המבקר בדו"ח חמור על משבר האקלים: "סיכון, הממשלה מדשדשת"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דו"חות על התנהלות הממשלה בעניין משבר האקלים, וכתב כי המדינה נותרה עם שורת החלטות ממשלתיות שלא יושמו, וכי חוסר הטיפול הוא "הרמת דגל נוספת של ראש הממשלה והשרים". עוד כתב כי מדובר ב"סיכון עתידי שרלוונטי גם לדור הנוכחי", וציין מספר כשלים, כגון היעדר תקציבים וגורם ממשלתי מוביל

זיהום אוויר מעל שמי חיפה
זיהום אוויר מעל שמי חיפה | צילום: גלעד יוגב, הקואליציה לבריאות הציבור

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו"ח מעקב על הטיפול במשבר האקלים ודו"חות נוספים בנושאי סביבה. במסמך ביקר אנגלמן את התנהלות המדינה בנושא האקלים וכתב כי "הממשלה מדשדשת, וזו הרמת דגל נוספת עבור ראש הממשלה והשרים".

"לצד תשומת הלב הביטחונית, על ראש הממשלה והשרים לפעול להתמודדות עם הסיכונים הסביבתיים", כתב המבקר, וציין כי למרות שהדו"חות המפורסמים הושלמו רובם לפני פריצת המלחמה, פרסומם בעת הזו חשובה. "מרבית הליקויים שהתרענו עליהם ב-2021 לא תוקנו. מדינת ישראל נותרה עם הצהרות רבות ושורה ארוכה של החלטות ממשלה בדבר מחויבותה לפעול בתחום האקלים - אבל לא נקטה בכל הפעולות הנדרשות".

במקביל לפרסום הביקורת, האו"ם הודיע היום כי העשור האחרון, משנת 2014 עד שנת 2023 היה העשור החם ביותר בכדור הארץ מאז אשר החלו למדוד את הנתונים.

צעירים מפגינים בנושא משבר האקלים מול בית המשפט העליון בירושלים
צעירים מפגינים בנושא משבר האקלים מול בית המשפט העליון בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עוד נכתב בדו"ח החריף כי "היעדר פעולת תיקון ממשית מעמידה את המדינה בפני סיכון עתידי שרלוונטי לדור הנוכחי ולדורות הבאים. פעולות האוצר עיכבו ואף בלמו בנושאים מסוימים את היערכות המדינה לטיפול במשבר האקלים".

בדו"ח נכתב כי "ניתן לאפיין את ההתנהלות הממשלתית בנושא כ'דשדוש תפקודי'", וצויינו "שישה כשלים יסודיים" שלטענת אנגלמן מסבירים את הפעילות הבלתי-מספקת של הממשלה בנושא: היעדר גורם ממשלתי מוביל בעל סמכות הכרעה; שיהוי באסדרה מחייבת; אי-קידום מס פחמן; מענה חסר בתחום רשת החשמל; היעדר ניהול סיכונים ממשלתי כולל,  והיעדרה של מסגרת תקציבים לאקלים.

בנושא זיהום אוויר אשר חוצה את גבולות יהודה ושומרון נכתב כי זהו "כשל רב שנים של המנהל האזרחי והמשרד להגנת הסביבה". המבקר פירט: "מפגעי זיהום האוויר מהשריפות החמירו במהלך המלחמה, כשיותר מ-50 אלף תלונות מתושבים הגיעו למשרד להגנת הסביבה, אך הוא לא עדכן על כך את משרד הבריאות. מדובר בנזקי בריאות וסביבה בעלות של למעלה מ-9 מיליארד שקלים עד שנת 2030".

המבקר התייחס גם לנושא זיהום האוויר במפרץ חיפה, וכתב במסמך כי "המשרד להגנת הסביבה לא דיווח לממשלה במשך שלוש שנים כיצד מיושמות התוכניות לצמצום זיהום האוויר - ולא פרסם נתונים על כ-60% מהחריגות החמורות בפליטת מזהמים ממפעלים במפרץ".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר לאחור פרסום הדוח: "המשרד להגנת הסביבה מוטרד מאוד ממפגעי הפסולת ושרפתה ברשות הפלסטינית והשפעתם על הציבור ברחבי הארץ, ומברך על פרסום הדוח בנושא. אולם, כל הסמכויות לטיפול בפסולת ביו"ש נתונות בידי המנהל האזרחי באופן בלעדי".

עוד נמסר: "בחודש יוני 2023, אישרה הממשלה את החלטה מספר 592 לקידום הטיפול במפגעים סביבתיים וחיזוק האכיפה הסביבתית באזור יהודה ושומרון שהונחה על שולחנה על ידי השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, יחד עם שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ'. בכפוף להחלטה זו, החל המשרד בגיבוש תוכנית אסטרטגית לטיפול במפגעי סביבה באזור יו"ש ובמפגעים חוצי גבולות. לשם מטרה זו הוקם צוות בין משרדי לקידום החלטת הממשלה שאף החל בפגישות וגיבוש תוכנית העבודה".