תיעוד נדיר: להקת דולפינים נצפתה מול חופי הרצליה

לפחות 4 דולפינים מסוג עב-שן קטלן תועדו מול חופי השרון, באופן שאינו שכיח בים התיכון. מדובר בדולפין מרשים בצבע שחור פחם וקרוב משפחה של הלוויתן הקטלן, אשר נחשב לשחיין מהיר ונמרץ - ומסוגל גם לקפוץ לגובה מתוך המים. "כאלה מעולם לא ראינו, זה היה מרגש מאוד"

זמן צפייה: 00:45

להקה של 4-5 דולפינים מהמין עב־שן קטלני נצפתה ביום שישי מול חופי הרצליה. תומר, אורי וזוהר, ממועדון "דרך הים" בהרצליה, שהעבירו את התיעוד הנדיר, סיפרו: "הדולפינים שפגשנו היו שונים מאלה שיוצא לנו להיתקל בהם בדרך כלל. הם היו כהים יותר, גדולים יותר ועם אף פחוס ועבה. זה היה מרגש מאוד. ידענו שחשוב לדווח כדי שיכירו את התצפית".

ד״ר אביעד שיינין מעמותת "דלפיס - למען היונקים הימיים", וראש תחום טורפי־על באוניברסיטת חיפה, אמר כי העב־שן הקטלני נדיר יחסית בים התיכון ורוב התצפיות האחרונות שלו היו במזרח הים התיכון. הוא קרוב המשפחה של הלוויתן הקטלן (האורקה) והוא דולפין מרשים מאוד באורך של כשישה מטרים, בצבע שחור פחם.

להקת הדולפינים שתועדה מול חופי הרצליה
להקת הדולפינים שתועדה מול חופי הרצליה | צילום: אורי אגר

"הדיווח המרגש הוא השני של להקת עב־שן קטלני עד כה בשנת 2023. דיווחי עב־שן קטלני בישראל אינם שכיחים ומתקבלים דיווחים בודדים בכל שנה. השינוי המעניין שאנו עדים אליו, הוא כי בעבר התצפיות היו רחוקות מהחוף ובשלוש השנים האחרונות ישנם דיווחים גם מקרבת החוף״, הוסיף שיינין.

בחברה להגנת הטבע ציינו כי לאחרונה הושקה תוכנית אב חדשה להגנה על הים העמוק שצפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2030, שאומצה על ידי השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ועיקרה הגנה על שלושים אחוז מהשטח הימי של ישראל.

לוויתן קטלן, אילוסטרציה
לוויתן קטלן, אילוסטרציה | צילום: National Oceanic and Atmospheric Administration, ויקיפדיה

הדס גן-פרקל, מהחברה להגנת הטבע, הוסיפה שתיעוד להקת הדולפינים מול חופי הרצליה ממחיש את המגוון הביולוגי שראוי להגן עליו בים הישראלי. "שטח האזור הכלכלי הבלעדי של ישראל, בים התיכון, נפרש על פני 21 אלף קמ"ר ודומה בהיקפו לשטחה היבשתי של מדינת ישראל. זהו מרחב שכולו מוגדר ים עמוק, והוא משמש דולפינים, לווייתנים, צבי ים ועוד מיני דגל, וכן כאזור הרבייה של טונה כחולת סנפיר וכרישי עומק".

עוד היא הוסיפה כי "במרחב זה נמצאים בתי גידול מורכבים וייחודיים, אך למרות זאת, דווקא שם לחצי הפיתוח הולכים וגוברים: כוונות משרד האנרגיה להרחיב את חיפושי הגז ולהניח תשתיות לייצוא שלו, דיג הרסני וכוונות לפיתוח כלכלי נוסף, כמו אנרגיות מתחדשות וחקלאות ימית".

חוף הכוכבים בהרצליה
חוף בהרצליה. ארכיון | צילום: חדשות 13

העב־שן הקטלני חי באוקיינוס ההודי, בחלקו המזרחי של האוקיינוס השקט, ברצועות החוף של האוקיינוס האטלנטי, בים התיכון ובים הבלטי. הוא נחשב לשחיין מהיר ונמרץ מאוד, ומסוגל גם לקפוץ לגובה מתוך המים. הוא ניזון בטבע בעיקר מדגים ודיונונים בגדלים שונים.

בחברה להגנת הטבע מזכירים כי החל מ־1 ביולי חלה בים התיכון עונת הגיוס, בה הדגים הצעירים מצטרפים אל האוכלוסייה הבוגרת, וניתן להבחין בעלייה חדה בשיעור הדגיגים שנידוגים בדיג מכמורת. לכן, החל מימים אלו ולמשך חודשיים בלבד, המכמורות בישראל אמורות לשבות מפעילות, ועמדת החברה להגנת הטבע היא שיש להשבית שיטת דיג הרסנית זו לצמיתות