צוותי הרפואה מוחים מצפון ועד דרום: "לא נעצור עד להשבת הביטחון האישי שלנו"

ההסתדרות הרפואית פתחה בשביתה של 24 שעות, כאשר בבתי החולים עובדים במתכונת שבת, ובמרכזים הרפואיים ברחבי הארץ נערכות עצרות במחאה על האלימות כלפי רופאים וצוותים רפואיים. "לא יעלה על הדעת שאלו העושים לילות כימים עבור המטופלים צריכים ללמוד גם להגן על עצמם"

זמן צפייה: 02:45

ההסתדרות הרפואית פתחה הבוקר (חמישי) בשביתה של 24 שעות, במחאה אירועי האלימות כלפי הצוותים הרפואיים בעת האחרונה, כולל זה שהתרחש רק אתמול במרכז הרפואי לגליל בנהריה, ובבתי החולים והמרכזים הרפואיים ברחבי הארץ נערכות עצרות מחאה נרחבות. הבוקר עצרה המשטרה תושב באר שבע כבן 50, בחשד שאיים על איש צוות רפואי במחלקה הכירורגית בבית החולים סורוקה בעיר.

ד''ר שרון אלרעי-פרייס נושאת דברים
ד''ר שרון אלרעי-פרייס בעצרת המחאה בתל השומר | צילום: המרכז הרפואי שיבא

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הגיעה היום למרכז הרפואי שיבא ונשאה דברים בעצרת המחאה המתקיימת במקום, כשהמאבטח האישי שלה מאחוריה, ושיתפה בתחושותיה הקשות נוכח האיומים שהיא סופגת: "הקו האדום נחצה כל הזמן, וזה נראה נורמלי - ומה הפתרון? מאבטח. אז די, די לאלימות. לא ניכנע לאלימות, לא נפסיק לומר מה שנכון, לא נפסיק לעשות את העבודה שלנו".

"המדינה צריכה להתחיל להגן על הצוותים הרפואיים", הוסיפה אלרעי-פרייס, זה התפקיד שלכם. תעשו אותו". בעצרת נשאה דברים גם פרופ' גליה רהב משיבא, שסיפרה על האיומים שקיבלה במהלך מגפת הקורונה, עד לכדי הגשת תביעה, שבה זכתה.

ד''ר שרון אלרעי-פרייס
ד''ר שרון אלרעי-פרייס בעצרת המחאה בתל השומר | צילום: המרכז הרפואי שיבא

את דברי הסיום בעצרת שהתקיימה בשיבא נשא פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי, שקרא להסדיר הקמה של משמר הבריאות, והדגיש: "נמשיך לעשות הכול כדי להגן על אנשינו, ובינתיים נמשיך לתת את הטיפול הטוב ביותר. מערכת הבריאות היא מודל לסולידריות חברתית ולדו קיום. מאז ומעולם אנחנו מטפלים בכולם, גם באלו שתוקפים אותנו".

עצרת המחאה בביה''ח תל השומר
עצרת המחאה בביה''ח תל השומר | צילום: המרכז הרפואי שיבא

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, השתתף בעצרת המחאה שהתקיימה בביה"ח הדסה הר הצופים בירושלים, על רקע אירוע האלימות החמור שאירע שם בתחילת השבוע, ואמר: "אנו חווים לאחרונה צונאמי של מקרי אלימות בבתי החולים ובמרפאות הקהילה", אמר חגי, "ולא נעצור את המאבק עד להשבת הביטחון האישי של הצוותים הרפואיים".

יו''ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי בעצרת המחאה בביה''ח הדסה הר הצופים
יו''ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי בעצרת המחאה בביה''ח הדסה הר הצופים | צילום: דוברות הדסה

פרופ' חגי ביקש לשוב ולפנות לראש הממשלה נפתלי בנט, בדרישה ליישום מיידי של מכלול הצעדים האופרטיביים למיגור האלימות במערכת הבריאות. הכוונה בין היתר להצבת נקודות שיטור בכל חדר מיון, תגבור מערך האבטחה בבתי החולים ובמרפאות הקהילה, הטמעת טכנולוגיות מסייעות ושינוי חקיקה שיביא להחמרת הענישה.

עצרת המחאה בביה''ח הדסה הר הצופים
עצרת המחאה בביה''ח הדסה הר הצופים | צילום: דוברות הדסה

מנהלת ביה"ח הדסה הר הצופים, ד"ר תמר אלרם, אמרה בעצרת שנערכת במקום: "אני לא עומדת כאן כדי לקרוא 'די לאלימות', אני עומדת כאן כי אפשר לצמצם את הסיכון. אפשר לגרום לצוותים שלנו להרגיש בטוחים יותר כשהם עוסקים במלאכת הקודש של טיפול וריפוי. ממשלת ישראל, כבר קבעתם שנוכחות של נקודת משטרה בבתי החולים יכולה לסייע להגן עלינו, ולראייה תקצבתם והצבתם אותם בבתי החולים הממשלתיים".

"ומה איתנו?", הוסיפה אלרם, "אם מדינת ישראל החליטה שראוי ונדרש לתגבר את בתי החולים עם תגבור משטרה, איך ייתכן שההחלטה חלה רק על חלק מבתי החולים? איך ייתכן שהצוותים שלי נשארים חשופים במה שלצערי הפך להיות החזית? אז רגע לפני שאותו אדם מנפץ את החלון, מרים חתיכת זכוכית, מצליח לפרוץ את הדלת - מאחוריה מסתתרים אנשי הצוות שלי ומעלה בהם את זעמו, רגע לפני שהכתובת שירדה מהקיר ונעמדה מול העיניים שלכם עוברת לשבת לכם על המצפון - יש לכם הזדמנות לעשות שינוי. הרגע הזה הגיע".

מנהלת ביה''ח הדסה הר הצופים בעצרת המחאה
מנהלת ביה''ח הדסה הר הצופים בעצרת המחאה | צילום: דוברות הדסה

פרופ' רון אלישר, יו"ר וועד הרופאים בהדסה ומנהל האגף לאף אוזן גרון, אמר: "אני לא מצליח להבין איך בנאדם קם בבוקר ומחליט שהיום הוא רוצח את אשתו. אני לא מצליח להבין איך ויכוח על חניה נגמר בבית הקברות ואני לא מצליח להבין בכלל למה מישהו מרשה לעצמו להשתולל בתוך בית חולים, לשבור ולהרוס כל מה שנקרה בדרכו ולפגוע בצוות רפואי.

"מה הוא חושב לעצמו", הוסיף אלישר, "שזה יחזיר את המת לחיים? שזה ישפר למישהו את מצב הרוח? אני כן מבין שהאלימות הולכת וגוברת ומקבלת ביטוי בכל תחומי חיינו. אז צריך להתחיל בקטן, כמו להציב תחנת משטרה בכל בית חולים ולהגביל את מספר המלווים המורשים להכנס עם כל מטופל, לשנות חקיקה שתאפשר יד קשה והטלת עונשים כבדים לצורך התרעה, לפעול מיידית".

עצרת המחאה בביה''ח הדסה הר הצופים
עצרת המחאה בביה''ח הדסה הר הצופים | צילום: דוברות הדסה

ד"ר ליאה כהנוב, יו"ר פורום המתמחים בישראל ונוירוכירורגית בהדסה, אמרה: "סיימתי הבוקר משמרת קשה גם במהלכה נחשפנו לקללות ולאיומים, ואני רוצה לחזק מכאן את כל צוותי הרפואה ולקרוא למקבלי ההחלטות לפעול במהירות למיגור התופעה והגנה על הצוותים".

עצרת המחאה בבית החולים שערי צדק בירושלים
עצרת המחאה בבית החולים שערי צדק בירושלים | צילום: דוברות שערי צדק

גם בבית החולים שערי צדק בירושלים קיימו עצרת מחאה, ומנכ"ל ביה"ח פרופ' עופר מרין אמר: "בשערי צדק מקבלים מידי יום טיפול 15,000 מטופלים ואנחנו מטפלים בכולם במסירות גדולה אבל אומרים בפירוש לא לאלימות. לא נקבל שום ביטוי של אלימות משום צורה ולא נעבור לסדר היום על פגיעה בצוותים שלנו".

"מפה אני יחד עם כל עובדי שערי צדק קורא די לאלימות", הוסיף מרין, "הגיע הזמן להבטיח את בטיחותם של הצוותים ואנו קוראים למשטרה ולמדינה לעשות זאת. לא היינו צריכים להגיע לשבירת קירות, זה צריך להיעצר כבר בשלב הרמת קול או שפת גוף מאיימת. לא נקבל שום סוג של אלימות נגד רופאים ואחיות או נגד כל עובד כמו כוח עזר או עובד משק בית".

עצרת מחאה בביה''ח הציבורי אסותא אשדוד
עצרת מחאה בביה''ח הציבורי אסותא אשדוד

בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד מקיימים גם כן עצרת הזדהות עם צוותי הרפואה בכל הארץ. מנכ"ל ביה"ח ד"ר ארז ברנבוים אמר: "אלימות כנגד הצוותים הרפואיים הפכה לאירוע שבשגרה והדבר חייב להדליק נורה אדומה אצל כולנו. לא יעלה על הדעת שאלו העושים לילות כימים עבור המטופלים צריכים ללמוד גם להגן על עצמם".

עצרת מחאה בבית החולים ברזילי באשקלון
עצרת מחאה בבית החולים ברזילי באשקלון

עצרת מחאה נערכת גם בבית החולים ברזילי באשקלון, וכן במרכז הרפואי בני ציון בחיפה. יו"ר ועד הרופאים בבני ציון, ד"ר עבד אגברייה, אמר: "אנחנו חייבים לגנות ולפעול למיגור האלימות כנגד הרופאים וכנגד הצוותים הרפואיים במוסדות הרפואיים ברחבי הארץ. צריך לעקור את התופעה המדאיגה הזאת מן השורש.

"לא יכול להיות שהצוותים הרפואיים העוסקים במתן שירותים רפואיים מצילי חיים, יעבדו תחת איומים וחשש לשלומם ובריאותם", הוסיף ד"ר אגברייה, "אני קורא למערכת אכיפת החוק לפעול במלוא החומרה ולהטיל עונשים כבדים כנגד אותם גורמים אלימים".

עצרת מחאה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה
עצרת מחאה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה | צילום: אסנת זיבנברג

השביתה בבתי החולים, שהחלה ב-7:00 בבוקר, תימשך עד מחר ב-7:00. השביתה כוללת את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ. בתי החולים יעבדו היום במתכונת שבת וחג, מרפאות החוץ יושבתו. שירותי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים יפעלו. כל מרפאות הקהילה של קופות החולים יושבתו גם כן, ובכל עיר גדולה תפעל מרפאה ראשונית תורנית אחת.

במסגרת המחאה שובתים גם הרופאים העובדים בלשכות הבריאות, רופאי ביה"ס, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים. כמו כן, תוקם ועדת חריגים מקומית שתורכב ממנהל מחלקת הרדמה שיתפקד כיו"ר הוועדה, נציג חדרי ניתוח וכן נציג הוועד.

טיפולי הפריות חוץ-גופיות ייבחנו באופן פרטני על-ידי ועדת החריגים שתדון בכל מקרה לגופו. באין החלטה אחרת של ועדת החריגים, הללו יושבתו. מנכ"לים, מנהלי בתי החולים, רופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר – לא נכנסים לגדר השביתה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-news-part-2205182253' autoplay='0' credit='' desc='ההתפרעות האלימה במרכז הרפואי לגליל בנהריה' poster='' kid='1_5wmal6cz' duration='22']

רגע לפני כניסת השביתה לתוקף, עוד מקרה קשה של אלימות אירע אמש, כאשר עשרות בני משפחה של רוכב אופנוע בן 28 מאבו סנאן שנהרג בתאונת דרכים ניסו להתפרץ בכוח לחדר הטראומה של המרכז הרפואי לגליל בנהריה, תוך שהם מכים אנשי אבטחה ואחרים שנקרו בדרכם.

בעקבות זאת, הוזעק למקום כוח משטרה מתוגבר. לפי הודעת המרכז הרפואי, "המאבטחים, שחשו כי הם נמצאים במצב המסכן את חייהם, נאלצו להשתמש בגז פלפל, כדי לגרום להוצאתם של המתפרעים מחדר המיון. בעקבות המקרה נפגעו כמה אנשי אבטחה באורח קל".

הנזק שנגרם בביה''ח הדסה הר צופים בעקבות אירוע האלימות
הנזק שנגרם בביה''ח הדסה הר צופים בעקבות אירוע האלימות | צילום: דוברות הדסה

כזכור,  אירוע של אלימות קשה התרחש ביום שני האחרון בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, כאשר בני משפחתו של מטופל מוואדי ג'וז שפונה לבית החולים במצב קריטי, תוך כדי פעולות החייאה וניסיון של הצוות הרפואי להצילו, החלו להתפרע ולהשתולל עם קבלת ההודעה על מותו.

עשרות בני המשפחה התפרצו אל היחידה לטיפול נמרץ והחלו להשתולל ולהתפרע, תוך שהם שוברים את הדלתות והחלונות ביחידה, פוגעים בעמדות האחיות, במחשבים ובציוד ומכים אנשי הצוות. בהשתלטות מאבטחי בית החולים ובסיוע המשטרה הושב הסדר על כנו, אך שני אנשי צוות שנפגעו באורח קל הועברו לטיפול בחדר המיון.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1705222024' autoplay='0' credit='' desc='הרופא שהותקף בהדסה הר הצופים: "פחד מוות"' poster='' kid='1_elsn8tr4' duration='168']

מהסתדרות האחים והאחיות נמסר כי "הסתדרות האחים והאחיות תמשיך במאבק הבלתי מתפשר למיגור האלימות במערכת הבריאות ותומכת בשביתת הרופאים והרופאות . הפורעים האלימים בהדסה הם המשך ישיר של הפורעים האלימים מהמרפאה בחולון, משמואל הרופא, מסורוקה, מרמב"ם משער מנשה, לב השרון, ומכל רחבי מערכת הבריאות".

"הצוותים הרפואיים רק יצאו זה עתה ממגיפת הקורונה ונכנסו היישר לתוך מגיפת האלימות המשתוללת בבתי החולים, במרפאות הקהילה בבריאות הציבור ומרכזים לבריאות הנפש. ממשלת ישראל צריכה להכריז מלחמת חורמה נגד הפורעים האלימים, להציב את מיגור האלימות במערכת הבריאות בראש סדר העדיפות, ובמקביל להגן לאלתר על צוותי הרפואה ולאייש את כל תקני המאבטחים והשוטרים הנדרשים לכך כפי שנקבע בהסכם למיגור האלימות שנחתם עם הסתדרות האחים והאחיות. די לאלימות".

עצרת מחאה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה
עצרת מחאה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה | צילום: אסנת זיבנברג