קרובי חטופים: "רה"מ נטש אותם ונותן לסינוואר מלחמה אזורית"

ברקע ההסלמה בצפון וההיערכות לתגובת חיזבאללה, הפגנות למען החטופים מתקיימות בשורת מוקדים. קרובי חטופים בהצהרה בבגין בת"א: "נתניהו נוטש את החטופים ונותן לסינוואר בדיוק את מה שהוא רוצה – מלחמה אזורית"

זמן צפייה: 01:22

ברקע חילופי האש הכבדים בצפון וההיערכות לתגובת חיזבאללה על חיסולו של בכיר הארגון איבראהים עקיל בביירות אתמול, רבים מפגינים הערב (שבת) מול שער בגין בתל אביב ובסמוך לבית ראש הממשלה בקיסריה למען החטופים המוחזקים בשבי בעזה כבר 351 ימים, ונגד הממשלה בראשות נתניהו. הפגנות התקיימו בעשרות מוקדים נוספים ברחבי הארץ.

המשטרה עצרה בהפגנה בת"א את שחר מור (זהירו), אחיינו של אברהם מונדר שנרצח בשבי ושגופתו חולצה מעזה. מפגינים שנכחו במקום חסמו בגופם את הניידת אליה הוכנס. בקיסריה, הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') דן חלוץ, נשכב על הכביש וחסם אותו בגופו - ופונה באלימות על-ידי שוטרים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409212252' autoplay='0' credit='' desc='אחיינו של אברהם מונדר נעצר בהפגנה בת"א' poster='' kid='1_ptybi8ae' duration='35']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409212254' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים חוסמים את הניידת אליה הוכנס אחיינו של מונדר' poster='' kid='1_7ql1qo2z' duration='22']

מוקדם יותר, בני משפחות חטופים צעדו יחד עם אלפי מפגינים נוספים, ממטה מפלגת הליכוד שבמצודת זאב בת"א עד לשער בגין, בקריאות להחלפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במועמד שיפעל להביא לעסקת חטופים.

"351 ימים ללא המשפחות, בייסורים שלא ייאמנו וללא שינה. הצטרפו למשפחות - בקריאה לשחרור 101 החטופים מרצועת עזה", נמסר ממטה המשפחות. "הממשלה ויתרה עליהם – אבל אין סיכוי שאזרחי מדינת ישראל יוותרו עליהם. הם האחים והאחיות שלנו – אנחנו הסיכוי היחיד שלהם. רק מאבק ציבורי רחב היקף, עוצמתי וחסר תקדים יחזיר אותם".

מפגינים למען החטופים ונגד הממשלה בתל אביב
מפגינים למען החטופים ונגד הממשלה בתל אביב | צילום: רויטרס
מפגינים למען החטופים מול הקריה בתל אביב
מפגינים למען החטופים מול הקריה בתל אביב | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409211932' autoplay='0' credit='' desc='צעדת קרובי חטופים ופעילים להשבתם בת"א' poster='' kid='1_i00ocnrj' duration='31']

[brightcove_iframe video_id='' autoplay='0' credit='הדס זבלבסקי' desc='קובי בן עמי, אחיו של אוהד החטוף בעזה, תוקף את נתניהו: "ערכי העם שלנו הולכים ונרמסים תחת ידך הרועדות"' poster='' kid='' duration='0'']

קובי בן עמי, אחיו של אוהד החטוף בעזה, אמר בעצרת בצומת שער הנגב: "כמעט שנה יש לי אח חטוף בעזה. הכאב הזה, הוא לא כאב שאפשר לתאר במילים. אח זה לא רק קשר דם, זה קשר של חיים. גדלנו יחד, חלקנו רגעים, שמחות, פחדים, חלומות. כשיש לך אח, יש לך מישהו שתמיד לצידך, לא משנה מה. ועכשיו, כשאח שלי רחוק ממני, בסכנה, בפחד אני מרגיש את הכאב הזה בכל רגע. אני מרגיש את תחושת הכישלון וחוסר האונים".

בן עמי הוסיף: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה. לאדם שאח שלו, יוני נתניהו ז"ל, היה גיבור שעמד בראש מבצע להצלת חטופים, במקום רחוק ומסובך הרבה יותר. אני שואל אותך, אדוני ראש הממשלה, האם אחיך לא היה מציל אותך? הוא היה עושה הכל. לא משנה מה. אני יודע את זה. אני בטוח שאחיך היה עושה כל מה שביכולתו כדי להציל אותך. יותר מזה. אחיך היה עושה הכל כדי להציל גם את אחי. לא משנה מה. הוא גילם את כל מה שהאמנו בו במדינה הזו. הוא היה גיבור. מצפונו היה ערכי ושלם. ואיפה המצפון שלך? ערכי המדינה שלנו, ערכי העם שלנו הולכים ונרמסים תחת ידך הרועדות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409211934' autoplay='0' credit='' desc='צעדה למען החטופים בת"א' poster='' kid='1_p6x0qtvn' duration='19']

מפגינים למען החטופים בתל אביב
מפגינים למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2109241830' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת משפחות החטופים מול הקריה בת"א' poster='' kid='1_msggyru7' duration='223']

עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף, אמרה בהצהרת משפחות חטופים מול שער בגין: "נתניהו נוטש את החטופים, משתף פעולה עם סינוואר ונותן לו בדיוק מה שהוא רוצה - מלחמה אזורית. במשך חודשים אנחנו מזהירים מכך שנתניהו מטרפד עסקה ותוקע אותה בכוונת מכוון. הזהרנו שזו או עסקה או הסלמה אזורית - ושחייבים קודם להחזיר את החטופים. עכשיו, כולם רואים שנתניהו בחר בהסלמה אזורית, והחליט להקריב את החטופים על מזבח שימור שלטונו. את המחיר משלמים וישלמו החטופים וכל אזרחי ישראל".

דני אלגרט, שאחיו איציק חטוף, תקף את ראש הממשלה: "נתניהו, אם ההצעה של גל הירש אמיתית – אנחנו דורשים שתצהיר עליה בקולך מול כל העולם. אל תשלח את הירש. הרי מדובר במחזור של הצעה מינואר שסירבת לה – ואין לה שום סיכוי אמיתי עכשיו. היא לא תואמה עם צוות המו"מ ולא הגיעה לאמריקנים. נתניהו, אתה ממשיך לייצר ספינים כדי להוריד ממך את הלחץ לעסקה. כל עוד אתה בשלטון – אתה תעשה הכול כדי להאריך את המלחמה ולבלום כל עסקה. בינתיים החטופים גוססים במנהרות המוות וההשמדה. אנחנו דורשים מהממשלה לקבל מיידית את העסקה שיש על השולחן ולהחזיר את כל החטופים - לפני שלא יישאר את מי להציל".

לראשונה מאז תחילת המלחמה, ההפגנת בצומת עמיעד שבצפון בוטלה בשל כוננות הספיגה באזור. מארגני המחאה מסרו: "אם כדי שנחזור הביתה הממשלה הכושלת ביותר בתולדות ישראל תסתבך במלחמה שתגבה אלפי חללים ולא תשיב את החטופים - אנחנו מוותרים על חזרתנו הביתה. רק החלפת הממשלה וכינון ממשלה חלופית יכולה להוביל לפתרון ראוי לצפון ולהחזרת החטופים".

הפגנה להשבת החטופים בתל אביב
הפגנה להשבת החטופים בתל אביב | צילום: איתן סלונים
הפגנה להשבת החטופים בתל אביב
הפגנה להשבת החטופים בתל אביב | צילום: גילי יערי, פלאש 90

אתמול, אחרי חודשים שבהם ארה"ב הציגה אופטימיות בנוגע לסיכויים לעסקה, אמרו בכירים אמריקנים ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם לא מאמינים שישראל וחמאס יצליחו להגיע להסכם עד  תום כהונת ביידן בינואר. לפי הדיוח, הממשל האמריקני אמנם לא צפוי לעצור את חתירתו להסכם, שכן הוא רואה בו הדרך היחידה לסיים את המלחמה בעזה ובלימת המערכה בלבנון - אך מחלקת המדינה והפנטגון טוענים שהצדדים לא יסכימו למסגרת הנוכחית.

"שום עסקה לא קרובה", אמר אחד הבכירים - והוסיף: "אני לא בטוח שזה יצליח אי פעם". גורמים רשמיים ציינו שתי סיבות עיקריות לפסימיות: מספר האסירים הפלסטינים שישראל תצטרך לשחרר על כל חטוף, ואי-התפשרות מצד חמאס, שמשנה את דרישותיו בכל פעם שישראל מסכימה למתווה מסוים. למרות הביקורת על חמאס, הבכירים ביקרו גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמרו כי גם הוא טרפד את המגעים לעסקה כדי לפייס את הצד הימני בקואליציה.

גורם אחר הסכים עם התחזית הפסימית ואמר כי "אין שום סיכוי שזה יקרה עכשיו". עוד הוסיף: "כולם ממתינים עכשיו ומחכים לראות מה יקרה עד אחרי הבחירות. התוצאה תקבע מה יכול לקרות תחת הממשל הבא".