מחדל העוברים: זוגות עם סיכוי לקשר גנטי לתינוקת יוכלו להיבדק

פרשת אסותא: בית המשפט קבע כי זוגות הורים שנקבע לגביהם כי קיים סיכוי, אפילו קטן, לקשר גנטי בינם לבין התינוקת סופיה - יוכלו לבצע בדיקות גנטיות

אסותא בראשון לציון

בית המשפט המחוזי מרכז קבע היום (ראשון) כי זוגות הורים שנקבע לגביהם כי קיים סיכוי, אפילו קטן, לקשר גנטי בינם לבין התינוקת סופיה - יוכלו לבצע בדיקות גנטיות.

מדובר בפסק דין חמישי המקבל את טענות ההורים שנטען לגביהם שיש להם קשר גנטי לילדה, שנולדה כתוצאה מהחלפת עוברים.

עורך דינן של המשפחות, שמואל מורן, מסר: "הרכב השופטים קבע למעשה שכל מי שאסותא קבעו שיש לו סיכוי סביר, גם אם קטן, ורוצה בכך - יוכל להיבדק ובתנאי שהפניה לבדיקה תהיה מיידית. כמו כן נדחתה עמדת האפוטרופוסיות לדין לפיה יש להכריע כיום בשאלת ההורות. בית המשפט קבע, ובצדק רב, כי שאלה זו נשארת פתוחה אם ימצאו ההורים הגנטים".

תינוק אילוסטרציה
תינוק אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

נזכיר כי האפוטרופוסיות של התינוקת סופיה הודיעו לפני כשלושה שבועות כי ימליצו להשאיר אותה בידי האם שילדה אותה ובן זוגה: "בנסיבות הקיימות יש להעניק את מעמד הבכורה לזכות לחיים, להישרדות ולהתפתחות תקינה של סופיה ולצורך כך לאפשר לה יציבות בבית היולדת ובן זוגה המטפלים בה מיום היוולדה".

האפוטרופסיות, שמונו מטעם המדינה, ממליצות לעשות ניסיון תחום בזמן לאיתור הוריה הגנטיים, לשם זכותה למידע וזהות אודות השורשים הגנטיים. ככל שיימצאו בעלי מטען גנטי הזהה לקטינה יש לפעול להעברת המידע לסופיה עת תגיע לגיל המתאים, ולשקול מפגש והכרות עמם בשלב מסוים בחייה ככל שתחפוץ בכך.

מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים נמסר אז כי "המשקל המרכזי בהמלצת האפוטרופסיות לדין ניתן לנסיבותיה האישיות הייחודיות של הקטינה, לרבות המחויבות לשמור על יכולת התפתחותה התקינה. בנוסף יש לציין כי עמדת האפוטרופסיות שהוגשה לבית המשפט מתחשבת גם בשיקולי הצדדים השונים בהליך, והמחירים הכבדים שהם משלמים". מעבר לכך, מאחר ומדובר בתיק חסוי, הסיוע המשפטי אינו יכול להתייחס לפרטי הדברים.