סערת ההפלות: הישראליות שצריכות לשכנע את הוועדה להפסקת היריון

בכל הקשור לזכות האישה על גופה - נשות ישראל במצב טוב יחסית לשאר מדינות העולם שחלקן אוסרות הפלות בשלבים מאוחרים, וחלקן אוסרות הפלות בכלל. אך בשעה הקשה שבה אישה ישראלית צריכה להפסיק את ההיריון - היא נדרשת לשבת מול שלושה זרים ולשכנע אותם. "לא הייתה לי האפשרות להחליט על גופי"

זמן צפייה: 05:44

הרוחות בארצות הברית סוערות גם היום (ראשון) סביב החלטת בית המשפט העליון האמריקני לבטל את הזכות החוקתית להפלה, ובכל הקשור לזכות האישה על גופה - נשות ישראל במצב טוב יחסית לשאר מדינות העולם שחלקן אוסרות הפלות בשלבים מאוחרים, וחלקן אוסרות הפלות בכלל.

אבל מסביבנו מתהלכות נשים רבות שנאלצו לעבור הפלות, בין אם מרצון ובין אם מכורך, רווקות, נשואות, בגלל מומים בעובר או בגלל דכאון קשה אחרי לידות קודמות שכמעט גבה את חייהן. אף אחת מהן לא עשתה הפלה בקלות דעת, כמו עוד פעולה שעושים ביום יום. כולן משלמות מחיר קשה - גופני ורגשי על ההחלטה הזאת והן גם בדרך כלל אלה שנושאות אותה עד יומן האחרון.

ובשעה הקשה הזו הן נדרשות לשבת מול שלושה זרים ולשכנע אותם למה הן לא מסוגלות לעבור את תשעת החודשים האלה ואת מה שיגיע אחריהם. לעיתים הן נאלצות לשקר, ולהסתכן בהעמדה לדין פלילי על כך, אגב, כדי שיאשרו להן לא לעבור גהינום אחד בתמורה לגהינום אחר שיעבור עליהן ממילא.

הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

הרבה דעות מאוד מוצקות מציפות את הרשתות החברתיות בימים האחרונים. מכיוון ששליטה של אישה על חייה ועל גופה אינה טיעון מספיק חזק עבור חלק מהכותבים, כדאי לכל השולפים המהירים לכל הפחות לשוחח לפני ההקלדה הבאה עם אישה כזו, שנאלצת לשאת את הצלקת גם אם וכאשר נולד תינוק בריא לאחר מכן, גם בחלוף הזמן, גם כשהיא שומעת שרבות אחרות עוברות את זה.

הוועדה להפסקת הריון לא תגדל את הילד על שלל צרכיו, היא לא תפוטר מהעבודה, היא לא תדמם, הגוף שלה לא יבגוד בה בגלל ההיריון והיא לא תבכה שנים קדימה אם לא אצליח לשכנע אותה או לשקר לה טוב מספיק שההיריון הזה לא רצוי.

אז טוב עושה המדינה שמאפשרת הפלה למי שזקוקה לה במסגרת הרפואית המתאימה ולא עם קולב באיזו חצר אחורית. הגיע הזמן שנצעד צעד נוסף קדימה ונכיר בכך שלמרות שאנחנו "רק" נשים, אנחנו לא צריכות לשכנע ועדה לאפשר לנו את העתיד שאנחנו מבקשות לעצמנו.