משפחות חטופים: "נתניהו, נגמרו התירוצים. מה יש עוד לעשות בעזה?"

קרובי חטופים מסרו הצהרה לפני תחילת המחאות בת"א, על רקע חיסול מתכנן טבח 7 באוקטובר ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר שלשום. עינב צנגאוקר פנתה לראש הממשלה: "יש תמונת ניצחון בעזה. זה הזמן לשים יוזמה להשבת החטופים וסיום המלחמה. "צה"ל הבהיר בפעם השלישית תוך יממה: "השמועות על חילוץ חטופים לא נכונות. הימנעו מהפצתן, זה פוגע במשפחות"

זמן צפייה: 00:00

יומיים לאחר האישור על חיסולו של סינוואר - והתקווה המחודשת לעסקה שתשיב את 101 החטופים שנותרו בשבי בעזה: משפחות החטופים מקיימות הערב (שבת) את העצרת השבועית בכיכר החטופים בת"א, בקריאה למנף את ההישג הצבאי בחיסולו של מנהיג חמאס להישג מדיני - ולפעול למען הגעה לעסקה שתשיב את יקיריהם, המוחזקים בשבי כבר 379 ימים. עינב צנגאוקר בהצהרת משפחות החטופים בשער בגין: "נתניהו, נגמרו התירוצים. יש תמונת ניצחון בעזה. זה הזמן לשים יוזמה להשבת החטופים וסיום המלחמה". הפגנות נוספות למען החטופים ונגד הממשלה יתקיימו בעשרות מוקדים נוספים ברחבי הארץ.

עינב, אימו של מתן החטוף בעזה, פנתה בהצהרה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אחרי שנה שלמה שבה טירפדת באכזריות את החזרת מתן שלי ואת שאר החטופים – זה הזמן לשים יוזמה ישראלית להשבת החטופים וסיום המלחמה. רק עסקה יכולה להחזיר את כולם. אנחנו רואים סימנים לכך שאתה רוצה להמשיך את המלחמה במקום למנף את ההישגים ולהחזיר את יקירינו. במקום להשיב את הביטחון – הודעת שאתגרים גדולים לפנינו; שותפיך מקדמים הקמת התנחלויות בעזה. מה יש לעשות עוד בעזה?".

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "לצד ההערכה העמוקה לצה"ל ולכוחות הביטחון על חיסולו של הטרוריסט יחיא סינוואר, משפחות החטופים מביעות חשש עמוק ליקיריהן שמוחזקים למעלה משנה בשבי החמאס וקוראות להנהגת המדינה לאשר עסקה להשבת 101 החטופים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1910241830' autoplay='0' credit='' desc='משפחות חטופים בהצהרה בבגין: "רואים סימנים לכך שנתניהו רוצה להמשיך את המלחמה; מה יש עוד לעשות בעזה?"' poster='' kid='1_p88r4zhl' duration='164']

בעצרת בכיכר החטופים יישאו דברים שורדת השבי מירב טל, בת זוגו של יאיר יעקב שגופתו מוחזקת בשבי חמאס; אלי שתיוי, אביו של עידן שנרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בשבי חמאס; שלי שם טוב, אמו של עומר החטוף בעזה; סימונה שטיינברכר, אמה של דורון החטופה; ויעלה דוד, אחותו של אביתר המוחזק בשבי.

מטה המשפחות הודיע כי עצרות מחאה נוספות מתקיימות, בין היתר, בכיכר פריז שבירושלים, בכרמי גת ובצומת שער הנגב (צומת הקשתות). בעצרות צפויים להשתתף ולשאת דברים מספר קרובי חטופים לצד חטופים ששוחררו, בהם: שורדת השבי שני גורן, שנחטפה מניר עוז ושוחררה בעסקת הפעימות; לירן ברמן, אחיהם של גלי וזיו המוחזקים בשבי; פרופ' שמחה גולדין, אביו של הדר גולדין שגופתו מוחזקת בשבי בעזה כבר עשור; ודני אלגרט, אחיו של איציק החטוף בעזה.

כמו כן, על רקע הפצת שמועות רבות ברשתות החברתיות ביומיים האחרונים באשר לחילוץ חטופים, דובר צה"ל הבהיר היום בפעם השלישית תוך יממה: "לא חולצו חטופים. הפצת השמועות הכוזבות פוגעת במשפחות החטופים, ואנו מבקשים מהציבור להימנע מכך".

במטה המשפחות הפצירו בציבור להימנע מהפצת שמועות ומהעברת דיווחים לא מאומתים: "בשעות האחרונות אנחנו חווים גלי שמועות שקריים בנוגע לחטופים. הפצת השמועות ברשתות השונות פוגעות במשפחות החטופים שמחכות לשובם של יקיריהן כבר מעל שנה. בכל לשון של בקשה: אנא אל תתנו יד להפצת שמועות שווא, זה בנפשנו. יש להיצמד אך ורק לדיווחים של גורמים רשמיים".

ד"ר אילת לוי שחר, אמה של נעמה החטופה בעזה, במיצג בת"א
ד"ר אילת לוי שחר, אמה של נעמה החטופה בעזה, במיצג בת"א | צילום: אלון גלבוע

בנוסף, עשרות נשים השתתפו במיצג "מתלבשות כמו נעמה" למען נעמה לוי התצפיתנית החטופה, לצד בני משפחתה, חברותיה, תצפיתניות לשעבר ואזרחיות רבות. במיצג המטלטל, המשתתפות התלבשו כמו נעמה ברגע חטיפתה, עם מכנס טרנינג אפור מוכתם בדם, ומקיפות את כיכר החטופים דרך המנהרה עד לתחילת העצרת המרכזית.

מטה המשפחות: "המראה של המכנס המוכתם, מסרטון החטיפה המטלטל של נעמה, צרוב בזיכרון כולנו מאז 7 באוקטובר. אנו קוראים להשבתה ולהשבת 100 החטופים והחטופות שנמצאים כבר מעל שנה בשבי החמאס".

תמונות החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
תמונות החטופים בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מפגינים מול הקריה בתל אביב
מפגינים מול הקריה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אחרי האישור על חיסול יחיא סינוואר, ישראל במרוץ נגד הזמן כדי לנצל את חלון ההזדמנויות להחזרת חטופים. אתמול פורסם בזמן שישי כי ההערכה בישראל היא כי החיסול מייצר, לראשונה במלחמה, אפשרויות מול גורמים שונים בחמאס, אחרי הסתלקותו של מי שעמד בראש. מנגד, בארגון הטרור מנסים לשדר עסקים כרגיל, ומכריזים - עסקה תתאפשר רק אחרי נסיגה ישראלית מרצועת עזה.

באופן המיידי, חיסולו של מנהיג חמאס וממתכנני טבח 7 באוקטובר לא משפיע על המלחמה, ואתמול קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון דווקא בנושא איראן. התחושה היא שתקיפה ישראלית באיראן מתקרבת, ובדיון לא עסקו הנוכחים בעסקת חטופים, אך ישראל מעבירה מסר למתווכות בקטר ובמצרים כי יש נכונות לחדש את המשא ומתן.

הלוחמים לצד גופתו של סינוואר ברצועה
לוחמי צה"ל לצד גופתו של סינוואר ברצועה

ההערכה היא כי נושא החטופים יעבור לאחריותו של אחיו הקטן והלא פחות קיצוני של יחיא סינוואר, מוחמד סינוואר, אשר היה זה שהוביל את חטיפת גלעד שליט, ובהמשך נשא ונתן מול ישראל על עסקת שליט, במטרה לשחרר מהכלא הישראלי את אחיו. ההבנה היא כי חמאס עדיין בהלם מהחיסול ועדיין לא התאפס על נושא החטופים, ולכן גורמי ביטחון אומרים לראש הממשלה ולדרג המדיני כי יש לנצל את ההלם בחמאס ולהגיע לעסקה - עם נכונות לשלם מחירים כבדים.

גורם ישראלי אמר בחמישי לחדשות 13 כי "סינוואר היה סרבן עסקאות סדרתי, וראה בחטופים קלפי מיקוח לשימור חייו ושלטון חמאס". עוד הוסיף הגורם: "אנו מקווים בזהירות שחיסולו יוביל להזדמנויות מדיניות, בהן עסקה לשחרור חטופים". במטה משפחות החטופים בירכו אמש על החיסול, אך הוסיפו כי "אין ולא יהיה ניצחון מוחלט ללא שחרור כל 101 החטופים".