מחאת הרופאים: שביתת אזהרה בת שעתיים נערכה במערכת הבריאות

הסתדרות הרופאים השביתה את המערכת הרפואית למשך שעתיים כשביתת אזהרה מפני קידום החקיקה המשפטית. בתי החולים פעלו במתכונת חירום ובמקביל נערכו אסיפות הסברה בנושא. בהסתדרות חוששים מפגיעה משמעותית במערכת הרפואית בעקבות החקיקה

Whatsapp Image 2023 07 19 At 0
מחאת הרופאים נגד המהפכה המשפטית | צילום: גילי יערי, פלאש 90

במחאה על קידום חקיקת המהפכה המשפטית, נפתחה הבוקר (רביעי) שביתת אזהרה בת שעתיים במערכת הבריאות. השביתה התקיימה בין השעות 08:30 עד 10:30 ובמהלכה בתי החולים פעלו במתכונת חירום בלבד, כשטיפולים שאינם מצילי חיים לא בוצעו. בהסתדרות הרפואית הודיעו כי במהלך השבועות הקרובים צפויים הרופאים להשבית את מערכת הבריאות ליום שלם.

במהלך השביתה, נערכו בבתי החולים השונים אסיפות הסברה. השירותים שנחרגו ולא שבתו היו שרותי דיאליזה, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות, טיפולי IVF וטיפולים אונקולוגיים. רופאי צה"ל, משטרה, ושב"ס הוחרגו מהשביתה. בתי החולים פעלו במתכונת חירום ואנשים שקבעו תורים קיבלו הודעות בנוגע לדחיית התור שלהם לתאריך חדש.

במקביל, קופות החולים פעלו באופן שונה זו מזו - קופת החולים כללית שבתה באופן מלא, בעוד שקופת החולים מכבי לא לקחה חלק בשביתה. קופת החולים מאוחדת שבתה באופן חלקי ורופאים עצמאיים בקופה עבדו במתכונת רגילה.

שר הבריאות משה ארבל התייחס זמן קצר לאחר מכן לשביתה: "חשוב וראוי לאפשר העברת ביקורת על הממשלה, ואני גאה לחיות במדינה דמוקרטית שבה מחאה היא זכות יסוד. לצד זאת, אסור להכניס את מערכת הבריאות הציבורית לתוך המחלוקות הפוליטיות. את המחאה צריך לקיים ברחבה או ברחוב, אבל לא בתוך כותלי בית החולים ולא על חשבון בריאות המטופלים".

בית חולים רמבם
בית החולים רמב''ם

בעקבות השביתה הודיעו גורמים בקואליציה ובניהם יו"ר וועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ אריאל בוסו ממפלגת ש"ס, כי הם יפעלו להטלת סנקציות על רופאים ששבתו. ח"כ בוסו אמר: "שיתופי פעולה שהיו עד עכשיו עם כל ארגוני הרופאים מול הועדה לא יהיו אותו דבר". על אף האיומים, בפועל אין לחברי הכנסת כל סמכות להטיל סנקציות על רופאים שבחרו לקחת חלק בשביתה המתוכננת.

במסגרת ההכרזה על שביתת האזהרה, אמר יו"ר ההתאחדות הרפואית פרופ' ציון חגי: "לא ניתן לשנות סדרי עולם במערכת הבריאות. שינוי עילת הסבירות יפגע אנושות במערכת הבריאות". גם יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, התייחס לביטול הצפוי של עילת הסבירות: "עבור רוב הרופאים הנושא הזה הוא ייהרג ובל יעבור. אנחנו צריכים עכשיו כרפואה מונעת לנקוט באמצעים כדי לעצור את הדבר הזה".

יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי
יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי

יש לציין כי החשש של הרופאים מביטול עילת הסבירות נוגע לעובדה כי בישראל הזכות לבריאות אינה מעוגנת בחקיקה ולשר הבריאות והממשלה יש סמכויות נרחבות בנושא. עילת הסבירות היא הכלי היחיד שיש בידי הרופאים כנגד החלטות שרירותיות וקיצוניות שעשויות להתקבל בידי השר - ולכן הרופאים חוששים שבלעדיה הזכות לבריאות של אזרחי ישראל תיפגע. בנוסף, הרופאים מזהירים מתרחישים עתידיים, בהם עשויים לאלץ אותם לבצע מעשים המנוגדים לאתיקה הרפואית.

בנוסף, ניתן להעריך כי השביתה המלאה המתוכננת בבתי החולים בשבוע הבא לא תתקיים ביום ראשון, מכיוון שההסתדרות הרפואית נמנעת משביתות ביום זה - בו מצטברים עומסים מסוף השבוע, במהלכו עובדים בתי החולים ב"מתכונת שבת".