגנה בירושלים | צילום: ערן בראודה

נציג מחאת הסטודנטים אמר: "שירתנו את המדינה בצבא ובשירות לאומי, ונילחם על אופייה היהודי והדמוקרטי. אנחנו מגיבים בכזאת עוצמה כי אתם מנסים לשבור את היסודות הדמוקרטיים עליהם גדלנו. שמענו מההורים ומהסבים והסבתות שלנו סיפורי אימה על משטרים אפלים כמו איראן וברית המועצות, אותם משטרים מהם ברחו כדי להגיע למדינת ישראל - לא ניתן למדינת ישראל להפוך לאיראן או ברית המועצות".

ביום שני האחרון הגיעו עשרות אלפים מפגינים אל משכן הכנסת למחאת ענק, במקביל לשביתה רחבת היקף ברחבי הארץ. באותו זמן בתוך המשכן, אושרו שני סעיפים במהפכה המשפטית בוועדת חוקה, חוק ומשפט. אחד מהם נוגע ללשינוי הרכב הוועדה לבחירות שופטים והשני עוסק בחסימת האפשרות של בג"ץ לדון בחוקיות חוקי יסוד.