ההסתדרות הרפואית מאיימת: אם החקיקה תימשך - נשבות

לאחר דיון דרמטי, שעליו דווח לראשונה בחדשות 13, הודיעה ההסתדרות על כי מערכת הבריאות תושבת אם תימשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית. היו"ר פרופ' ציון חגי אמר: "קוראים לממשלה להתעשת ולהימנע מהחרפת השסע והידרדרות למלחמת אחים"

זמן צפייה: 01:06

בתום דיון חירום דרמטי של ההסתדרות הרפואית, מסר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי כי "לאחר שבחנו את השלכות חוק ביטול עילת הסבירות במתכונתה הנוכחית על מערכת הבריאות, הוחלט להתנגד לחוק ביטול עילת הסבירות שכן הוא יפגע אנושות במערכת הבריאות. חברי המזכירות הסמיכו את הנהגת הר"י להיאבק בכל האמצעים העומדים לרשותה לרבות צעדים ארגוניים משמעותיים. ההסתדרות הרפואית קוראת לממשלה להתעשת ולהימנע מהחרפת השסע והידרדרות למלחמת אחים".

"החלוקים הלבנים" בירכו על החלטת מזכירות ההסתדרות הרפואית להסמיך שימוש בכל האמצעים כדי לעצור את ביטול עילת הסבירות. משמעות ביטול עילת הסבירות היא הרס מערכת הבריאות בישראל. ביטול עילת הסבירות יאפשר השתלטות פוליטית על המקצוענות הרפואית כלומר רפואה פוליטית ויפגע אנושות בבריאות הציבור. האחריות לכאוס המסתמן היא של הממשלה שממשיכה בדורסנות לרסק את מדינת ישראל. אם הממשלה לא תעצור, מערכת הבריאות תעצור".

כזכור, אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 דבר קיומו של הדיון הדרמטי שהתרחש היום בהסתדרות הרפואית, בעקבות ביקורת מצד רופאים ורופאות רבים במערכת הבריאות. במסגרת השביתה המתוכננת, מערכת הבריאות תפעל במתכונת שבת/חירום, כאשר יבוצעו ניתוחים דחופים ויטופלו מקרים מצילי חיים, אך ניתוחים אלקטיביים יידחו ומרפאות יום ייסגרו.

יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי
יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי

במהלך "יום השיבוש" ביום שלישי האחרון, נערך כנס חירום מיוחד של ארגון "החלוקים הלבנים" המונה עשרות רופאים ורופאות בכירים במערכת הבריאות. בדיון נשמעה כאמור ביקורת על כך שהסתדרות הרפואית לא נוקטת צעדים חריפים מספיק כדי לבטא את הסכנה, לדברי המתנגדים, שטמונה בביטול עילת הסבירות למערכת הבריאות ולמטופלים בה.

מוקדם יותר היום קיבל ראש ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי, מכתב עליו חתומים מעל לאלף רופאים חברי ההסתדרות - שדורשים מהיו"ר להכריז על שביתה כללית בטענה כי הם "לא מוכנים להפוך לאינטלקטואלים, המדענים והמשכילים של גרמניה 1933".

עוד נאמר במכתב הרופאים: "בערב מאיים זה, בימי בין המצרים, רופאים חברי הר"י צופים בתדהמה ובסלידה עמוקה בשתיקת הכבשים של הארגון בשעה שהארץ משנה את פניה. כיו"ר הארגון אתה יודע היטב כי עמדת הרוב המכריע של חבריו היא שההפיכה המשטרית הקורמת עור וגידים בעוד דברים אלה נכתבים תזיק לרמת הרפואה בארץ, תפגע בצבור המטופלים, ותאיין את הישגיה הכבירים של הרפואה הישראלית".

המכתב אותו קיבל פרופסור ציון חגי, דף אחד מתוך שמונת דפי החתימה
מתוך המכתב אותו קיבל פרופ' ציון חגי

בתוך כך, מאות סטודנטים לרפואה מכל הפקולטות בישראל פנו בדרישה מהסתדרות הרפואית וארגון מרשם לצאת לשביתה עד לעצירת החקיקה, ובמכתבם הם כתבו: "אנחנו רואות ורואים את הרעבת המערכת, המחסור ברופאים, קריסת שירותי בריאות הנפש ובעיקר את אוזלת ידה של הממשלה ועיסוקה בחוקים פרסונליים ודורסניים".

עוד הם הוסיפו: "החקיקה המשפטית תשפיע על מערכת הבריאות ועל החינוך הרפואי בישראל. היא תגרום לבריחת מוחות, תבודד את ישראל אקדמית ותאפשר לגורמים פוליטיים להשתלט על החינוך והמחקר הרפואי בישראל. לא מדובר בספקולציות - דלתות בנושאים אקדמים ובתחומי מחקר מחו״ל הולכות ונסגרות. לכן אנחנו כסטודנטים שמהווים דור העתיד של מערכת הבריאות מבקשים מכם, עצרו את החקיקה".

"אנו עומדים בפני שעה הרת גורל, והזמן הולך ואוזל. אנו קוראים לרופאות ולרופאים לנקוט בפעולה מיידית. שמשו לנו דוגמא, הבהירו שלא תאפשרו לממשלה לפגוע בשבועת הרופא, בחינוך הרפואי, במחקר ובעתיד מערכת הבריאות. הלחמו איתנו יחד על עתיד המדינה וגם עתיד מערכת הבריאות".