שבוע 18 למחאה: 179 אלף הפגינו בת"א נגד המהפכה המשפטית

המפגינים נגד המהפכה המשפטית מחו בתל אביב, בחיפה ובמוקדים רבים נוספים ברחבי הארץ. מארגני המחאה: "אין ביטחון בלי דמוקרטיה חזקה ויציבה". לראשונה: נוכחות גדולה של מוחים ערבים ודרוזים

זמן צפייה: 01:35

כיומיים אחרי "יום השוויון" שהתקיים ביום חמישי, המחאות נגד המהפכה המשפטית התקיימו גם הערב (שבת) זה השבוע ה-18 ברציפות. ברחוב קפלן שבתל אביב התאספו אלפים, כמו גם במוקדים נוספים ברחבי הארץ. בחיפה החלה צעדה ממרכז הכרמל לחורב. לפי הערכת חברת CrowdSolutions עבור חדשות 13 - נכון לשעה 20:30 הפגינו 179 אלף בני אדם ברחוב קפלן שבתל אביב - מספר שעלה על כל הציפיות, בעיקר בעקבות הדיבורים על פיחות הולך וגובר במספר המפגינים בעקבות עצירת החקיקה.

כמו כן, השבוע נרשמה לראשונה נוכחות משמעותית של העדה הדרוזית בהפגנה כחלק מתמת "השוויון" החדשה של ההפגנות. הדרוזים מחו, בין היתר, כנגד כינונו של "חוק הלאום" מ-2018.

בקדמת הצעדה, הלכו פעילי מחאה יהודים וערבים והניפו את הסיסמה "אזרח סוג מת" במחאה על הפקרת הטיפול בפשיעה המשתוללת בחברה הערבית. כמו כן, המוחים נשאו תמונות של הקורבנות, ותמונות של השר איתמר בן גביר עם הכיתוב "השר לכישלון לאומי". בנוסף, השבוע נרשמה לראשונה נוכחות משמעותית של העדה הדרוזית בהפגנה כחלק מתמת "השוויון" החדשה של ההפגנות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306051929' autoplay='0' credit='האם ראית את האופק לאחרונה? ' desc='' poster='' kid='1_9j05bdlu' duration='']

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נשא דברים בהפגנה ברחובות: "נהפוך כל אבן כדי לבדוק אם יש סיכוי להגיע להסכמה היסטורית שתלווה אותנו מאה שנה קדימה, אבל אנחנו לא ניתן להם סתם למשוך זמן כדי להציל את הממשלה שלהם. הממשלה לא יכולה לנהל שיחות בבית הנשיא, ובו בזמן להכפיש את שופטי בג"ץ ולשלוח ביריונים לרחובות. הממשלה צריכה להוריד את כל החוקים משולחן הכנסת והם צריכים להבין – לא יהיה מצב שבו הקואליציה תבחר לעצמה שופטים. זה לא הולך לקרות. לא במשמרת שלנו".

ממארגני המחאה נמסר כי "אין ביטחון בלי דמוקרטיה חזרה ויציבה", מתוך התייחסות לתקיפת צה"ל ברצועת עזה השבוע לאחר מטח רקטות שנורה לכיוון יישובי הדרום ואף חלקן נפל בשדרות. "הוועדה למינוי שופטים כבר הייתה אמורה להיות מנותצת על הרצפה אך היא רק הפרומו. ברגע שהמשימה תושג, דבר לא יעמוד ביננו לבין השליט, מאותה נקודה יוכלו לקחת מאיתנו כל דבר גם את הדבר הכי יקר לנו – החירות, ועל זה אנחנו ברחובות".

מפגינות בתל אביב, הערב
מפגינות בתל אביב, אמש | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

תנועת המחאה "בונות אלטרנטיבה" קיימה 30 דוברות ב-30 מוקדים שונים ברחבי הארץ, כשבמטרתן להעביר מסר לקואליציה: "שנו את סדרי העדיפויות שלכם והתחילו לדאוג לאזרחי ואזרחיות המדינה. 100 ימי החסד שלכם עברו מזמן. 12 נשים נרצחו מתחילת השנה. מיצגי השפחות יוחזרו הערב כדי להזכיר לכולן ולכולם את מה שאסור שיקרה כאן".

''חאפלה מרוקאית'' מול ביתו של אהרן ברק
''חאפלה מרוקאית'' מול ביתו של אהרן ברק | צילום: רויטרס

כאמור, ביום חמישי נערך "יום השוויון", ואלפים יצאו להפגין נגד המהפכה המשפטית. המוחים הפגינו מול בית הנשיא בירושלים, פתחו "לשכת גיוס" בבני ברק, הפגינו מול בנייני הרבנות בירושלים ובתל אביב, ומול ביתם של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. כל הכבישים שנחסמו נפתחו לתנועה. בנוסף, המוני מפגינים בעד המהפכה המשפטית מחו מול ביתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק בתל אביב וקיימו "חאפלה מרוקאית".