בשל אלימות המשטרה במחאות: מערכת הבריאות תושבת לשעה

לאחר האירועים האלימים בהפגנות שבהם נפגעו רופאים - הודיעה ההסתדרות הרפואית על קיום "עצרות מחאה" של הוועדים המקומיים בכל בתי החולים והמרפאות ביום ראשון - למשך שעה

חדר מיון. ארכיון

בעקבות האלימות המשטרתית נגד רופאים בהפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים, ההסתדרות הרפואית הודיעה היום (חמישי) על השבתת מערכת הבריאות לשעה ביום ראשון. בין הוועדים המקומיים שיקיימו "עצרות מחאה", בשעה שיבחרו - וועדי בתי החולים, קופות החולים והמרפאות המקומיות, כשכל יו"ר וועד יקבע באופן עצמאי את שעת קיום העצרת, "במטרה לצמצם למינימום את הפגיעה במטופלים".

במהלך מחאה סוערת בירושלים ביום שני האחרון, שלושה מפגינים - בהם הרופאה ד"ר טל וייסבאך שנפגעה בעינה - נפצעו מזרם בכינון ישיר של מכת"זית. ארגון "החלוקים הלבנים" טען כי "הפגיעה גרמה לסכנה ממשית לראייתה. האירוע התרחש לאחר שד"ר וייסבאך הגיעה להפגנה כחלק ממשימתה ההתנדבותית לספק סיוע רפואי. לדברי עדים, ד"ר וייסבאך לא היוותה שום איום ולא השתתפה בפעולות אלימות. הפגיעה התרחשה במהלך שימוש מופרז בכוח על ידי כוחות המשטרה, בניגוד להנחיות החוק".

ד"ר טל וייסבאך
ד"ר טל וייסבאך, שנפגעה בעינה מכינון ישיר של מכת"זית | צילום: החלוקים הלבנים

לפני כשבועיים נעצר באלימות רופא, בזמן שהעניק טיפול רפואי, במהלך המחאה בעד שחרור החטופים בתל אביב. נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב על האירוע ואמר: "התמונה של הרופא שנעצר בכוח הזרוע על-ידי המשטרה בהפגנה אמש, בעת שהעניק טיפול רפואי, מטרידה אותי מאד ומחייבת בדיקת עומק מקיפה. היא מצטרפת לתמונות, פניות ותלונות המגיעות לפתחי בתקופה האחרונה, מקרב אזרחים מקבוצות שונות באוכלוסיה ומגוונות, שסובלים מתופעה דומה".

מההסתדרות הרפואית נמסר כי "אנו עדים בתקופה האחרונה לאלימות משטרתית נגד רופאות ורופאים בתפקיד, המושיטים עזרה רפואית לפצועים. לאחרונה נתקלנו לצערי בשני מקרים, בהם פעלה המשטרה בניגוד גמור לנהלים, שכן שני הרופאים שנפגעו מאלימות משטרתית היו לבושים בווסט אדום המזהה אותם כרופאים בתפקיד".

"לפני כשבועיים", הוסיפו, "לאחר המקרה הראשון של אלימות כלפי רופא שהעניק טיפול לפצועים במהלך הפגנה, התכנסה הנהגת ההסתדרות הרפואית בישראל ושקלה האם לנקוט בצעדים ארגוניים אך החליטה לאחר בחינה בכובד ראש, כי לאור עמדת משטרת ישראל כי מח"ש פועל לחקירת האירוע ונוכח הצהרתם של שר הבריאות ונשיא המדינה, אשר גינו כל אירוע אלימות כלפי רופאים המעניקים טיפול רפואי, להמתין לתוצאות החקירה".

צוותי רפואה מפנים מפגין שנפגע במחאה נגד הממשלה ובעד שחרור החטופים
צוותי רפואה מפנים מפגין שנפגע במחאה נגד הממשלה ובעד שחרור החטופים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"קיווינו שמקרה כגון זה לא יחזור על עצמו", כתבו בנושא החלטתם לא לנקוט בצעדים לאחר התקיפה הראשונה, "ועשינו זאת מתוך הבנה כי כוחות המשטרה הם למעשה בני ברית של הרופאות והרופאים, עם מטרה עליונה ומשותפת - לשמור על חיי אדם. לצערנו, לא חלף שבוע ואנחנו עדים לפגיעה חמורה ברופאה שהיוותה חלק מקבוצת הסיוע הרפואי בהפגנות".

ההסתדרות הרפואית, בראשות פרופ' ציון חגי, חתמו את הודעתם בקריאה: "אנו קוראים בזאת לממשלת ישראל, משרד הבריאות ומשטרת ישראל להטות אוזן לקריאתנו הדחופה - ולשפר לאלתר את ההגנה על הרופאות והרופאים".