האזהרה של מזכ"ל האו"ם: מדינות האיים באוקיינוס ​​השקט ב"סכנה חמורה"

לקראת פסגת האקלים הצפוייה באזרבייג'ן, אנטוניו גוטרש מפרסם שני דו"וחות חדשים על המשבר העולמי וקורא להגדלת תקציב התמיכה במדינות שנמצאות בסכנת הצפה עם עליית מפלס המים. לטענתו, העולם חייב לענות ל"קריאות ה-SOS" לפני שיהיה מאוחר מדי. "אם נציל את האוקיינוס ​​השקט, נציל גם את עצמנו"

האוקיינוס השקט
האוקיינוס השקט | צילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פירסם היום (שלישי) שני דו"חות אקלים חדשים, לאחר שבביקור בטונגה, מדינת איים מזרחית לאוסטרליה, הזהיר גוטרש מהסכנה שבה נמצאים האיים באוקיינוס השקט בעקבות עליית מפלס המים ודרש מהעולם "להיענות לקריאת העזרה לפני שיהיה מאוחר מידיי".

בדו"חות פורסם כי טמפרטורת מיי האוקיינוס השקט שילשה את עצמה לעומת הממוצע, כאשר תכיפות גלי החום במים הכפילו את עצמם וכעת הם יותר משמעותיים ומתחזיקים לאורך יותר זמן. כמו כן, הדו"חות הזהירו כי "לא מדובר באיום השייך לעתיד הרחוק, במיוחד עבור איי האוקיינוס השקט".

"זהו מצב מטורף", אמר מזכ"ל האו"ם והוסיף: "עליית מפלס המים הוא משבר שנוצר על-ידי בני האדם, וזה משבר שבקרוב יקבל ממדים עצומים שלא יהיה איך לתקן אותם, אך אם נציל את האוקיינוס השקט נציל גם את עצמנו".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס
האוקיינוס השקט
האוקיינוס השקט | צילום: רויטרס
צוללן במעמקי האוקיינוס
צוללן במעמקי האוקיינוס | צילום: shutterstock

במהלך ביקורו בטונגה ולקראת פסגת האקלים הצפוייה באזרבייג'ן קרא גוטרש למנהיגי העולם להפחית משמעותית בצריכת הדלק, ולהגדיל את התקציבים להתמודדות עם סוגיית האקלים: "זאת קריאת SOS - אנו צריכים הגדלה של התקציבים כדי להתמודד עם עליית מפלס המים".