בהיקף של 90 מיליון ש"ח: אושרה התוכנית לקליטת עולים מרוסיה

ע"פ הערכות משרד העלייה והקליטה, צפוי גל עלייה משמעותי וגידול של עשרות אחוזים ביהודים המבקשים להגיע לישראל בעקבות המלחמה באוקראינה, והממשלה העבירה החלטה לתקצוב התוכנית שנחשפה לראשונה בחדשות 13. שר האוצר ליברמן: "העלייה היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל"

זמן צפייה: 01:10

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) פה אחד את התוכנית לקליטת העולים מרוסיה בהיקף של 90 מיליון שקלים, אשר נחשפה לראשונה בחדשות 13. התוכנית תסייע באופן מיידי בהיערכות מדינת ישראל לקליטת העלייה מרוסיה בהיבט של פתרונות דיור, שילוב בשוק התעסוקה, חינוך, בריאות ועוד, מתוך הבנה כי רבים מהעולים מגיעים לישראל בבהילות וללא הכנה מקדימה כבימי שיגרה.

בתוך הדיון הביעו השרים חשש כבד לגורל היהודים הנמצאים ברוסיה. שר האוצר אביגדור ליברמן קרא להרחיב את חוק השבות, לפחות באופן זמני, ולהכיל אותו גם על דור רביעי, כלומר נינים ליהודים ולא רק נכדים. ראש הממשלה יאיר לפיד הורה לבחון את העניין.

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הקליטה פנינה תמנו-שטה
שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הקליטה פנינה תמנו-שטה

בתוך כך השר אלקין אמר במהלך הדיון: "מסך הברזל יורד על רוסיה, יש חלון הזדמנויות צר מאוד צריך להוציא את מי שאפשר כמה שיוצר מהר" . גם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה הזהירה בדיון ואמרה: "כבר הבוקר התעוררנו לתורים אורכים במשרד העלייה והקליטה, מאות אנשים שאנחנו חייבים לדאוג להם מיד לדיור זמני והסדרת מעמד"

על פי הערכות משרד העלייה והקליטה, צפוי גל עלייה משמעותי וגידול של עשרות אחוזים ביהודים המבקשים להגיע למדינת ישראל. מפרוץ הלחימה באוקראינה בחודש פברואר עלו למעלה מ-40,000 עולים חדשים, מתוכם כ-24,000 עלו מרוסיה.

זהו גל העלייה המשמעותי ביותר מרוסיה מזה שני עשורים, והבוקר בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה יאיר לפיד: "אנחנו מצפים לעשרות אלפי עולים בחודשים הקרובים, ואנחנו נערכים לכך ומברכים על כך".

עולים חדשים יורדים ממטוס
עולים חדשים יורדים ממטוס | צילום: רויטרס

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר על התוכנית: "משרד האוצר בראשותי לא יחסוך שום משאב על מנת לאפשר את עלייתם לישראל של יהודים וזכאי חוק השבות. העלייה היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל ומנוע הצמיחה הכי גדול שהיה פה מאז קום המדינה".

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הוסיפה: "מדינת ישראל מהווה בית בטוח ומוגן עבור כל יהודי העולם, ועלייתם לישראל לא משנה הסיבה, מרוממת את הנפש ומרגשת. משרד העלייה והקליטה בהובלתי יוודא כי כלל העולים מרוסיה אשר מגיעים ארצה בימים אלו בנסיבות לא פשוטות יקבלו את המעטפת ההוליסטית הראויה להשתלבות מיטבית ומהירה ככל הניתן בחברה הישראלית. אני מברכת את שר האוצר ושאר חברי הממשלה על שיתוף הפעולה המהיר ואישור התוכנית היום בממשלה, זהו צעד חשוב אשר מזקק את תפקידה של מדינת ישראל כלפי העם היהודי כולו".