פרופ' גמזו והתפקיד החדש: במשרד הבריאות לא השיבו איך הוא נוצר

אחרי שהודיע על פרישתו מניהול בית החולים איכילוב - הצית פרופ' רוני גמזו ביקורת במערכת הבריאות נגד משרד הבריאות, הרגולטור, שטרם נתן את דעתו בנושא, שכן גמזו הזכיר במכתבו לעובדים שהוא יישאר "יו"ר בית החולים" - תפקיד שלא קיים בשום מוסד רפואי ממשלתי אחר

פרויקטור הקורונה רוני גמזו
פרויקטור הקורונה רוני גמזו | צילום: לע"מ

ביום רביעי השבוע הודיע פרופ' רוני גמזו על פרישתו מניהול בית החולים איכילוב, זאת, על-פי ההערכות, כחלק מהכנה לקמפיין ריצתו לראשות עיריית תל אביב. אלא שלקראת חתימת מכתב הפרישה שלו לעובדים - הוזכרה בקצרה כוונתו של פרופ' רוני גמזו להישאר כ"יו"ר בית החולים איכילוב". מדובר בתפקיד שאיננו קיים באף בית חולים ממשלתי אחר.

גורמים במערכת הבריאות מתחו על כך ביקורת: "כיצד ייתכן שפרופ' גמזו יוצר לעצמו תפקיד חדש בעיצומן של הכנות לקמפיין פוליטי? אין הליך מנהל תקין?". בדבריהם מכוונים הגורמים לרגולטור - משרד הבריאות - שכלל לא נמצא בתמונה. למרות פניות חוזרות של חדשות 13 לדוברות משרד הבריאות - לא התקבלה תשובה בנוגע לשאלה האם יצירת התפקיד החדש עברה את אישור המשרד, ומה יהיה, לדוגמה, גובה השכר שעתיד פרופ' גמזו להרוויח? נזכיר בהקשר זה כי בית החולים איכילוב הינו חצי עירוני וחצי ממשלתי.

כאמור, השבוע הודיע פרופ' גמזו על המהלך. עם זאת, הוא נשאר בבית החולים לכהן בתפקיד שיעסוק בפיתוח בית החולים, העצמת חברות הבת, קידום החדשנות וההשקעות ב tech-health, בפיתוח הפעילות הבינלאומית וסיוע בהשגת המקורות להמשך הפיתוח המבני יחד עם עמותת הידידים, כך כתב גמזו בהודעתו לעובדי ועובדות איכילוב. כמו כן, כתב גמזו כי הוא בוחן "השתלבות בתפקידים ציבוריים ועסקיים – אם כי לא קיבלתי עדיין כל החלטה בנושא". כך מתייחס פרופסור גמזו להצהרתו בעבר כי יתמודד על ראשות עיריית תל אביב.

חדר המיון בבית החולים איכילוב בתל אביב
חדר המיון בבית החולים איכילוב בתל אביב | צילום: ג'ני ירושלמי

במכתב שנשלח לצוות בית החולים תחת הכותרת "זה לא שיר פרידה", כתב גמזו כי לפני שבע שנים החליף את פרופסור גבי ברבש כמנכ"ל בית החולים, "והמשכתי לשים דגש על מצוינות ושירות אמפתי תוך הרחבת תשתיות ופעילות ביה"ח. בזכות העבודה המקצוענית שלכם, בזכות המחויבות העצומה שלכם – אנחנו ארגון הבריאות מספר 1 בישראל ואחד הבולטים בעולם בתחומו" כתב לאנשי ונשות הצוות.

גמזו פתח את מכתבו וכתב: "לפני כעשרים שנה הצטרפתי להנהלת בית החולים כסמנכ"ל כלכלה ומאז התמקדתי בקביעת סטנדרט של ניהול אסטרטגי המשלב התרחבות, תוך התייעלות ואיתנות פיננסית. כיום, איכילוב הוא אחד הארגונים המנוהלים בסטנדרטים מקצועיים ברמה האיכותית והגבוהה ביותר, תוך גילוי אחריות ובהתבסס על איתנות פיננסית".

"בשבועות האחרונים גמלה בליבי החלטה לפנות את תפקיד מנכ"ל בית החולים, ולאפשר למנהיגות חדשה ופורצת דרך לנהל את ביה"ח למול אתגרי העתיד", כתב גמזו. "אני חושב שמנהיגות ציבורית מעוררת השראה נמדדת ביכולת לפנות את מקומך לדור הבא גם כשאתה מרגיש עוצמה, נוחות וביטחון בתפקיד שלך. דווקא אז נדרש ממנהיג לאפשר המשכיות, התחדשות והתעצמות תוך ריענון של סגנון הניהול".

רוני גמזו הוא מנהל בית החולים איכילוב מאז 2015, וזכור לציבור בעיקר מתפקידו כפרויקטור הלאומי לנגיף הקורונה, שמילא מיולי ועד נובמבר 2020. בעת שמילא את תפקיד הפרויקטור, עזב זמנית את תפקידו באיכילוב ובמקומו מונו גיל פייר ויצחק שפירא.