בית המשפט העליון בארה"ב ביטל את הזכות החוקתית להפלה

בית המשפט בוושינגטון הפך את הפסיקה ההיסטורית משנת 1973 של משפט רו נגד ווייד שהגנה על האפשרות של נשים להפיל. כעת, צפויות מדינות רבות להוציא את הליכי הפסקת ההיריון אל מחוץ לחוק. הנשיא ביידן אמר על ההחלטה: "טראמפ לקח את הזכות הבסיסית של האמריקניות"

זמן צפייה: 04:03

דרמה בארצות הברית: בית המשפט העליון בוושינגטון ביטל היום (שישי) את ההחלטה ההיסטורית משנת 1973, של משפט רו נגד ווייד, שהתערבה בחקיקה מדינתית שאסרה הפלות ואפשרה את זכותן החוקתית של נשים להפלה ברוב של שישה נגד שלושה שופטים. לפי הפסיקה החדשה, אם מדינה ספציפית תאסור הפלות - הפסיקה הפדרלית לא תתערב בעניין.

ביטול הפסיקה המהפכנית יביא סוף לכמעט 50 שנים של הגנה חוקתית על האפשרות להפלה, ומדינות עם רוב רפובליקני בארה"ב צפויות להוציא את האפשרות להליכי הפסקת היריון אל מחוץ לחוק, מה שימנע ממיליוני נשים אמריקניות את הגישה אליהם. מדינת מיזורי הודיעה כבר הערב כי היא אוסרת הפלות, והפכה למדינה הראשונה שעושה זאת לאחר הפסיקה.

מיד לאחר מכן הודיעה גם טקסס על כך שההפלות מחוץ לחוק, והכריזה על ה-24 ביוני כיום חג. גם לואיזיאנה ואינדיאנה הכריזו על כך שהפלות אינן חוקיות בשטחן יותר.

הפגנות נגד הפסיקה בקליפורניה, 22 ביוני
הפגנות נגד הפסיקה בקליפורניה, 22 ביוני

הנשיא ג'ו ביידן אמר הערב: "זה יום עצוב עבור המשפט ועבור המדינה. לפני 50 שנה, המקרה הזה שינה את חייהן של נשים לבחירה עצמאית. הנשים בעלות הכוח לשלוט בחייהן ובגורלן. לכל אחד מאיתנו יש את הזכות לבחור איך לחיות את חיינו. בואו נהיה ברורים - בריאות הנשים במדינה הזאת כעת נמצאת בסיכון. טראמפ עשה מה שלא נעשה לפני - לקח את הזכות הבסיסית של אמריקניות".

"זה מרושע.מדינות שמבטלות הפלה חוזרות למאה ה-18. רופאים עלולים להפוך לפורעי חוק רק כי הם מבצעים את חובתם", הוסיף ביידן והבטיח כי נשים יוכלו לנסוע בחופשיות ממדינה אחת למדינה אחרת על מנת לבצע הפלה: "אני אדאג לזה שהן יוכלו לבצע זאת. אני אעשה כל מה שבכוחי".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בהצהרה בעקבות הטבח בטקסס
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בהצהרה בעקבות הטבח בטקסס | צילום: רויטרס

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי המדינות בהן צפויה להיות מבוטלת בקרוב הזכות להפלה הן אלבמה, קנטאקי, לואיזיאנה, מיסיסיפי, דרום דקוטה, צפון דקוטה, אוקלהומה, טנסי, טקסס, יוטה, מערב וירג'יניה, וויומינג, אריזונה, פלורידה, ג'ורג'יה, אוהיו ודרום קרוליינה. עוד נמסר בעיתון כמה חברות אמריניות בולטות הודיעו כי יממנו בעבור העובדות שלהם את הניעות למדינות שכן מתירות הפלות. בין החברות: "סטארבאקס", "טסלה" ועוד.

הפגנות נגד הפסיקה בקלפורניה, 22 ביוני
הפגנות נגד הפסיקה בקליפורניה, 22 ביוני | צילום: רויטרס

הנשיא לשעבר, ברק אובמה, כתב בחשבון הטוויטר שלו על ההחלטה: "כיום, בית המשפט העליון לא רק הפך כמעט 50 שנות תקדים, הוא מסר את ההחלטה האישית החשובה ביותר שניתן לקבל, לגחמותיהם של פוליטיקאים ואידיאולוגים. זו מתקפה על חירותן של מיליוני אמריקניות".

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ציטטה בנאומה הערב את המשורר הישראלי אהוד מנור ואמרה בעודה דומעת: "אין לי ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת. אנחנו מקווים שבית המשפט העליון יפקח את עיניו. כאם, כאישה, זה דבר מאוד עצוב לראות. בגלל דונלד טראמפ, מיץ' מק'ונל, המפלגה הרפובליקנית, והרוב שלהם בבית המשפט העליון, לנשים אמריקניות היום יש פחות חופש מאמהותיהן".

מנגד, מייק פנס, סגן הנשיא לשעבר, שיבח את פסיקת בית המשפט העליון ואמר: "היום החיים ניצחו". בנו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ ג'וניור, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "גאה במה שאבי השיג היום. הוא העניק לתנועה שלנו שלושה שופטי בית-משפט עליון התומכים בחיים".

הפגנות נגד הפסיקה בוושינגטון, 21 ביוני
הפגנות בעד הפסיקה בוושינגטון, 21 ביוני | צילום: רויטרס

בחודש מאי האחרון האתר האמריקני "פוליטיקו" פרסם את הדלפת טיוטת הפסיקה הדרמטית. דקות אחרי הפרסום הוקמו מחסומים מול בית המשפט העליון בוושינגטון, ובמהרה התאספו של הלילה מפגינים רבים, המוחים נגד הפסיקה המסתמנת. המפגינים נושאים עמם שלטים בדבר זכותן של נשים על גופן, והאווירה במקום סערה.

מפגינים מול ביהמ''ש העליון בוושינגטון לאחר הדלפת הפסיקה הנוגעת לאיסור הפלות
מפגינים מול ביהמ''ש העליון בוושינגטון לאחר הדלפת הפסיקה הנוגעת לאיסור הפלות | צילום: רויטרס