בעקבות המלחמה: התוכנית לחילוץ יהודים מרוסיה

פרסום ראשון: לפי התכנית, ישראל תתגבר טיסות ממוסקבה לתל אביב, ואף תתכונן לתרחיש בו צריך להקים גבול יבשתי בין רוסיה למדינות סמוכות. בנוסף, בוחנים עזרה כלכלית ליהודים שלא יוכלו להביא את כספם מרוסיה

זמן צפייה: 01:42

פרסום ראשון: בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, בישראל גיבשו בשבועות האחרונים תוכנית לחילוצם של יהודי רוסיה וגם נערכו לאפשרות של החמרה במצב במדינה. כך פורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית. התוכנית גובשה עוד לפני הודעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס חלקי לצבא, אך כעת הדחיפות גוברת.

לפי התוכנית, שגובשה במשרדי העלייה, החוץ וראש הממשלה - ישראל תגדיל את כמות הטיסות מרוסיה וממדינות סמוכות לה. בנוסף, ישנה היערכות לתרחיש קיצון, שבו ייסגר הקו האווירי בין מוסקבה לתל אביב, ויקום מעבר יבשתי דרך ליטא ופינלנד. עוד לפי התכנית, במידה וזרם התנועה מרוסיה יגדל משמעותית, תתבצע הסבה של טיסות מנתב"ג לנמל התעופה רמון.

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

בנוסף לחילוץ עצמו, בישראל מנסים גם לפתור את הבעיה הפיננסית של אלו המתכוונים לעלות מרוסיה. במדינתו של פוטין לא מאפשרים להוציא סכומים משמעותיים מהמדינה, מה שעלול לייצר קושי כלכלי. בישראל חושבים על אפשרויות שהמפקח על הבנקים יבחן, כמו העברת כספים ופתיחת קרן הלוואות.

התכנית שגובשה הונחה בפני ראש הממשלה יאיר לפיד ובפני שרת העלייה פנינה תמנו שטה ובפני שר האוצר אביגדור ליברמן, שכן מתקיים שיח לגבי התקצוב של האירוע.