לפיד: "ההצעה שומרת על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלנו"

ראש הממשלה התייחס בפתח ישיבת הממשלה להסכם המסתמן סביב הגבול הימי עם לבנון, ואמר כי ההחלטה בבדיקה, ובסיומה היא תובא לאישור הממשלה. "אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני שיחליש את התלות באיראן, ירסן את חיזבאללה ויביא ליציבות". נתניהו הגיב: "לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה"

זמן צפייה: 09:31

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה להסכם המסתמן סביב הגבול הימי עם לבנון, ואמר כי "ההצעה האמריקנית שומרת על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלנו". לפיד הוסיף כי ההחלטה בבדיקה, ובסיומה היא תובא לאישור הממשלה.

"במהלך סוף השבוע התקבלה בלבנון ובישראל הצעת המתווך האמריקאי להסכם על הגבול הימי בין שתי המדינות", אמר לפיד בפתח דבריו, " אנחנו מנהלים דיונים על הפרטים האחרונים, כך שאי אפשר עדיין לברך על המוגמר. אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני נוסף, שממנו נקבל כמובן את התמלוגים המגיעים לנו. מאגר כזה יחליש את התלות הלבנונית באיראן, ירסן את חיזבאללה ויביא ליציבות אזורית".

"יותר מעשר שנים ישראל ניסתה להגיע לעסקה הזו", הוסיף ראש הממשלה, "ביטחון הצפון יחוזק, אסדת כריש תפעל ותפיק גז, הכסף ייכנס לקופת המדינה והעצמאות האנרגטית שלנו מובטחת. זוהי עסקה שמחזקת את הביטחון הישראלי ואת הכלכלה הישראלית".

"הצעת המתווך נמצאת עכשיו בבדיקה משפטית", הסביר לפיד, "לאחר שהבדיקה תסתיים נביא את ההחלטה, יחד עם שר הביטחון בני גנץ ועם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, ובתיאום עם היועצת המשפטית לממשלה, לדיון ולאישור".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מסר בתגובה: "יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו. ב-1 בנובמבר נחזיר לישראל הנהגה חזקה, הנהגה מנוסה, שתשמור על הביטחון של כולנו".

לאחר מכן כתב לפיד בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הבטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות".

שר הביטחון בני גנץ מסר: "ביבי, אל תפריע. ‏רק שיקולים פוליטיים חסרי אחריות מובילים אותך. אנחנו נמשיך לדאוג לאינטרסים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל באחריות ובממלכתיות".

סיכות לציון חודש המאבק בסרטן השד, הבוקר בישיבת הממשלה
סיכות לציון חודש המאבק בסרטן השד, הבוקר בישיבת הממשלה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

מול כל אחד מהשרים הונחה לפני ישיבת הממשלה הבוקר סיכה ורודה, לציון חודש המאבק במחלת סרטן השד. "מודעות היא הצעד הראשון במאבק הזה", אמר לפיד, "במשרד ראש הממשלה, במהלך חודש אוקטובר, נעודד יציאה של העובדות לטובת בדיקות, חוברות ועלוני מידע יחולקו להגברת המודעות".

בהמשך התייחס ראש הממשלה לאירועים האחרונים ברוסיה ובאוקראינה, ואמר כי שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הקליטה פנינו תמנו-שטה יביאו היום החלטה שמוסיפה 90 מיליון שקלים לקליטת עלייה. "אנחנו מצפים לעשרות אלפי עולים בחודשים הקרובים", אמר לפיד, "ואנחנו נערכים לכך ומברכים על כך".

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול העבירה ארצות הברית את הצעתה הסופית בעניין הסכם המים הכלכליים בין לבנון לישראל לנציגי שתי המדינות. בכיר ישראלי גילה לחדשות 13 כי נשקלות מספר חלופות לאופן החתימה בין על ההסכם, שכן מדובר במדינות עוינות. לדברי הבכיר, שמעורה היטב בפרטי המו"מ, חלופה אחת היא החלפת אגרות בין הצדדים. חלופה נוספת, הנראית מציאותית יותר, היא קיום של אירוע חתימה על הסכם בעיירה נקורה בלבנון, אך היא תערך בהשתתפות דרגים זוטרים בלבד ולא בהשתתפות דרג מדיני ושרים.

ישראל ולבנון נמצאת במצב מלחמה מאז קום המדינה, ומעולם לא חילקו ביניהן את המים הכלכליים. אלא שלפני כעשור, גם בישראל וגם בלבנון הבינו שיש באסדות הגז פוטנציאל כלכלי אדיר. אנחנו נמצאים בפני ימים מכריעים בסוגיית הסכם היסטורי שסוף-סוף יחלק את המים הכלכליים בין שתי מדינות אויב, ישראל ולבנון, באמצעות מתווך אמריקני.