בעקבות מחדל העוברים: עלייה בביקוש לבדיקות גנטיות פרטיות

פרסום ראשון: עוד ועוד זוגות שעברו טיפולי פוריות פונים לבתי החולים מתוך חשש שגם במקרה שלהם נעשתה טעות שהם לא מודעים לה. לפי חוק מידע גנטי בארץ, בדיקות כאלה צריכות להתבצע תחת צו שיפוטי, גם אם הן בהסכמה ההורים - ולכן מעט מהפניות מתורגמות בסוף לבדיקה

זמן צפייה: 01:13

פרסום ראשון: לאחר פרשת החלפת העוברים בבית חולים אסותא ברtשון לציון, הערב (שני) דיווחנו במהדורה המרכזית על עלייה בביקוש למכוני בדיקות גנטיות בבתי חולים במרכז הארץ, ובעיקר באיכילוב, שיבא-תל השומר וביה"ח קפלן ברחובות. עלייה זו נרשמת עקב חשש של זוגות שעברו טיפולי פוריות, ותוהים האם גם במקרה שלהם נעשתה טעות כזו שהם לא מודעים לה.

יש לציין כי לא מדובר על מידע קונקרטי שנאסף, כזה שמצביע על טעות או פגם בתהליך, אלא מדובר בחשש סובייקטיבי של אותם זוגות. עם זאת, לפי חוק מידע גנטי בישראל, בדיקות גנטיות צריכות להיות תחת צו שיפוטי גם אם הן בהסכמת ההורים ואפילו אם הן לבקשתם. לכן, רוב הפניות האלו לא מתרגמות בסופו של דבר לבדיקות.

אסותא בראשון לציון
אסותא בראשון לציון

במקביל, משרד הבריאות הודיע היום שהוא מזמן את אסותא ראשון לציון לשימוע, שייערך ביום רביעי הבא. בתוך כך, מטופלות פוריות באסותא שלחו מוקדם יותר היום מכתב זועם למשרד הבריאות ודרשו להמשיך לבצע את הבדיקות הגנטיות לאיתור ההורים הביולוגים של הילדה ממחדל העוברים.

כזכור, לפני שבוע ילדה האם ההרה ממחדל פרשת העוברים בבית חולים אסותא בראשל"צ. יום לפני כן דחה בית המשפט לענייני משפחה בקשה של בני זוג שנחשדו להוריה הביולוגיים של העוברית, לקבל מעמד אפוטרופוסות על התינוקת. בני הזוג ערכו בדיקה גנטית ומשהתגלה שהם לא הוריה הביולוגים של התינוקת, נדחתה בקשתם לאפוטרופסות.

תביעה ייצוגית הוגשה נגד אסותא על סך 2.5 מיליון שקלים, תביעה זו אינה קשורה לתביעות על רשלנות שיוגשו בהמשך. בתוך כך המתלוננות נפגשו בכירה משרד הבריאות, שאמרה להן כי הן חייבות להגיש צו לבית המשפט ושבינתיים הם ממשיכים לבדוק את הפרשה ואת המחדלים מול אסותא. בנוסף המליץ משרד הבריאות למתלוננות לפנות ישירות לבית החולים ולנהל מולו את הסוגיה.