חיילים משוחררים בחינם, הנחה בפריפריה: הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך

תושבי הפריפריה ייזכו ל-50% הנחה, צעירים עד גיל 26 ישלמו 33% פחות - וחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי ייסעו בחינם למשך שנה: הפעימה הראשונה ברפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה נכנסת לתוקף | כל הפרטים

זמן צפייה: 00:32

הפעימה הראשונה ברפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה יוצאת הבוקר (שני) לדרך, והשינויים במחירי התחבורה הציבורית ייכנסו לתוקף. הפעימה הראשונה כוללת, בין היתר, הנחה של 50% לתושבי הפריפריה, הנחה של 33% לצעירים - ונסיעות חינם לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי.

שרת התחבורה מירי רגב ואנשי המשרד התבססו בעבודתם על סקר שנערך בשנה האחרונה ומצא כי ישראלים ייסעו יותר בתחבורה הציבורית אם מחיר הנסיעה יירד, אך נזכיר כי בסקרים נוספים נמצא כי הסיבה שהישראלים לא משתמשים יותר בתחבורה הציבורית היא התדירות הנמוכה, הזמינות וחוסר האמינות - ולכך הרפורמה של השרה רגב לא נותנת שום מענה.

הבשורה הגדולה והרחבה ביותר של הרפורמה נוגעת לתושבי הפריפריה הגיאוגרפית (אזורים 5-1), שישלמו מעתה רק 50% ממחירי מנוי חופשי-חודשי מכל סוג. צעירים בגילים 26-18 ייזכו להנחה של 33% בתחבורה הציבורית, ואילו חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי, כאמור, ייזכו לנסיעות חינם בתחבורה הציבורית למשך שנה מיום השחרור. "בייחוד בימים אלה", מסרה השרה רגב, "חשוב לנו לתרום את חלקנו למאמץ הלאומי ולהביע הערכה ותודה מעומק הלב לאלה התורמים יותר מכולם לביטחון המדינה".

במשרד התחבורה אומרים כי הרפורמה צפויה לחסוך עד אלפי שקלים בשנה למשפחה, ומהפעימה השנייה שתיכנס לתוקף בעוד כמה חודשים צפויים להינות גם אזרחים ותיקים - גברים מעל גיל 67 ונשים מעל גיל 62 - שייזכו לנסיעות חינם בתחבורה הציבורית, וכן תושבי הפריפריה החברתית - שכונות חלשות בערים חזקות - אשר ייזכו ל-50% הנחה.

חיילים ואזרחים ממתינים לרכבת בתחנת השלום בת"א
חיילים ואזרחים ממתינים לרכבת בתחנת השלום בת"א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

השרה רגב מסרה: "הצגתי את רפורמת 'צדק תחבורתי' זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד, במטרה לתקן עיוותים וחוסר התחשבות שאפיינו את רפורמת המחירים הקודמת, אשר התעלמה מצרכי הפריפריה, הצעירים והשכבות החלשות. הרפורמה שלי היא צעד מהפכני של צדק חברתי ותחבורתי, שנועד לקרב בין הפריפריה למרכז, לצמצם פערים גאוגרפיים וחברתיים, ליצור הזדמנויות תעסוקה, להוריד את יוקר המחייה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, בדגש על יצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים".

"הרפורמה היא תוצאה של משא ומתן ממושך שניהלתי בנחישות מול האוצר, על מנת לוודא כי היא תיטיב עם כל משפחה ותגיע לכל כיס, ובדיוק לאלה שזקוקים לה", הוסיפה רגב, "לשמחתי הצלחתי לשכנע את האוצר בחשיבות המהלך, והרפורמה שאנו משיקים החודש מרחיבה באופן משמעותי את מעגל הזכאים לנסיעה חינם או להנחה משמעותית, בכל רחבי הארץ. זהו נדבך חשוב בחזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת בכל הדרכים, הכולל השקעה של מיליארדים בשיפור השירות, חיזוק החיבוריות והקישוריות, הקמת 'האבים' תחבורתיים בפריסה ארצית ועוד".

השרה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב | צילום: יונתן שאול, פלאש 90

מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן מסר: "בהנחיית השרה מירי רגב גיבשנו מתכונת מדויקת והוגנת יותר של מבנה הרפורמה, אשר מעניקה לתושבי הפריפריה חופש תנועה נרחב ובלתי מוגבל בעלות נמוכה המתחשבת בצרכיהם, ומיטיבה עם כלל אזרחי מדינת ישראל בדגש על צעירים וחיילים משוחררים. באמצעות הרפורמה מחירי התחבורה הציבורית בישראל יהפכו לנמוכים בהשוואה למדינות מפותחות בעולם. נמשיך להרחיב ולחזק את מערך התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, לחבר את הפריפריה למרכז ולתקן עיוותים הפוגעים בשכבות החלשות. הרפורמה צפויה להכניס יותר ויותר משתמשים למעגל משתמשי התחבורה הציבורית, וכך לתרום להפחתת הגודש בכבישים וזיהום האוויר".