לאחר שבג"ץ דחה את העתירה: הורי ילדי הדסה - "נמשיך במאבקנו"

לאחר שפירקו את מאהל המחאה, הורי הילדים מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית דווקא מברכים על פסיקת בג"ץ למרות שעתירתם נדחתה: "פתח ותקווה לפתרון אמיתי בשערי צדק"

ארכיון
ארכיון | צילום: דוברות הורי הדסה

הורי הילדים חולי הסרטן מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה הגיבו אמש (ראשון) להודעת בג"ץ שדחה את עתירתם, ואמרו כי פסק הדין מבטיח את המתווה בשערי צדק, ובנוסף מאפשר לשערי צדק לפעול מעבר למתווה וללא ההגבלות שבו, בכפוף לרשיונות הקיימים לו כבר כיום. "אנו רואים בפסק הדין פתח ותקווה לפתרון אמיתי בשערי צדק", אמר אור יקיר, אב לבת חולה סרטן.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ארכיון
ארכיון | צילום: דוברות הורי הדסה

"אנחנו נמשיך במאבקנו הצודק בכדי להבטיח שמשרד הבריאות לא יתנקם בבית החולים שערי צדק ואכן יאפשר לו להרחיב את הפתרון עבור כל ילדי ירושלים החולים בסרטן", הוסיפו. "אנחנו יודעים שכבר היום משרד הבריאות ושר הבריאות מתנכלים לבית החולים שערי צדק ואנחנו נפעיל לחץ ציבורי ככל שיידרש כדי שציד המכשפות ייפסק והרגולטור יאפשר לקיים את הפתח הקיים בשערי צדק. אנחנו נפעל ככל שנוכל וננקוט בכל הצעדים נגד משרד הבריאות ונגד השר אם כתוצאה מנקמנות ואיומים יימנע מהילדים שלנו לקבל את הטיפול שמגיע להם".

מוקדם יותר הערב הודיע בית המשפט כי דחה את עתירת ההורים וכי לא תפתח מחלקה המטו-אונקולוגית בבית החולים שערי צדק. כמו כן הבהיר בג"ץ כי לא יחייב את מתווה הפשרה, לפיו יועברו רק חלק מהרופאים המתפטרים לשערי צדק, לאחר שכל הצדדים התנגדו למתווה. "בכך הסתיים טיפולנו בהליך זה", הבהירו השופטים.

המאהל שיפורק
המאהל שיפורק | צילום: בית חולים שדה ילדי הדסה

כיצד ייתכן שגם ההורים רואים בהחלטה כניצחון? לדעת ההורים, מכיוון שאין פסיקה בבג"ץ והרישיון של שערי צדק לא מגביל את מספר הרופאים שניתן לקלוט במרפאה, אין שום בעיה שהרופאים שהתפטרו  יטפלו בילדים - אך לא במחלקת אשפוז ילדים המטו-אונקולוגית.

"החלטת בג"ץ הערב קוטעת באופן סופי את הניסיון של קבוצת הרופאים להעביר כגוף אחד את המחלקה ההמטו-אונקולוגית מהדסה לשערי צדק", נמסר מבית החולים הדסה. "כעת, האתגר שניצב בפני הדסה, מעבר לאתגר הכללי של הוצאת הדסה מהמשבר הכלכלי הקשה והחזרתה למעמדה כשחקן מפתח, מתקדם ופורץ דרך בחדשנות רפואית, הוא בניית בית חולים לילדים בהדסה כמרכז מצוינות עולמי".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה להחלטה כי המשרד מקבל את הכרעת הדין וימשיך להיות מחוייב למתווה שהוצע על ידי בג"ץ. "משתם הפרק הכואב הזה במערכת הבריאות, אנו קוראים לכל הצדדים להמשיך לחזק את המחלקה בהדסה כדי שתהיה חזקה, מקצועית ומובילה", נמסר.

עוד הוסיף שר הבריאות ליצמן כי הוא מודה לשופטים שהביאו להכרעה בפרשה הכאובה הזאת. "ליבי וראשי נתונים לטובת הילדים ובריאותם ונעשה כל מאמץ שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר ונמשיך לפעול לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית".

"השיקולים שהנחו את הריבון בהתנהלותו מתמיהים"

בבית החולים שערי צדק מסרו כי הם מכבדים את החלטת בג"ץ. "עם פרוץ הסכסוך נענה שערי צדק לפניית הרופאים ובקש בתום לב, ללא כוונה לרווח משני כלשהו ותוך ידוע שר הבריאות, לסייע במציאת פתרון למשבר", נמסר מבית החולים. "לצערי עמדת משרד הבריאות כלפי הרופאים, הורי הילדים המוחים ושערי צדק, לוותה ללא כל צורך בכוחנות נטולת חמלה אשר פרטיה הובאו גם בפני שופטי בג"ץ, והביאה לכך שעד היום לא נמצא פתרון למשבר חסר התקדים בתולדות הרפואה בישראל".

עוד נמסר מבית החולים כי "התחושה של עמידה מנגד מבלי יכולת לסייע בפתרון משבר אנושי כה קשה כאשר בידי שערי צדק לתרום לפתרונו כפי שהאתיקה ושבועת הרופא מחייבים, היא תחושה קשה והשיקולים שהנחו את הריבון בהתנהלותו מתמיהים וזאת על דרך ההמעטה".

מחאת ההורים
מחאת ההורים

ח"כ איילת נחמיאס ורבין, שליוותה את הצדדים בדרך לפשרה, התייחסה גם היא הערב להחלטת בג"ץ. "כמי שמלווה את המשבר כבר חצי שנה, אני מקווה שעתה ניהול המשבר על כל צלעותיו יתכנס למהלך שבו תהיה בירושלים מחלקה המטו-אונקולוגית חזקה לילדים", אמרה נחמיאס ורבין. "אסור שמערכת הבריאות תתנהל כאילו הכניעה את הרופאים וההורים, צריך למצוא מנגנון אשר יאפשר חזרת הרופאים לעבודה בתחומי מומחיותם בהקדם אפילו במחלקות אחרות בארץ, לשקם את המחלקה בהדסה אשר סובלת מחוסר יציבות, לנקז את העומסים שנוצרו במחלקות האחרות בארץ ולקוות שההורים יוכלו לחזור להתמקד בהחלמת הילדים".

שלושה משופטי העליון - דנציגר, פוגלמן וסולברג - דנו היום שוב בפרשת התפטרות רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה עין כרם. הדייון התקיים לאחר שבג"ץ ביקש את תשובת כל הצדדים במשבר הזה בנוגע למתווה של פתרון זמני לפיו שניים או שלושה מהרופאים המתפטרים יטפלו בשערי צדק בילדים בהם טיפלו עד כה בהדסה, עד סוף שנת 2017.

בסיום הדיון הודיעו ההורים שיפרקו את מאהל המחאה שהקימו בגן סאקר ופנו לציבור בבקשת עזרה למימון המחאה. ה"מדינה הפקירה אותנו", טענו ההורים. "אנחנו מפרקים את אוהל המחאה, אין לנו כסף לממן אותו. אנחנו פונים לציבור הרחב בעזרה לתרומות, נכנסו לחובות בגלל המשבר הזה. אנחנו מקווים שבג"ץ יקבל החלטה שתיתן מענה רפואי לילדים שלנו".