בעקבות מקרי האלימות נגד רופאים: מערכת הבריאות תושבת ביום שני

בתום דיון מיוחד בעקבות אירועי האלימות האחרונים נגד רופאים, הוחלט בהסתדרות הרפואית להשבית את מערכת הבריאות כולה והיא תפעל במתכונת שבת מצומצמת עם ועדת חריגים למקרים מיוחדים. פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית: "מישהו בממשלה צריך להתעורר ולשים סוף למגפת האלימות"

זמן צפייה: 00:31

ההסתדרות הרפואית הודיעה הערב (חמישי) כי בתום דיון מיוחד על רקע האלימות נגד צוותים רפואיים הוחלט להשבית ביום שני הקרוב את מערכת הבריאות כולה – בתי החולים ומרפאות הקהילה. ביום השביתה תפעל מערכת הבריאות במתכונת שבת מצומצמת, וההסתדרות הרפואית תפעיל ועדת חריגים למקרים מיוחדים.

"שביתה היא אף פעם לא ברירת המחדל עבורנו, אולם האלימות במערכת הבריאות כבר מזמן הפכה למגיפה וכמעט מדי יום נחצים הקווים האדומים. ביום שני הרופאות והרופאים אומרים די לאלימות, די להפקרות", אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי.

הרופא שהותקף בסורוקה ותיעוד התקיפה
הרופא שהותקף בסורוקה ותיעוד התקיפה

עוד נמסר כי ההחלטה להשבית את מערכת הבריאות התקבלה בתום דיון ממושך במזכירות ההסתדרות הרפואית, בעקבות מקרה שני של אלימות נגד צוותים רפואיים בתוך מספר ימים. "רק ביום שלישי הזדעזענו כולנו מתקיפת הרופא בבית החולים סורוקה, והנה היום התבשרנו על תקיפה חמורה של רופא נוסף, הפעם במרכז לבריאות האישה ברמלה". יצויין כי בשעות האחרונות עצרה המשטרה לחקירה את בת ה-17 שחשודה בתקיפת הרופא ברמלה.

"הבהרנו שהשביתה של אתמול בסורוקה היא רק שביתת אזהרה, אבל היום ברור לכל שאין לנו אלא להשבית את המערכת כולה כדי שמישהו בממשלה יתעורר וישים סוף למגפת האלימות הזו. לא נסכים בשום אופן למציאות בה הרופאים והרופאות יופקרו דווקא במקום בו הם עוסקים יומם וליל בהצלת חיים", הוסיף פרופ' חגי.

עצרת נגד אלימות כלפי רופאים בבית החולים איכילוב
עצרת נגד אלימות כלפי רופאים בבית החולים איכילוב, ארכיון

פרופ' חגי מזכיר כי המאבק בו פתחה ההסתדרות הרפואית כבר הביא למספר צעדים חשובים בתקופת הממשלה הקודמת לרבות הקמת נקודות שיטור בחדרי מיון והתחלת חקיקה להחמרת הענישה, אולם כעת מוכרחים להשלים את המהלכים בעניין לאלתר. לדבריו, המקרים האחרונים הוכיחו שלא די בנקודות שיטור בחדרי מיון, וכי יש לחזק משמעותית את מערכי האבטחה בכל מוסדות הבריאות.

ההחלטה מגיעה בעקבות שורה של מקרי אלימות נגד הצוותים הרפואיים, ובראשם שני מקרים שאירעו רק בשבוע האחרון. מוקדם יותר היום תקפה מטופלת במרפאת נשים של קופת החולים "כללית" בעיר רמלה רופא, לאחר שלא הייתה מרוצה מהטיפול שקיבלה במרפאה. המטופלת תקפה את הרופא באמצעות אגרופן ולאחר מכן - בעטה בפניו. הרופא פונה לבית החולים אסף הרופא, כשהוא סובל מחתך בפניו. מצבו הוגדר קל ויציב.

בנוסף, היום הוגש כתב אישום נגד זוג הורים, בן 28 ממושב אשבול ובת 24 מירוחם, שתקפו רופא ילדים בבית החולים סורוקה בבאר שבע מוקדם יותר השבוע. ההורים הגיעו עם בנם לקבלת טיפול רפואי, ולאחר שהתגלעו ביניהם חילוקי דעות לגבי אופן הטיפול בילד, תקפו השניים את הרופא פיזית ומילולית, גרמו לחבלות בפניו, והוא פונה לקבלת טיפול רפואי.