עם "משואת הדמוקרטיה": רבבות ב"מסיבת עצמאות" בקפלן

ברחוב קפלן שבתל אביב משתתפים עשרות אלפים ב"מסיבת עצמאות" כשהם מוחים נגד המהפכה המשפטית. הם קוראים קריאות כגון "בושה", "דמוקרטיה" ו"עוצרים את המהפכה המשפטית". המפגינים הניפו את "משואת הדמוקרטיה"

זמן צפייה: 00:18

עשרות אלפי מפגינים יצאו הערב (שלישי), ערב יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל, ל"מסיבת עצמאות" ברחוב קפלן שבתל אביב. הם קוראים קריאות נגד המהפכה המשפטית, כגון "בושה", "דמוקרטיה" ו"עוצרים את המהפכה המשפטית". המפגינים הניפו את "משואת הדמוקרטיה"

''משואת הדמוקרטיה'' בתל אביב
''משואת הדמוקרטיה'' בתל אביב | צילום: שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

רבבות בקפלן
רבבות בקפלן | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 04 25 At 2

מסיבת העצמאות בקפלן
מסיבת העצמאות בקפלן

בטקס המשואות בהר הרצל, שמתקיים במקביל ל"מסיבת העצמאות, נשא דברים יו"ר הכנסת אמיר אוחנה: "אחיי ואחיותיי אזרחיות ואזרחי ישראל, בשעה זו, ארצנו מתעטפת בחשיכה היורדת מחרמון ועד הערבה, מכינרת ועד ים סוף. תוגת היום, אשר בו ליבות כולנו עם זכר גיבורינו ועם משפֶחות השכול, עוד מלווה  אותנו, ודִמעות היגון על אלה שאילולא הם, לא הייתה לנו מדינה, טרם יבשו. אך בזכותם ובזכות הקרבתם יזלגו הערב דמעות נוספות, דמעות של שמחה גדולה, על כך שזכינו לחיות במדינה ריבונית ועצמאית. מיד ידליקו את שמי האפלה אלפי אורות ברחבי הארץ, ומהאופל – תבקע אלומה של אור עליה חלמו יהודים במשך מאה דורות בכל התפוצות: לשנה הבאה בירושלים. ואנו, שזכינו להגשים את החלום, חזרנו לירושלים – והפעם כדי לעולם לא לעזוב אותה שוב.

"והאור הזה דולק כבר 75 שנה בתל אביב ובדימונה, בקריית ארבע ובקריית שמונה, בבאר שבע ובירושלים, והלילה הזה האור דולק גם לא רחוק מכאן, במשכן הכנסת, המייצגת את כל אזרחי ישראל מכל הדתות, העדות, ההשקפות והמוצאים, ולרגל יום העצמאות הזה, מאירה היום פנים לעולם כולו, ומברכת: יום עצמאות 75 שמח ישראל".

"לפני 75 שנה", הוסיף אוחנה, "השכילו הורינו להבין שעם כל ההבדלים והמחלוקות בינינו, לא נשרוד האחד בלי השני. אנחנו פשוט לא נשרוד. הכוחות המלכדים בינינו, חזקים בהרבה מהכוחות המפרידים בינינו".

אביגדור קהלני משיא משואה
אביגדור קהלני משיא משואה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראשון משיאי המשואות היה תא"ל במיל' אביגדור קהלני. הוא אמר: אני, אביגדור בן שרה ומשה קהלני זיכרונם לברכה, אח לעמנואל זכרונו לברכה, שנפל על הגנת המולדת במלחמת יום הכיפורים, משיא משואה זו  לכבוד מקימי המדינה, שבאו אליה בסערות הים ובסופות המדבר. לכבודם של האודים המוצלים, שצבע הטלאי שענדו היה לצבע עיטור גיבורי ישראל. לכבוד חבריי עזי הנפש - מי שראו קרני זריחה בלי לדעת אם ייראו אור שקיעה... מי שבשארית כוח לחשו 'אנא אלי ענני'... מי שלא שבו מן האש... לכבוד המשפחות השכולות, שהדמעות היו לאבר בגופן, והחובה להיות ראויים בכל יום ויום לקורבנן הנורא. לכבודך, מדינתי האהובה, המאמינה, היהודית, הדמוקרטית שכל צבעייך וגוונייך משתלבים ליצירה מופלאה אחת. אני נשבע לך, אעמוד בשערייך. ולתפארת מדינת ישראל".